Gå til hovedindhold
Kundeforhold
Medlemmer

Ventetid med indbygget tryghed

Hvad skal en aftale med nye fjernvarmekunder indeholde for at gøre kunderne trygge og fastholde dem i måske flere år, indtil fjernvarmen når frem til deres bolig? Fjernvarmeselskaberne i Næstved og Middelfart har begge arbejdet målrettet med det emne.

25. nov. 2025
Tekst af Joel Goodstein, fjernvarmen@danskfjernvarme.dk

Fjernvarmeselskaberne er nødt til at skabe og holde en god forbindelse med kommende varmekunder, der måske skal vente længe, inden fjernvarmen tager over fra fx et gasfyr. Foto: Colourbox

Indhold

    Siden 2021 har Middelfart Fjernvarme konverteret cirka 3.000 nye fjernvarmekunder – primært fra naturgas, så der nu er i alt cirka 11.000 kunder.

    Mange af de nye kunder har dog skullet vente på, at fjernvarmen blev etableret i netop deres område, og har derfor i en kortere eller længere periode skullet køre videre med naturgas – og for nogles vedkommende med oliefyr eller biomassefyr.

    Derfor var det vigtigt, at de nye fjernvarmeaftaler indeholdt en sikkerhed for kunderne, så deres installationer kunne levere varme, indtil de fik fjernvarmen ført ind i boligen.

    – Vi har valgt en offensiv strategi, hvor der er bygget tryghed ind i varmeaftalerne, forstået sådan, at vi som en del af økonomien i vores konverteringsprojekter sætter ressourcer af til service, reparation og eventuel udskiftning af olie- og naturgasfyr hos de kunder, som venter på fjernvarmen, siger kunde- og forsyningschef Daniel Kjær Sørensen, Middelfart Fjernvarme – med den tilføjelse, at den indbyggede garanti kun gælder kunder, som tilmelder sig i kampagneperioden frem til projektfristen.

    Formelt er der ikke et krav om, at et varmeselskab skal tilbyde den service som et led i en varmeleveringsaftale.

    – Men vi har vurderet, at det var nødvendigt for at få mange gaskunder med i konverteringerne. På den måde bliver de holdt skadesfri hele vejen igennem, uanset hvor lang tid der går, inden fjernvarmen når frem til dem, siger Daniel Kjær Sørensen.

    Med ordningen overtager Middelfart Fjernvarme ejerskabet af gasfyrene, når de er taget ud af drift.

    – Vi piller løbende gasfyr ned, efterhånden som vi tilslutter fjernvarme, så vi har et stort lager af fyr og reservedele og kan på den måde holde naturgaskunder kørende i ventetiden på en omkostningseffektiv måde, siger Daniel Kjær Sørensen.

    Ekstra service

    Til kunder som har andre typer individuelle varmeanlæg, for eksempel biomassefyr, der ikke kan holdes kørende, indtil fjernvarmen når frem, tilbyder man en eldrevet varmeunit, som koster 5.000 kroner i installation og 225 kroner per måned.

    – Det er en måde at få endnu flere konverteringer med ved at tilbyde tryghed, og det afspejler sig i vores høje tilslutningsprocenter, siger Daniel Kjær Sørensen.

    Som en ekstra service hjælper Middelfart Fjernvarme også gaskunder til at søge afkoblingsstøtte.

    – I nogle tilfælde tager vi ud til kunderne og hjælper dem med at udfylde ansøgningerne om puljestøtte til gasafkobling. Det skaber en god relation til kunderne fra starten, at vi hjælper dem på den måde, inden fjernvarmen faktisk er leveret, siger Daniel Kjær Sørensen.

    Trygheden, som følger med varmeleveringsaftalen, har efter alt at dømme haft en gunstig virkning på tilslutningen til fjernvarme.

    – Vi har over 90 procent tilslutning i nogle af de konverterede områder. Vi tilbyder en lav indgangspris til fjernvarmen, hvor man ikke skal lægge et stort beløb til at begynde med, men kan betale over 20 år. Men derudover tror jeg, at trygheden ved, at vi holder deres gasfyr og andre anlæg kørende og nedtager dem, når fjernvarmen kommer, har stor betydning for, at vi har fået så stor tilslutning til konverteringerne, siger Daniel Kjær Sørensen.

    Vedligeholdelsesaftale for gasfyr

    I 2023 lagde Næstved Fjernvarme en femårsplan for udrulning af fjernvarme, som potentielt kunne konvertere 4.900 naturgaskunder til fjernvarme frem mod 2028.

    Udgangspunktet er, at de nye kunder skal bære hele udgiften ved etablering af fjernvarmen, og det giver en tilslutningspris på 84.000 kroner, som man har mulighed for at betale over 20 år, hvis man tilmelder sig i kampagneperioden på fire måneder.

    – Vi ved, at ikke alle kunder har lyst til eller er i stand til at betale det fulde beløb. Derfor har vi lavet et par modeller med betaling over 20 år. Modellerne er skruet sådan sammen, at man kender det månedlige beløb alle 20 år frem. Det giver fuld økonomisk gennemskuelighed og tryghed, at vi garanterer prisen i hele betalingsperioden, uanset hvad der ellers sker, siger direktør Jens Andersen, Næstved Fjernvarme.

    Der er også udviklet et tilbud til naturgaskunderne, hvor de kan indgå en såkaldt vedligeholdelsesaftale til 125 kroner per måned, hvor Næstved Fjernvarme overtager ansvaret for naturgasfyret, indtil boligen kobles på fjernvarmen.

    – Energistyrelsen har bekræftet, at der intet er til hinder for at tilbyde vedligeholdelsesaftalen, når det sker i et område godkendt til fjernvarme, og derfor har vi efterfølgende spurgt SKAT, om vedligeholdelsesaftalen var en ordning, vi kunne tilbyde kunderne uden at risikere et skattesmæk flere år tilbage, fordi vi havde en indtjening på at servicere og udskifte gasfyr. Heldigvis har vi fået tilsagn fra SKAT om, at vi kan tilbyde kunderne denne service, uden at den er skattepligtig, siger Jens Andersen.

    – Vi synes selvfølgelig, at fjernvarme repræsenterer tryghed, men må konstatere, at for mange kunder er tryghed eller bekvemmelighed at blive på naturgas, selvom man så skal leve med svingende gaspriser, og selvom vi tilbyder en fuldstændig glidende overgang til fjernvarme. Men det ville være falsk tryghed at love kunderne lavere varmeudgifter med fjernvarme, så det gør vi ikke, siger Jens Andersen videre.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...