Gå til hovedindhold

Grøn markedsføring skal være meget præcis

Fjernvarmeselskaber må ikke male med en bred pensel, når de omtaler fjernvarme som ”grøn”. Forbrugerombudsmanden understreger, at det skal pointeres, at det handler om CO2-udledning.

13. apr. 2023
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk
Egedal Fjernvarme solceller
  • Læs op

Indhold

    Markedsføring af fjernvarme som ”grøn” fjernvarme er i de fleste tilfælde både korrekt og sprogligt oplagt. Men det er ikke nok, fremgår det af en fortsat dialog, som Dansk Fjernvarme har med Forbrugerombudsmanden: Markedsføringsloven skal overholdes!

    Det betyder for fjernvarmeselskaber, at det ”grønne” skal kunne dokumenteres, så kunderne ikke er i tvivl om budskabet, og hvad ”grøn” helt præcist dækker over eller henviser til. Fjernvarmen som sådan er nemlig ikke i markedsføringsmæssig forstand ”grøn”.

    - Dansk Fjernvarme har for nyligt fået skriftligt tilsagn fra Forbrugerombudsmanden om, at fjernvarmeselskaber med fjernvarmedeklaration og CO2-rangering, der giver ”grøn” i trafiklyset, må bruge den gode placering i markedsføringen. Men i den videre dialog har Forbrugerombudsmanden indskærpet to væsentlige forhold, forklarer Susanne Fløjgaard, der er udviklings- og projektkonsulent i Dansk Fjernvarme.

    Formuleringerne er vigtige

    For det første er det vigtigt at pointere, at CO2-rangeringen og grønt trafiklys ikke gælder alle selskabets aktiviteter, men er afgrænset til selve produktionen af fjernvarmen. Derfor kan det være en fordel at anvende en formulering, der meget præcist retter sig mod det faktum.

    Eksempler på formuleringer

    ”Fjernvarmen produceres med brændsler, der giver grønt lys for CO2 i henhold til Energistyrelsens rangering”.

    Eller:

    ”Fjernvarmen er grøn i Energistyrelsens CO2-rangering”

    - Vi er naturligvis opmærksom på, at det for fjernvarmeselskaberne vil være nemmere blot at skrive ”Grøn fjernvarme”, fordi det måske netop er tilfældet. Men så skal selskabet kunne dokumentere/beskrive det på anden vis end med blot fjernvarmedeklarationen, siger Susanne Fløjgaard.

    CO2-udledning

    Dertil kommer, at det skal være muligt for fjernvarmekunderne – og andre - at forstå, hvad CO2-rangeringen og trafiklyset går ud på. Her vil det nemmeste være, at der på selskabets hjemmeside - måske sammen med fjernvarmedeklarationen - er en forklaring om, hvad CO2-rangeringen betyder, og hvilke forudsætninger der er for at være ”grøn” i trafiklyset for CO2-rangeringen.

    - Det er jo en rangering ud fra Energistyrelsens retningslinjer og krav, og derfor kan det være en fordel på selskabets hjemmeside at henvise til Energistyrelsens forklaring. Det er bare vigtigt at fortælle, at det handler om CO2-udledning, understreger Susanne Fløjgaard og fortsætter:

    - Forbrugerombudsmanden understreger i den sammenhæng, at forklaringen om, at det handler om CO2-udledning, skal fremgå samtidig med og samme sted som markedsføringen af fjernvarmen som "grøn".

    Bæredygtig

    Susanne Fløjgaard fortæller, at myndighederne er meget opmærksomme på, hvilke begreber, der anvendes i markedsføringen af fjernvarme. Begrebet ”bæredygtigt” er fx meget vanskeligt at dokumentere, fordi det så også skal være gældende for alle selskabets aktiviteter – herunder bl.a. servicebiler.

    Det har bl.a. ført til, at selskaber, der anvender biomasse, og som overholder bekendtgørelse angående certificeret bæredygtig biomasse, har oplevet klagesager over markedsføring af fjernvarme som ”bæredygtig fjernvarme”.

    - Det er ”kun” biomassen, der er certificeret bæredygtig, med mindre hele selskabet er certificeret bæredygtigt, forklarer Susanne Fløjgaard, der overordnet fastslår:

    - Reglerne i Markedsføringsloven omfatter alle typer af markedsføring via hjemmesider, skilte, annoncer, brochurer osv. Den grønne markedsføring skal gerne være en succes og ikke anledning til tidskrævende klagesager. Fra Dansk Fjernvarme arbejder vi derfor videre med Forbrugerombudsmanden for at sikre klar og præcis information til fjernvarmeselskaberne.

    Andre klikkede på...