Høringssvar til Klimastatus og -fremskrivning 2025
Dansk Fjernvarme har afgivet høringssvar til Energistyrelsen om Klimastatus og -fremskrivning 2025 (KF25).
Vedr. kapitel 3, afsnit 3.3 ”Grøn Gas”:
Det fremgår af afsnittet, at ledningsgasforbruget i de danske husholdninger og virksomheder fra 2032 forventes at være 100 pct. grønt. Dansk Fjernvarme anerkender, at tidspunktet herfor er rykket med tre år siden KF24. Det er dog vores opfattelse, at der er stor risiko for at tidspunktet fortsætter med at blive udskudt. Derfor vurderer Dansk Fjernvarme, at man i KF24 og KF25 ikke anlægger en retvisende fremskrivning. Det er forbundet med stor usikkerhed, hvor mange gasfyr der vil være i 2030 og 2035, samt den optimistiske forventning til kommende biogasudbud. Samtidig pålægges stadig højere afgifter på den opgraderede biogas, som transporteres i ledningsnettet, hvilket også fremgår af afsnittet. Udviklingen med på den ene side en større andel af grøn gas i nettet, og på den anden side stadigt højere afgifter på ledningsgassen er modstridende.
I fjernvarmesektoren går udviklingen i retning af, at ledningsgas hovedsageligt anvendes til spids- og reservelast. Det indebærer få driftstimer, og økonomien i de pågældende anlæg er derfor i mange tilfælde vanskelig at få til at hænge sammen. Der er tale om anlæg, som også bidrager til balancering af elnettet ved regulerbar (og ikke mindst vejruafhængig) elproduktion (kraftvarme), men også indirekte ved fra forbrugssiden at kunne gøre en del af elforbruget i fjernvarmen fleksibelt ved at gaskedler kan sættes i gang, når der er behov for opregulering (afbrud af elforbrug) på elmarkedet. Her kan gaskedler overtage varmeproduktionen fra fx elkedler og varmepumper i den periode, hvor der er høje elpriser og behov for lavere elforbrug for at balancere elnettet. Fjernvarmen spiller dermed en vigtig rolle ift. vores elforsyningssikkerhed og som et bidrag til at sikre stabile, lave varmepriser. Derfor er det afgørende, at der skabes et tilstrækkeligt økonomisk incitament til, at disse anlæg fortsat kan være til rådighed for både varme- og elmarkedet, og det er helt oplagt at starte med, at grøn gas ikke skal beskattes som om det var sort.
Se derudover vores kommentarer til det grønne gaskryds kapitel 28 længere nede i høringssvaret.
Vedr. kapitel 13 "Introduktion til affald" og kapitel 26 "Affaldsforbrænding":
CO2e-reduktion fra CCS mangler i afsnit om affald
Dansk Fjernvarme finder det uhensigtsmæssigt, at CO₂e-reduktioner som følge af implementering af CCS-teknologier ikke tilskrives affaldssektoren i de relevante kapitler om affald og affaldsforbrænding. Det fremstår skævt og misvisende, særligt i lyset af, at flere affaldsenergianlæg aktuelt arbejder aktivt med CCS og har ansøgt om prækvalifikation til støttepuljen for netop disse teknologier.
I kapitel 16 anerkendes det eksplicit, at CCS dækker teknologier til indfangning af CO₂ fra blandt andet affaldsforbrænding, hvilket understreger behovet for, at denne indsats også afspejles i kapitlerne om affald. I den nuværende form efterlades et indtryk af, at affaldssektoren ikke bidrager til CO₂-reduktioner, hvilket ikke stemmer overens med den faktiske indsats i sektoren.
Vi anbefaler derfor, at der i kapitel 13 og 26 tydeliggøres, at CCS forventes at være et centralt virkemiddel for reduktioner i affaldssektoren, og at behandlingen af CCS i KF25 sker i et separat kapitel. Dette vil styrke den samlede fortælling om affaldssektorens rolle og ansvar i den grønne omstilling og bidrage til en mere balanceret og retvisende fremstilling. Herunder forslag til tekst, som bør tilføjes i kapitel 13 og 26:
”Affaldsforbrændingssektoren forventes at bidrage til nationale CO₂-reduktioner gennem implementering af teknologier til CO₂-fangst (CCS). Flere anlæg har allerede igangsat initiativer og ansøgt om støtte, og CCS vurderes at være et centralt virkemiddel i sektorens fremadrettede klimabidrag. Behandlingen af CCS fremgår i detaljer af kapitel 16 og kapitel 30.”
