Gå til hovedindhold
Kursus
Sikkerhed & Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøuddannelse

Med udgangspunkt i din hverdag i forsyningssektoren bliver du klædt på til din rolle, dit ansvar og dine opgaver som arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder.

Som noget helt nyt udbyder Dansk Fjernvarme nu arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere med særligt fokus på din hverdag i forsyningsbranchen. Underviseren fra Crecea har stort branchekendskab, og du kan tage uddannelsen sammen med andre fra branchen, som står med nogle af de samme arbejdsmiljømæssige udfordringer, som dig og dine kolleger. Dermed kan du, udover at kunne få relevant sparring på aktuelle arbejdsmiljøudfordringer, også få et netværk med andre ligesindede.

På arbejdsmiljøuddannelsen lærer du blandt andet om, hvad din rolle er, hvordan du skal samarbejde med andre i en arbejdsmiljøorganisation, hvordan du kan være med til at håndtere udfordringer i arbejdsmiljøet, og hvordan det forebyggende arbejdsmiljøarbejde kan gennemføres.

Det behandler vi på uddannelsen

  • Din rolle, dit ansvar og dine opgaver som arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder
  • Samarbejdet om arbejdsmiljøet
  • Hvordan du håndterer udfordringer i arbejdsmiljøet
  • Værktøjer og metoder i arbejdsmiljøarbejdet
  • Hvordan du kan arbejde helhedsorienteret og forebyggende med arbejdsmiljø.

Dagene foregår med konkrete øvelser, der tager udgangspunkt i de tilmeldte virksomheder. Det forventes, at man deltager aktivt i undervisningen og gruppearbejdet i de 22 timer, uddannelsen samlet set varer. Mellem de to første dage og dag tre er der en hjemmeopgave. Du skal regne med at bruge 2-3 timer på hjemmeopgaven.

OBS: For at få bevis på gennemført uddannelse, skal du være til stede alle 22 timer.

Er uddannelsen noget for dig?

Uddannelsen er obligatorisk for dig, der er arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder i en virksomhed med flere end 9 ansatte, men den kan også tages af dig, der

  • søger supplerende arbejdsmiljøuddannelse
  • arbejder med arbejdsmiljø i et fjernvarmeselskab uden arbejdsmiljøorganisation
  • har en interesse i arbejdsmiljø generelt.

Modul 1: Hvad er arbejdsmiljø?

  • Arbejdsmiljøuddannelsens formål og indhold, praktiske forhold, præsentation af kursusmaterialet, forventningsafklaring.
  • Basisviden om arbejdsmiljø ift. regler og lovgivning på området.
  • Kriterier for et godt arbejdsmiljø – indhold.
  • Hvad omfatter begrebet arbejdsmiljø?
  • Arbejdsmiljøloven og andre regler.
  • Ansvar, pligter og roller.

Modul 2: Arbejdsmiljøorganisationen (AMO)

  • Give deltagerne viden til at arbejde med arbejdsmiljøorganisationens størrelse og udformning.
  • Sætte rammerne for udvalgs og gruppers opgaver.
  • Arbejdsmiljøorganisationens størrelse og opbygning.
  • Arbejdsmiljøgrupper og -udvalg.
  • Hvilke opgaver har arbejdsmiljøorganisationen?
  • Aftaler om arbejdsmiljøarbejdet og arbejdsmiljøorganisationen.

Modul 3: Hvordan kan I få samarbejdet i arbejdsmiljøgruppen til at fungere?

  • Give deltagerne viden om samarbejde og arbejdsforhold mellem mennesker.
  • Prioritere dialogen i arbejdsmiljøgruppen og med kollegerne – indhold.
  • Samarbejde i arbejdsmiljøgruppen og med øvrige aktører.
  • Din rolle som arbejdsmiljørepræsentant.
  • Din rolle som ledelsesrepræsentant.

Modul 4: Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

  • Gennemgå indholdet og vigtigheden af den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
  • Oplyse deltagerne om mulighederne for at påvirke eget og virksomhedens arbejdsmiljø i fremtiden.
  • Hvad er den årlige arbejdsmiljødrøftelse?
  • Arbejdsmiljøgruppens rolle i den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
  • Din ret til at få tilbudt supplerende uddannelse af din arbejdsgiver.

