Gå til hovedindhold
Kundeforhold

SMS-tjenester uden forudgående samtykke

Må fjernvarmeselskaberne sende kunderne en SMS med info om en SMS-tjeneste uden at de har givet tilsagn? Svaret er ja - hvis der vel at mærke er tale om en tjeneste, der formidler servicemeddelelser. Læs mere i denne udgave af paragraffen.

10. jan. 2019
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Dansk Fjernvarme har modtaget et spørgsmål om, hvorvidt det er i overensstemmelse med reglerne om markedsføring, at sende en kunde information om en SMS-tjeneste vedrørende for høj returtemperatur - uden kunden på forhånd har accepteret at hans telefonnummer kan bruges til at modtage information fra servicetjenester.

    Forbrugerombudsmanden mener at det er i overensstemmelse med markedsføringsloven. Når der er tale om en servicemeddelelse, så er der ikke tale om spam.

    Forbrugerombudsmandens opfattelse er, ”at en henvendelse om en tjeneste undtagelsesvist kan være en servicemeddelelse. Det vil fx være tilfældet, hvis en tjeneste giver abonnenten mulighed for løbende at følge med i sit forbrug eller regulere sit forbrug, så slutbrugeren kan undgå en højere regning end nødvendigt. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at information om tjenesten, som beskrevet i jeres anmodning, er en servicemeddelelse. En SMS, hvor jeres medlemmer oplyser slutbrugerne om tjenesten, vil derfor ikke være omfattet af spamforbuddet, dvs. de kan sende beskeden uden et forudgående samtykke fra modtagerne”.

    Det er Dansk Fjernvarmes opfattelse, at der jævnfør Forbrugerombudsmandens meddelelse er mulighed for at sende servicemeddelelser via SMS uden forudgående samtykke. Men det er altså alene gældende for servicemeddelelser. Det vil sige, at selskaberne ikke må bruge metoden til salg af varer eller lignende.

    Find hele Forbrugerombudsmandens svar af 4. december 2018:

    Svar på forhåndsbesked

    Markedsføringslovens § 10 stk. 1 (Spamforbud)

    § 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...