Gå til hovedindhold
Kundeforhold
Dansk Fjernvarme

Tryghed skal medregnes i konverteringer

Kommunikationen om konverteringer slutter først, når sidste kunde er koblet på. Løbende og rettidig kommunikation skal sikre tryghed og fastholdelse af kommende kunder – også efter at de har tilmeldt sig.

25. nov. 2025
Tekst af Joel Goodstein, fjernvarmen@danskfjernvarme.dk

– Det værste er at lade kunder sidde i uvidenhed. Her skal man være meget klar i sin kommunikation, siger chefkonsulent i Dansk Fjernvarme, Søren Junge Bak. Foto: Jesper Voldgaard.

Indhold

    Fastholdelse af kommende varmekunder gennem måske flere år er en opgave, man ikke må undervurdere, lyder meldingen fra Dansk Fjernvarme.

    – For det første skal der være en klar og troværdig tidsplan – hvornår kommer fjernvarmen til de konverterede områder? For det andet, hvad bliver tilslutningsomkostningerne – økonomien skal være gennemskuelig og til at stole på. Og for det tredje, for at sikre kundefastholdelse bør det sikres, at kunderne har varme, indtil fjernvarmen kommer, uanset hvilken varmekilde de har, siger Søren Junge Bak, chefkonsulent i Dansk Fjernvarme.

    Langt de fleste konverteringskunder kommer fra gasfyr.

    – Hvis man ønsker at tilbyde service og udskiftning af gasfyr i ventetiden på fjernvarme, bør man indregne omkostningen i sit samlede projektforslag og budget for fjernvarmeprojektet. Man skal kunne godtgøre, at den slags tilbud til kunderne understøtter den samlede projektøkonomi for selskaber og kunder og samfundsgevinsten, siger Søren Junge Bak videre.

    Han advarer mod at ”glemme” kommende kunder, når de har tilmeldt sig fjernvarme.

    – Kommunikationen skal fortsætte, efter at man har nået sin tilslutningsprocent. Kunderne skal holdes orienteret om udviklingen i projekterne, herunder eventuelle ændringer i planerne. Det skal de ikke først høre fra anden side. Det skaber utryghed, og en utryg kommende kunde søger måske tryghed på en anden måde end fjernvarme, siger han.

    Holde varmeanlæg kørende

    I konverteringsprojekter, som har fået støtte fra fjernvarmepuljen, skal de tilskudsberettigede stik være afsluttet senest efter fem år, og det kan være lang tid at holde ventende kunder trygge, hvis de har ældre individuelle varmeanlæg.

    – Hvis man tilbyder ordninger, som holder kundernes varmeanlæg kørende i venteperioden, skal man gøre det klart, at aftalen først træder i kraft, når projektet er endeligt besluttet og igangsat. Men så fanger bordet til gengæld, og de vilkår og tilbud, man har aftalt med kunderne i kampagneperioden, skal stå klar, siger Søren Junge Bak.

    Hos nogle kunder kan der være frygt for at indgå en aftale om fjernvarme, der måske alligevel ikke kommer. Hvordan er man så stillet? Skal man betale en udtrædelsesgodtgørelse for at komme ud af aftalen?

    – Det værste er at lade kunder sidde i uvidenhed. Her skal man være meget klar i sin kommunikation. Hvilke vilkår gælder, hvis kunden fortryder sin underskrift på en varmeaftale, og hvad sker der, hvis fjernvarmen alligevel ikke kommer eller først kommer meget senere end lovet? Her er det vigtigt, at man kan adressere de spørgsmål og skabe tryghed, så kunden ikke oplever manglende information, siger Søren Junge Bak.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...