Gå til hovedindhold
Energiforbrug
Digitalisering

Aalestrup-Nørager Energi a.m.b.a.

Digitalisering af forbrugsdata fra både vand og varme.

15. jan. 2025
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk

Indhold

    I 2014 skriver Aalestrup Varme og Aalestrup Vand kontrakt med Kamstrup om et 3-årigt projekt, hvor samtlige energimålere udskiftes. Efterfølgende fusionerer Aalestrup og Nørager varmeværker, og der opsættes på meget kort tid et lignende system i Nørager. 

    Varmeværket havde allerede en ”drive by”-løsning, og vandværkets målere var mekaniske målere, som blev aflæst af forbrugerne en gang om året.

    Vi valgte at spørge de lokale VVS-firmaer om pris på udskiftningen. Når VVS-manden var inde i huset, skiftede han både vand og varme måler. Samtidig udførte han et lille service eftersyn af installationen betalt af varmeværket. VVS-firmaet fik 3 år til opgaven, som så kunne udføres, når der var ledig tid i kalenderen.

    Derfor blev det udført forholdsvist billigt.

    Baggrund og formål

    En stor del af besværet og udgiften ved målerservicering består i at komme ind til forbrugeren, så bestyrelsen besluttede, at tiden var inde for forandring, da store dele af de eksisterende varmemåleres batterier var ved at være udtjente.

    Bestyrelsen ønskede at være teknologisk ”up to date” efter sådan en investering, derfor blev der valgt producentens topmodel-varmemåler med to flowdele, således at der også er læk overvågning på den enkelte husstand. 

    Der ønskes tillige fjernaflæsning med Wireless M-bus, så der opsættes panelantenner i mast til opsamling af data på døgnbasis med fremtidig mulighed for at udnytte dette til driftsoptimering.

    Der er meget store økonomiske gevinster, ved at varme- og vandværk går sammen. Det gælder både i anlægsfasen og i den efterfølgende drift. Sørg for god forventningsafstemning med system-leverandøren.
    Og hold dit aflæsningssystem simpelt. 

    Resultater

    Aalestrup har efterhånden mange erfaringer med systemet og er meget tilfredse med det. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale for at udnytte de muligheder, der er ved at fjernaflæse målerne, og der udvikles hele tiden nyt. Da det er forholdsvist dyrt at tilkøbe licenser, og da det kræver mange mandetimer at få et ordentligt udbytte af systemerne, er det dog ikke alt der giver mening på nuværende tidspunkt på værket. 

    Men af gode gevinster, som de fleste andre også kan opnå, kan nævnes:

    Årsaflæsning afsluttes på få timer. Kun nogle få målere skal hentes med håndterminal i bilen. Herved bliver alle aflæsninger fra værk og alle forbrugere samtidige, og administrationen minimeres.

    De udfører nemt flytteaflæsninger på den korrekte dag både frem og bagud i tid. 

    Forbrugerne kan gå ind på selskabets hjemmeside og følge deres forbrug og temperaturniveauer på daglig basis.

    De kan lave forskellige kurver, som letter fejlsøgning især hjulpet af, at de har tilkøbt muligheden for at sætte et antal målere til at logge på minut-niveau. 

    Rådgivning om afkøling forbrug osv. er lettet betydeligt af, at de kan se de faktuelle værdier. Især ved forbrugere, som mener deres fremløbstemperatur er for lav, er det godt at kunne dokumentere fakta. 

    De får alarmer fra både vand- og varmemålere ved vandtab eller vandindtrængning. På vand har denne funktion meget stor værdi. Det viser sig dog at være sjældent, at de finder en varmeforbruger med hul på anlægget. To flowdele har måske ikke levet op til forventningerne, specielt da det kun er alarmer, der registreres, men ikke tilhørende flow på begge flowmålere – det giver problemer med forståelsen af årsagerne til alarmerne.

    Når de skal renovere hovedledninger, benytter selskabet de gode muligheder for at finde max-forbruget især ved store forbrugere/virksomheder, hvor der ikke er så sikre tommelfingerregler. 

    Deres forholdsvist simple fremløbstemperatur-regulering korriger de manuelt ud fra temperatur-målingerne ved forbrugerne.

    Budgetopfølgning og periodisering er blevet meget nemmere og mindre tidskrævende.

    Der er også en lang række ”ekstra sygdomme vi kan behandle”, og som vi ikke kunne forudse – det betyder også at vi måske ikke har sparet omkostninger, men har mulighed for at yde en langt bedre kundeservice med de samme ressourcer og vi sparer også en del unødvendige udkørsler.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...