Høringssvar til Forslag til lov om ændring af udbudsloven, lov om Klagenævnet for Udbud og ophævelse af lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om udkast til ”Forslag til lov om ændring af udbudsloven, lov om Klagenævnet for Udbud og ophævelse af lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren”.
Lovforslaget berører et stort antal fjernvarmeselskaber, som står midt i historisk høje investeringer i udbygning, renovering og grøn omstilling af fjernvarmeforsyningen.
Vi anerkender ønsket om at skabe et mere enkelt og samlet regelsæt. Samtidig finder vi det vigtigt at gøre opmærksom på en række forhold, hvor forslaget efter vores vurdering vil medføre nye udfordringer for fjernvarmeselskaberne – særligt for de mange små og mellemstore fjernvarmeselskaber, der i dag primært anvender tilbudsloven ifm. udbud og indkøb af anlægsprojekter.
Vores bemærkninger fremgår i de enkelte afsnit forneden.
Øget kompleksitet for mange fjernvarmeselskaber
Tilbudsloven har i mange år fungeret som et let og anvendeligt regelsæt for bygge- og anlægsopgaver. Mange fjernvarmeselskaber – især de mindre – har brugt loven som et simpelt grundlag, der sikrer en enkel og forudsigelig proces for udbud og kontrahering.
Med lovforslaget flyttes alle under-tærskelprojekter over i udbudsloven.
Det giver på nogle områder større fleksibilitet, men vil også medføre, at:
- selskaberne fremover selv skal fortolke reglerne om klar grænseoverskridende
- interesse.
- dokumentationskravene bliver mere åbne og dermed sværere at vurdere.
- der skal håndteres flere skøn i det enkelte udbud.
- der er risiko for forskellig praksis på tværs af landet.
Dette kræver juridiske kompetencer, som langt fra alle fjernvarmeselskaber har adgang til internt i Deres organisation.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at der udarbejdes en national vejledning målrettet forsyningsselskaber, som giver konkrete anvisninger på procedurer og dokumentation for projekter under Udbudslovens tærskelværdier.
Uklarhed om projekter finansieret med kommunegaranterede lån
I dag er det tydeligt i tilbudsloven, at projekter med offentlig støtte – herunder kommunegaranterede lån – er omfattet af reglerne.
I lovforslaget forsvinder disse regler og det lægges op til, at det er den offentlige myndighed der yder støtte, som skal stille krav til udbudsproceduren.
Dette vil medføre risiko for:
- forskellig praksis på tværs af kommuner.
- usikkerhed for fjernvarmeselskaberne i projektforberedelsen.
- større administrative byrder for både fjernvarmeselskaber og kommuner.
- manglende ensartethed i udbudsprocessen for entreprenører.
Vi anbefaler, at udbud indeholdende finansiering med kommunegaranterede lån og anden offentlig støtte får en klar og ensartet behandling i den nye lov, og at der fastsættes en national minimumsprocedure for sådanne projekter.
Det vil skabe sikkerhed og stabilitet i en periode, hvor fjernvarmesektoren gennemfører historisk store investeringer i ny fjernvarmeproduktion og udruller fjernvarme i nye områder.
Ny tærskel på 5 mio. kr. – behov for fleksibilitet ift. dokumentation
Lovforslaget indfører en national tærskel på 5 mio. kr., hvor selskaberne skal indhente mindst tre tilbud eller annoncere opgaven.
Dansk Fjernvarme deler ønsket om øget konkurrence, men påpeger at fjernvarmesektoren før har oplevet mangel på egnede entreprenør og håndværkere, særligt inden for ledningsarbejde.
Der bør derfor være mulighed for at dokumentere markedsmæssighed for projekter over 5 mio. på andre måder, når det lokale marked tilsiger det.
Dette bør fremgå tydeligt af bemærkningerne, så fjernvarmeselskaberne ikke risikerer at blive mødt med uforholdsmæssige krav ift. dokumentation af markedsmæssighed.
Arbejdsklausuler
Vi støtter ønsket om ordnede forhold på byggepladser og fair konkurrence.
For mange mindre selskaber vil kravene om arbejdsklausuler dog kræve nye administrative procedurer, herunder kontrol og dokumentation.
Dansk Fjernvarme anbefaler derfor, at der indføres nationale standardklausuler, der kan bruges direkte af selskaberne med klare anvisninger på, hvordan og hvor meget der skal kontrolleres.
Overgangsperiode og målrettet vejledning
Da ændringen får stor praktisk betydning for udbud og kontrahering i fjernvarmesektoren, vurderer vi, at der er behov for en overgangsperiode på mindst 12 måneder, samt sektorspecifikke vejledninger ifm. lovens implementering.
Fjernvarmeselskaberne står foran meget store anlægsopgaver de kommende år.
En sikker implementering af de nye udbudsregler er afgørende for, at investeringerne kan gennemføres uden risiko for forsinkelser og/eller klagesager.
Søren Junge Bak
Bygningsreglement
Brugerinstallationer og Unit-abonnementsordninger
Fjernvarmemålere
Graddage
Distribution
Mobil: +45 29 12 48 51
E-mail: sjb@danskfjernvarme.dk
Skriv kommentar