Tvivl om forbedret rentabilitet som følge af ny prisfastsættelsesmetode
Skønnet om en højere rentabilitet i affaldsforbrændingen, som følge af indførelsen af en ny metode til fastsættelse af affaldsvarmeprisloftet i 2024, kan der stilles spørgsmål ved, da den nye metode ikke har ført til et højere affaldsvarmeprisloft end i de foregående år. Efter den nye metode er affaldsvarmeprisloftet i 2025 på 104-108 kr./GJ, mens det efter den tidligere metode var på 110 kr./GJ i 2024.
Urealistiske forudsætninger om konstant affaldsforbrændingskapacitet
I perioden 2035-2050 antages affaldsforbrændingskapaciteten at være konstant med den begrundelse, at det er vanskeligt at fremskrive udviklingen. Denne antagelse forudsætter dog, at der løbende etableres ny kapacitet i takt med, at eksisterende anlæg udfases. Det fremstår som en urealistisk forudsætning i lyset af de betydelige ramme-vilkårsmæssige usikkerheder, som sektoren aktuelt er underlagt som følge af konkurrenceudsættelsen.
Vedr. kapitel 28 ”Husholdninger”:
Side 2: ”Den fremskrevne reduktion i udledninger fra husholdninger skønnes primært drevet af udviklingen inden for opvarmning med udskiftning af olie- og gasfyr til individuelle varmepumper og tilslutning til fjernvarme.”
Hver måned udsender det statslige gasselskab en status på udviklingen i antal kunder. Seneste opgørelse fra april 2025 viser, at antallet af private gaskunder bliver ved med at falde. Ved opsigelse/frakobling bliver Evida-kunder spurgt til, hvilken opvarmnings-form de skifter til. I 2024 svarede 74,5 procent at de skifter til fjernvarme. I 2025 svarer 80,3 procent, at de skifter til fjernvarme. (Kilde: UDVIKLING I ANTAL GASKUNDER, APRIL 2025, Evida. Vedhæftet som bilag til høringssvaret).
På baggrund af ovenstående vurderer vi, at sætningen fremstår mere retvisende med følgende formulering: ”Den fremskrevne reduktion i udledninger fra husholdninger skøn-nes primært drevet af udviklingen inden for opvarmning med udskiftning af olie- og gasfyr primært til fjernvarme og til dels individuelle varmepumper.”
Side 2, fortsat: ”Derudover skyldes reduktionen at den danske produktion af opgraderet biogas skønnes at overstige det samlede forbrug af ledningsgas fra 2032, hvorved der opgørelsesmæssigt ikke skønnes udledninger forbundet med forbrug af ledningsgas.”
Dansk Fjernvarme vurderer at man i KF24 og KF25 tager forskud på glæderne. Der er ingen konkrete investeringsbeslutninger der understøtter, at man regner med en så stor en udbygning af biogas. Det er en statistisk fejantagelse, at man på et så løst grundlag antager et væsentlig fald i gasforbruget og en væsentlig forøgelse af biogasproduktionen.
Med de nuværende politiske udmeldinger er der udsigt til fuld stop for udfasning af gas med fjernvarme efter 2030, og sandsynligvis vil der være mindst 200.000 gasfyr i 2035. Vi må nævne, at vi finder det betænkeligt, at staten på den ene side forudsætter et grønt gaskryds med udfasning af gasfyr, samtidig med at staten ikke understøtter det vigtigste redskab for udfasning, fjernvarme.
Klimafremskrivning bør som udgangspunkt ikke udfase flere gasfyr efter 2030, da der ikke er vedtaget noget politisk, der kan understøtte denne antagelse i udvikling af antal gasfyr. Fjernvarme og varmepumper kan de næste par år stadig levere udfasning. Men der kommer ikke flere fjernvarmeprojekter efter 2030, hvis ikke der bliver lagt en plan eller at ambitionen om udfasning af gas fra 2022 genbesøges og genbekræftes med en konkret slutdato for gas i rumopvarmning, eller andre politiske initiativer, der understøtter udviklingen.
Hvis man betragter den nuværende situation for boligejere, der har gasfyr, er der ikke incitament til at skifte gasfyret ud. Man kunne antage, at den mest retvisende fremskrivning for udviklingen fra 2030 til 2035 er maksimalt udfasning af 10.000 gasfyr om året. For nuværende kan fremskrivningen virke for optimistisk. Det er problematisk fordi der opstår en fortælling og et politisk indtryk af, at der lige om lidt er grøn gas nok til alle. Dansk Fjernvarme opfordrer til, at der bliver ændret på disse forudsætninger så Klimafremskrivningens “Kapitel 14 Introduktion til husholdninger”, kan betragtes som retvisende fremskrivning.