Modul 5: Samarbejdspartnere

  • Give deltagerne viden om, hvor de kan finde hjælp og samarbejdspartnere internt og eksternt i virksomheden.
  • Hvilke eksterne samarbejdspartnere kan arbejdsmiljøgruppen hente bistand hos?
  • Hvem kan arbejdsmiljøorganisationen samarbejde med internt i virksomheden?
  • Kilder til information og hjælp til arbejdsmiljøgruppen.
  • Samarbejdet til bygherre og øvrige samarbejdspartnere. 

Modul 6: Forebyggende metoder

  • Give deltagerne viden om, hvilke muligheder de har for at arbejde med forebyggende metoder i arbejdsmiljøet, herunder arbejdsmiljøgennemgange, tjekskemaer, nærved-ulykker og andre metoder til forebyggende at identificere risici på arbejdspladsen samt brug af risikovurdering både i forbindelse med identificerede arbejdsmiljøproblemer m.v. og ved planlægningen af omfang og frekvens af arbejdsmiljøgennemgange.
  • Oplyse om de værktøjer og muligheder, arbejdsmiljøorganisationen har for at planlægge og gennemføre arbejdsmiljøgennemgange og andre forebyggende metoder.
  • Hvilke metoder kan arbejdsmiljøgruppen bruge i det forebyggende arbejde?
  • Arbejdsmiljøgennemgang, tilsyn, safety walk.
  • Forebyggelsesprincipper.
  • Nærved-ulykker.
  • Risikovurdering.
  • Projektopstart og risici.
  • Oplæring og instruktion.

Modul 7: Arbejdspladsvurdering (APV)

  • Klarlægge hvad APV-processen indeholder, og gennemgå de enkelte delelementer i 5-fasemodellen, og hvordan arbejdsmiljøgruppen kan arbejde med hver af de enkelte faser.
  • Give deltagerne forståelse for vigtigheden af APV’en som en hjørnesten i det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
  • Hvad er APV, og hvad er formålet med APV’en?
  • APV og lovgivning.
  • Hvordan kan arbejdsmiljøgruppen arbejde med APV?
  • Styrkelse af det forebyggende arbejde ved hjælp af APV’en.
  • APV-virksomhed og byggeplads.
  • Sygefraværet som indikator i arbejdsmiljøet og hvad arbejdsmiljøorganisationen kan gøre for at inddrage sygefraværet afhængig af den valgte metode.
  • Metoder og deres forskellige styrker og svagheder.

Modul 8: Obligatorisk praktisk opgave

  • Give den enkelte deltager mulighed for at arbejde med en konkret opgave i egen virksomhed og få tilbagemelding på den løste opgave.
  • Afrapportering af den praktiske deltageropgave.
  • Hvilken rolle spillede deltagerne/arbejdsmiljøgruppen/andre i virksomheden?
  • Erfaringsudveksling.

Modul 9: Psykosocialt arbejdsmiljø

  • Give deltagerne en introduktion til emnet psykisk arbejdsmiljø, og hvordan man kan arbejde systematisk med det. Herunder viden og bevidsthed om egen rolle og værktøjer.
  • Din rolle som arbejdsmiljørepræsentant eller leder i forbindelse med det psykosociale arbejdsmiljø.
  • Social kapital.
  • Stress.
  • Vold og trusler.

Modul 10: Ulykker og erhvervssygdomme

  • Give deltageren viden om, hvad der er arbejdsulykker, og hvad der er arbejdsbetingede lidelser/arbejdssygdomme.
  • Lære om analyse og forebyggelse af ulykker på arbejdspladsen.
  • Hvad er arbejdsulykker og erhvervssygdomme?
  • Opgaver, arbejdsmiljøgruppen har i forbindelse med ulykker eller erhvervssygdomme.
  • Årsagsanalyse.

Modul 11: Det langsigtede arbejdsmiljøarbejde

  • Give deltagerne viden om, hvad arbejdsmiljøorganisationen kan gøre for at påvirke udviklingen af arbejdsmiljøet i virksomheden.
  • Arbejdsmiljøpolitik og strategi.
  • Den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
  • Plan for sikkerhed og sundhed (PSS).

 

Pris for ophold er angivet pr. nat og inkluderer overnatning, aftensmad inkl. 1 genstand pr. ret og morgenmad på hotellet.

Vi glæder os til at modtage din tilmelding senest 3 hverdage før kursusstart. 

Praktisk information og betingelser

Vil du vide mere om persondata, afbudsvilkår og andre betingelser, så læs videre her:

Praktisk information og betingelser

Samme sted finder du kontaktoplysninger, hvis du har spørgsmål eller kommentarer vedrørende vores kurser og arrangementer, eller hvis du har brug for hjælp til tilmelding eller afbud.