Beredskabslovgivning for fjernvarmen træder i kraft
Fjernvarmesektoren omfattes nu af ny lovgivning om styrket beredskab, hvis fokus er en robust energisektor med høj forsyningssikkerhed i en verden, hvor trusselsbilledet har ændret sig.

Fjernvarmesektoren er på lige fod med el- og gassektoren klassificeret som samfundskritisk infrastruktur. Det er baggrunden for, at fjernvarmeselskaber fremover er omfattet af ny lovgivning om styrket beredskab, hvis fokus er en robust energisektor med høj forsyningssikkerhed i en verden, hvor trusselsbilledet har ændret sig.
Lov om styrket beredskab i energisektoren er netop vedtaget, og den træder i kraft fredag d. 7. marts, og implementerer bl.a. NIS2- og CER-direktiverne. Fjernvarme, fjernkøling, el, gas og brint omfattes samlet, og Energistyrelsen er myndighed på området.
Loven udmøntes bl.a. i Bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren, der beskriver de konkrete krav.
Beredskabsplaner
Et fjernvarmeværks beredskabsplan skal være med til at sikre, at forsyningen så vidt muligt opretholdes i en unormal situation, samt at reetablering kan ske hurtigt.
Beredskabsplanerne skal typisk dække fysisk sikring af kritiske anlæg og enheder, bl.a. mod brand, vejrlig og tyveri eller spionage.
Derudover skal den digitale sikkerhed være på plads, så trusler fra cyberangreb bedst muligt kan modstås. Endelig bør man i beredskabsarbejdet beskrive en rolle- og arbejdsfordeling for organisationen i en krisesituation, samt genopretnings- og kommunikationsplaner.
Forskellige beredskabsniveauer for mindre og større selskaber
Kravene til beredskab for hvert enkelt fjernvarmeselskab bestemmes af den årlige varmelevering. Er varmeleveringen i to år ud af tre år under 50 TJ, er selskabet fritaget for lovkrav.
Det anbefales dog uanset, at også selskaber der ikke er omfattet af lovkravene arbejder med beredskab, og udarbejder en beredskabsplan, der er tilpasset deres lokale forhold, især set i lyset af den stigende cybertrussel.
Selskaber med en årlig varmelevering mellem 50 og 651 TJ er omfattet af dele af lovkravene, mens større selskaber skal efterleve alle krav.
Energistyrelsen udsender snarest besked om hvert fjernvarmeselskabs beredskabsniveau. Er man uenig i indplaceringen, skal man henvende sig til Energistyrelsen.
Oplysninger om selskabet skal indsendes allerede i foråret
Ud over indplacering af selskaber på forskellige beredskabsniveauer, skal selskabernes anlæg også klassificeres. I skrivende stund er bekendtgørelsen endnu ikke trådt i kraft, men det fremgår af bilag 3 i høringsversionen af bekendtgørelsen, at selskaberne allerede inden 1. april skal indsende forskellige stamdata om selskabet og deres anlæg.
Det forventes, at Energistyrelsen snarest vil oplyse om formatet for indsendelse af data.
Vejledning og mere information
Alle omfattede fjernvarmeselskaber får adgang til Energistyrelsens lukkede beredskabsside online, hvor man bl.a. kan finde vejledninger, sektorplaner og scenarier til risiko- og sårbarhedsanalyse (ROS).
Energistyrelsen oplyser, at de giver adgang til hjemmesiden løbende, så snart de har oplysninger på relevante kontaktpersoner i selskaberne. Vær opmærksom på, at de vejledninger der findes på siden fra start, kan være forældede og derfor ikke er i fuld overensstemmelse med den nye lovgivning. Energistyrelsen vil opdatere deres materiale hurtigst muligt.
Dansk Fjernvarmes hjemmeside indeholder også information om beredskab, herunder links til lovgivning. Den vil løbende blive opdateret i takt med at bekendtgørelserne træder i kraft, og der kommer yderligere information fra Energistyrelsen.
Læs mere på Dansk Fjernvarmes hjemmeside her: Lov om beredskab i energisektoren | Dansk Fjernvarme.
Skriv kommentar