Gå til hovedindhold

Høringssvar vedrørende Kommissionens handlingsplan om betalelig energi

Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar til EU-Kommissionens forslag: ”Communication from the Commission on an Action Plan for Affordable Energy” (KOM(2025) 79).

6. mar. 2025
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Forslaget fra EU-Kommissionen har til formål at sikre forbrugere og erhverv lavere energiregninger på kort sigt, samtidig med at implementeringen af tiltrængte omkostningsbesparende strukturreformer fremskyndes, og at vi styrker vores energisystemer, så det kan afbøde fremtidige pris-chok.

    Resumé

    Dansk Fjernvarme byder EU-kommissionens handleplan for betalelig energi velkommen, men beklager at varme og køling spiller en forholdsvis besked rolle i den. Varme og køling udgør det største energiforbrug i EU og alle borgere er dybt afhængige af prisen og  forsyningssikkerheden. Sektoren rummer imidlertid et stort potentiale for at afkoble fra fossil energi og verdensmarkedspriser ved hjælp af overskudsvarme og VE-varme/køl distribueret gennem fjernvarme. Det vil aflaste el-sektoren så den kan stå til rådighed for industri, transport mv. 

    Kommissionen forslår at udarbejde en Heating and Cooling Strategy i 1. kvartal 2026, Den bør sikre udnyttelsen af det fulde potentiale i varme og køling til at møde ikke kun klimaudfordringen men også udfordringerne med overkommelige energipriser, afkobling fra verdensmarkedspriser, forsyningssikkerhed og afhængighed. Danmark bør arbejde for at denne strategi udarbejdes hurtigst muligt.

    Hovedproblemstilling

    Europas afhængighed af importeret energi er iøjnefaldende både i økonomisk og sikkerhedspolitisk forstand. Når priserne på fossil energi stiger på verdensmarkedet, stiger de også i Europa. Vores afhængighed bliver og vil blive brugt imod os. Samtidig hæmmer høje energipriser konkurrenceevnen for EU’s erhvervsliv.

    Afkobling er vejen frem. Det anerkender Kommissionens udspil også, idet det dels lægger vægt på øget anvendelse af den vedvarende energi, vi har til rådighed i Europa og som ikke har en verdensmarkedspris, dels foreslår instrumenter til at afkoble elprisen fra prisen på gas og endelig også vil fremme anvendelsen af elektricitet til erstatning for de Afkobling er vejen frem. Det anerkender Kommissionens udspil også, idet det dels lægger vægt på øget anvendelse af den vedvarende energi, vi har til rådighed i Europa og som ikke har en verdensmarkedspris, dels foreslår instrumenter til at afkoble elprisen fra prisen på gas og endelig også vil fremme anvendelsen af elektricitet til erstatning for de fossile brændsler. Der er også en anden afkobling, som Kommissions-udspillet ikke rigtig tager hånd om. Det er afkoblingen af varmemarkedet fra markedet for fossil energi.

    ”Opvarmning og køling tegner sig for halvdelen af energiforbruget i EU, og meget heraf går til spilde. […] Selvom sektoren for opvarmning og køling bevæger sig i retning af ren energi med lavt kulstofudslip, stammer 75 % af det brændsel, den benytter, stadig fra fossilt brændsel (næsten halvdelen fra gas).”

    Problemet ved dominansen af fossil og importeret energi i opvarmningen blev fra 2021 og frem klart demonstreret med panikken, der opstod som følge af energikrisen omkring 2022. Sådan behøver det ikke være.

    Det er derfor, Dansk Fjernvarme er glad for, at Kommissionen vil have en ny strategi for varme og køling. Den fra 2016 var i høj grad med til at sætte fjernvarme- og fjernkøling på dagsordenen i EU-systemet. Vi er ret sikre på, at en ny udgave vil vise, at fjernvarmen kan være en utrolig hjælp for Europa i det aktuelle verdensbillede.

    Hvis Europa skal styrke sin konkurrenceevne, nå klimamålene og sige farvel til importeret gas, så skal vi forholde os til varme og køling på et strategisk niveau. Undersøgelser (https://heatroadmap.eu/) har dokumenteret, at der i Europa er enorme muligheder for at gennemføre grøn omstilling og udfase russisk gas – alene ved at man via fjernvarme udnytter overskudsvarme fra elproduktion og industri. Overskudsvarme fra elproduktion og industri kan erstatte al den naturgas vi bruger til at opvarme bygninger i Europa. Og så har de endda slet ikke indregnet potentiale for VE-varme.

    Vi vil spare penge, mindske afhængigheden - der er intet verdensmarked for hverken overskudsvarme eller meget af den vedvarende energi, kun lokale/regionale – og vi vil også reducere CO2-emissionerne.

    På den baggrund ser Dansk Fjernvarme frem til at være med til at finde den rette strategi for varme og køling i Europa.

    Kommentarer til forslagets enkeltpunkter

    Kommissions forslår i sin handleplan at udvikle tarifmodeller for elnet, der fremmer og giver incitament til fleksibilitet. Dansk Fjernvarme har længe været fortaler for tariffer, der kan understøtte en nær kobling med varmemarkedet, der tilbyder demand side response, energilagring og fleksibel elproduktion, energilagring og VE-projekter.

    Kommissionen adresserer de langvarige tilladelsesprocedurer, der forsinker udbygningen af net, energilagre og VE-projekter. Her har Kommissionen primært elektricitet i tankerne, men tilsvarende vægt bør lægges på termiske net, termisk lagring og projekter med både overskudsvarme- og VE indenfor varme og køling. Der er et kendt potentiale for at afkoble varme og køling fra fossil energi og verdensmarkedspriser ved hjælp af overskudsvarme og VE-varme/køl  og uden at belaste elsektoren. Fjernvarme og -køl nævnes en passant, men Danmark bør arbejde for en ligeværdig behandling med elektricitet.

    Kommissionen nævner energieffektivitet. Det er vigtigt, at der systematisk arbejdes for at opnå den højest mulige energimæssige og økonomiske effektivitet af de investeringer, der foretages. Det sikres også ved at anvende den overskudsvarme, der uvægerligt opstår i megen energianvendelse. Danmark har i mange arbejdet med dette, og danske virksomheders forholdsmæssigt høje energieffektivitet og kobling med varmesektoren viser de positive muligheder heraf. Danmark bør arbejde for at fastholde fokus på energieffektivitet.

    Kommissionen forslår at udarbejde en Heating and Cooling Strategy (1 kvartal 2026). Siden Danmark, sammen med 14 andre lande, i 2024 opfordrede Kommissionen til at forny den forældede EU Heating and Cooling Strategy fra 2016 og bringe den i overensstemmelse med 2040-klimamålene, kan dette jo kun hilses velkomment. Den nye strategi bør anvise det fulde potentiale i varme og køling til at møde ikke kun klimaudfordringen men også udfordringerne med overkommelige energipriser, afkobling fra verdensmarkedspriser, forsyningssikkerhed og afhængighed.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...