Interessevaretagelse er vigtigt for medlemmerne
De første svar på medlemsundersøgelsen viser, at medlemmerne af Dansk Fjernvarme vægter interessevaretagelse meget højt blandt de opgaver, som brancheorganisationen skal håndtere.

Dansk Fjernvarme varetager en lang række af opgaver for sine medlemmer. Men især interessevaretagelse fylder dog meget i de forventninger, som medlemmerne har til, hvad Dansk Fjernvarme særligt skal fokusere på.
Det fremgår tydeligt af de foreløbige svar på den årlige medlemsundersøgelse, som Dansk Fjernvarme allerede har modtaget, siden den blev sendt ud til medlemmerne i slutningen af uge 12.
- Dansk Fjernvarme har altid – og har fortsat – den faglige vejledning som et pejlemærke. Men i de seneste 10-15 år er der kommet et stærkt behov blandt medlemmerne på, at vi også varetager deres interesser i forhold til myndigheder og beslutningstagere. Og det gør vi selvfølgelig også i høj grad, siger direktør Kim Mortensen.
Den absolutte topscorer ind til videre på listen over interessevaretagelse, som Dansk Fjernvarme skal være stærke på, er de økonomiske rammevilkår. Procentvis er der – måske ikke overraskende – 99 procent, der foreløbig mener, at det enten er meget vigtigt eller vigtigt for deres brancheorganisation er tage godt vare på.
Dernæst er der også et stærkt ønske om, at Dansk Fjernvarme som brancheorganisation for fjernvarmeselskaberne skal have fokus på forsyningssikkerheden – 98 procent siger, at det er enten meget vigtigt eller vigtigt – samt forbrugerbeskyttelse og non-profit. Her mener 91 procent, at det enten er meget vigtigt eller vigtigt.
- Forbrugerbeskyttelse og non-profit – eller hvile-i-sig-selv princippet – går i vores øjne hånd-i-hånd og er en vigtig andel af det DNA, der præger hele fjernvarmesektoren. Derfor er det selvfølgelig positivt, at meldingen fra medlemmerne er, at vi fortsat skal have fokus på den del i vores interessevaretagelse, siger Kim Mortensen.
Han opfordrer til, at de medlemmer, der endnu ikke har givet deres meninger til kende, stadig kan nå det, inden der er deadline for svar på Medlemsundersøgelsen den 9. april.
Medlemsundersøgelsen 2025
Dansk Fjernvarme beder én gang hvert år sine medlemmer om at svare på medlemsundersøgelse, der spørger ind til deres opfattelse af, hvor Dansk Fjernvarme klarer sine opgaver på vegne af medlemmerne.
Undersøgelsen sker online, og i 2025 blev undersøgelsen sendt ud til alle medlemmer i uge 12 – der er deadline for svar den 9. april.
Dansk Fjernvarme opfordrer til, at medlemmerne får svaret på alle spørgsmål, da svarene er vigtige for prioriteringen af de arbejdsopgaver, som sekretariatet i Dansk Fjernvarme løser.
Skriv kommentar