Gå til hovedindhold
Kundeforhold
Salg & Markedsføring
Ledelse & Bestyrelse

Sindal: 450 forbrugere mødte op for at høre om prisstigning

Da Sindal Varmeforsyning meldte en større prisstigning ud tilbage i juni måned, var man ikke forberedt på de mange henvendelser fra forbrugerne, som fulgte. Direktør Jesper Skrubbeltrang deler ud af sine erfaringer med at kommunikere om stigende varmepriser.

6. sep. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Det kommer aldrig belejligt, når man er nødsaget til at melde en prisstigning ud.

    Særligt ikke når det sker midt på året, og der kun er 2 rater tilbage at dele stigningen ud på. Men for Sindal Varmeforsyning var det desværre det scenarie, man stod overfor tilbage i juni måned.

    Prisen på flis var steget, og omsætningen fra salg af el var faldet markant, siden budgettet blev udarbejdet i august 2023. Det betød, at varmeværket så sig nødsaget til at hæve den forventede varmepris i hele 2024 med ca. 29 procent.

    Med kun to aconto rater at fordele stigningen på, lød stigningen for resten af året på 100 procent. En udmelding, der forståeligt skabte en utryghed blandt forbrugerne, fortæller adm. direktør, Jesper Skrubbeltrang:

    - Vi har simpelthen ikke tal på, hvor mange henvendelser vi har fået fra vores forbrugere omkring stigningen. Og vi får stadig mange henvendelser nu, hvor den første acontorate med 100% stigning er forfaldet, siger han og fortsætter:

    - Forbrugerne har været frustrerede og bekymrede for den fremtidige varmepris – og vi har været mindst lige så ærgerlige over situationen, da vi jo hver dag arbejder for at kunne optimere og forbedre for at kunne holde en lav varmepris. Det var ikke planen, da vi lagde budgettet tilbage i efteråret 2023, at vi skulle ende ud med en prisstigning.

    Skulle have inviteret til informationsmøde fra starten

    Da Sindal Varmeforsyning først meldte ud om prisstigningen, gjorde de det gennem mange forskellige kommunikationskanaler for at være sikre på, at budskabet nåede ud.

    Mail, SMS, hjemmeside og en pressemeddelelse blev taget i brug – men når Jesper Skrubbeltrang ser tilbage på forløbet, er han ikke i tvivl om, at man kunne have håndteret situationen bedre.

    For selvom varmeværket ganske vist fik indkaldt til et informationsmøde, som fandt sted efter sommerferien, gik det slet ikke stærkt nok.

    - Det var helt klart en fejl, at vi ikke indkaldte til informationsmødet med det samme. Det kunne have undgået mange spekulationer og forbrugerne kunne have fået svar på deres mange spørgsmål. Da vi ugen efter indkaldte til informationsmødet, kunne vi ret hurtigt mærke, at der var stor interesse for mødet. Vi endte med at måtte leje hallen, hvor lokalerne var store nok til de 450 forbrugere, som dukkede op, fortæller direktøren.

    Og hvad gør man så for at forberede sig på at skulle stå ansigt til ansigt med 450 frustrerede forbrugere?

    For Jesper Skrubbeltrang var det først og fremmest vigtigt at lægge alle kort på bordet.

    - I sådan en situation tror jeg, det er vigtigt at have et højt informationsniveau. Vi har ikke noget at skjule, og derfor er vi heller ikke bange for at fortælle om vores udfordringer. Hvad er der sket, og hvad vi har gjort for at minimere at der skulle ske en ændring i prisen for forbrugerne – det stillede vi os op og svarede på. Og vi understregede selvfølgelig vigtigst af alt, at vi som varmeværk ikke må tjene penge, siger han.

    Svært at budgettere med elprisen

    De to største årsager til prisstigningen i Sindal er stigende flispriser og faldende indtjening på el. Mens flisprisen kendes forud, er elprisen langt mere svingende – og det gør det svært at budgettere efter.

    Den udfordring valgte Jesper Skrubbeltrang at understrege på informationsmødet – netop for at give forbrugerne indblik i, hvor svært det kan være at forudse.

    - Da vi lagde budgettet, regnede vi med en elpris på i gennemsnit 90 øre per kilowatttime. Vi er endt med omkring 45-50 øre, og det påvirker jo et regnskab som vores. Generelt er det særligt i de senere år blevet svært at lægge et budget, fordi prisen på el svinger så meget. Også fordi, vi ikke vil opkræve vores forbrugere for mange penge. Det er lidt af en balancegang, siger han.

    God tid til spørgsmål

    Udover at forklare årsagerne til prisstigningen, brugte Sindal Varmeforsyning også tid på at sammenligne prisen i Sindal med både lignende varmeværker og nogle af de større selskaber i landet – blot for at vise, at man stadig har en fornuftig økonomi, og at man langt fra er det eneste værk, som er ramt af svingende priser.

    Til sidst var der sat en masse tid af til, at forbrugerne kunne stille spørgsmål.

    - Jeg tror, det hjælper mange forbrugere at få sat ord på tingene og komme af med frustrationerne. Og dem, der er meget påvirket af stigningen rent økonomisk, sørger vi for at imødekomme med muligheden for en afdragsordning, fortæller Jesper Skrubbeltrang.

    Sindal Varmeforsyning forventer, at varmeprisen i 2025 vil fortsætte på samme niveau som i 2024 – og dermed kan forbrugerne se frem til en lidt mere overkommelig varmepris i det nye år.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...