Dansk Fjernvarme er bekymrede for, at de nuværende gaskunder, der får tilbudt fjernvarme, vil beholde gasfyret da det jo er grønt ”lige om lidt”, på et grundlag der ikke fagligt eller statistisk kan forklares.
Kilder:
- Biogasbranchen eget bud forbindelse med Energinets Analyseforudsætninger, link
- Dansk Fjernvarmes egne fremskrivninger der viser at i perioden fra 2024 til 2027 konverteres ca. 30.000 gasfyr.
- Energistyrelsen statistik for installation af varmepumper.
Biogas bør ikke betragtes som en kilde til opvarmning af boliger
Dansk Fjernvarme mener også, at det er en fejlantagelse, at forøget biogasproduktion skal anvendes eller indregnes som en del af klimaløsningerne til opvarmning af boliger. Det danske gassystem er markeds- og rørforbundet med resten af Europa, hvor 80 procent af de solgte oprindelse garantier på dansk produceret biogas sælges til udenlandske virksomheder.
De danske gasforbrugere køber gas på den hollandske gasbørs, hvor marginalpriserne er drevet af importeret LNG. Den europæiske energiafhængighed er et forsynings- og sikkerhedsspørgsmål. En forsinkelse af udfasning af gas til rumvarme, med den begrundelse af en opgørelsesmetode, forhindrer at komme i mål med den politiske klimaaftale fra 2022 om udfasning af gas. Flest mulige husstande skal konvertere væk fra gasopvarmning, så den tilbageværende gasanvendelse sker de rigtige steder og medvirke til den danske og europæiske energiuafhængighed.
Fremskrivning for gas i husholdninger og produktion af biogas er usikre
En af forudsætningerne for resultatet af Klimafremskrivningen 2025 er fortsat udfasning af gas i rumopvarmningen. KF25 vurderer, at ”Antallet af bygninger, der primært benytter gas- eller oliefyr til opvarmning, skønnes at falde markant i fremskrivningsperioden. Antallet af beboelsesbygninger opvarmet med gasfyr skønnes at falde fra ca. 330.000 i 2023 til ca. 215.000 i 2030”.
Denne antagelse er meget usikker og kræver nye politiske tiltag, der understøtter fortsat udrulning af fjernvarme. Hvis det ikke sker, vil det såkaldte ”grønne kryds”, blive skubbet endnu længere ud i fremtiden. Forbruget af ledningsgas steg i 2024 på trods af, at 20.000 husstande kom af med gassen, Det skyldes, ifølge Evidas rapport, “Opgørelse om gassystemet 2024”, en stigning fra erhvervskunderne der bruger gas til industri- og produktionsformål.
Hvis denne tendens fortsætter, vil kurverne på nedenstående figur være endnu længere fra hinanden i 2030. Erhvervsvirksomhedernes gasforbrug kan meget vel stige undervejs ved positiv udvikling af den generelle konjektur.
Dansk Fjernvarme er bekymrede for, at staten alene vil arbejde for at indfri Klimfremskrivningens egne forventninger til øget biogasproduktion, og give biogassen så lukrative forhold, støtte og rammevilkår, at det forhindrer udfasning af gas i rumvarme. Det er meget kortsigtet. Det vil efterlade landdistrikter i en udsat position. Udgifterne til gas vil stige, socioøkonomiske udfordrede områder vil blive ladet i stikken, da de ikke har midler til alternative løsninger. De vil blive stavnsbundet på en dyr biogasløsning, betale ureguleret markedspris og tvunget iblandingskrav for grøn gas oveni.
Dansk Fjernvarme vil derudover henvise til vores udspil ”Udfasning af gas i den danske rumopvarmning, Status, fremskrivninger og initiativer, Input til ny politisk aftale”.
Øvrige kommentarer
Såfremt Energistyrelsen har spørgsmål eller kommentarer til Dansk Fjernvarmes hø-ringssvar, står vi til rådighed for dette.

Emil Kjøller Alexandersen
Teknisk- og økonomiske analyser
Projektarbejde om grøn omstilling
Teknologikatalog
Mobil: +45 28 66 19 00
E-mail: eka@danskfjernvarme.dk
Skriv kommentar