Gå til hovedindhold
Salg & Markedsføring
Kundeforhold

Podcasten Fjernvarmen: Hvordan markedsfører vi fjernvarmen?

Hvordan fastholder vi kunderne? Og hvordan formidler vi fjernvarmens fordele til nye kunder - både private og erhverv?
Det er udgangspunktet for afsnit 55 af podcasten Fjernvarmen, hvor vært Mikkel Lysgaard er taget en tur til Aalborg Forsyning.

23. maj 2025
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Fjernvarmen går ikke længere som varmt brød, som under energikrisen. I det hele taget er fjernvarmen som opvarmning blevet konkurrenceudsat. 

    Derfor er der et stigende behov for fjernvarmeselskaberne at kunne fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye kunder. 

    Dansk Fjernvarme har taget initiativ til KundeForum, hvor medlemmerne i brancheorganisationen kan udveksle erfaringer og viden om markedsføring – og styrke netværket mellem hinanden.

    I dette afsnit er podcasten Fjernvarmen taget på besøg hos Aalborg Forsyning, der har været blandt fortalerne for at få et forum, hvor selskaberne kan hjælpe hinanden til at fremme fjernvarmen.

    Gæster:
    Charlotte Behrendt, afdelingsleder i Salg og Service hos Aalborg Forsyning
    Ole Juhl, seniorkonsulent hos Dansk Fjernvarme og tovholder i Kundeforum

    Varighed: 
    53:40 minutter

    Skriv kommentar

    Kommentarer

    3 jun. 2025

    Udmærket afsnit og gode ideer, men...

    Hej Charlotte, DFJ og Ole
    Tak for en fin podcast! Der var dog en ting der fik mig til tasterne, nemlig kundebegrebet. Selvom jeg til fulde forstår behovet for at betragte fjernvarmeforbrugerne som kunder der skal behandles som sådan (det har også været en øvelse blandt f.eks. elselskaber i USA), så er den danske fjernvarmesektor lidt mere nuanceret: Jeg vil nemlig foreslå at kundebegrebet kun bruges i de forsyninger der ikke er andelsejede.
    Andelsselskaberne har i forvejen sovet i timen ift. ejer/brugerinddragelse, og det vil være problematisk at kalde andelshaverne for kunder. Så bliver de bare endnu mere fremmedgjort overfor deres eget fjernvarmeselskab. Så her er der brug for en anden indsats ift. at holde dem ombord - og et andet begreb end "kunde". Den nuancering kunne jeg godt have brugt i det ellers udmærkede afsnit.

    Venlig hilsen

    Daniel

    Andre klikkede på...