Gå til hovedindhold
Digitalisering
Produktion
Distribution & Lagring

Støvring Kraftvarmeværk

Temperaturoptimering og lokalisering af fejl på kunders installationer

15. jan. 2025
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Støvring Kraftvarmeværk ønskede at spare tid og reducere omkostningerne ved at optimere måleraflæsningsprocessen.

    Baggrund og formål

    Forud for projektet benyttede Støvring Kraftvarmeværk ”postkort”-modellen til at få forbrugsdata fra varmemålerne. Derudover havdede et spædevandstab på 15 m3 dagligt. Processen med at få forbrugsdataene var den gængse måde, som er benyttet historisk, men er en tung manuel proces med fejlkilder.

    Det vigtigste krav var at lokalisere og fjerne spædevandstab hurtigere samt optimere frem- og returtemperaturer for at opnå en mere bæredygtig energiforsyning med en tilsvarende reduktion i CO2-emissioner.           

    Vi kan nu analysere returtemperaturen for hver husstand og give vejledning til forbrugerne for at hjælpe dem med at forbedre deres varmevaner. Vi har fået lækagealarm på forbrugernes installationer, og får løbende udbedret problemer før de vokser sig store.

    Resultater

    Støvring Kraftvarmeværk a.m.b.a. hjemtager nu fjernaflæste data fra SHARKY 775-varmemålerne fuldautomatisk, hvilket har gjort manuelle aflæsninger til fortid. Forbrugsdataene overføres automatisk til faktureringssystemet, hele processen er hurtigere, nemmere og med færre risiko for fejl.

    Højopløselige data og alarmer fra SHARKY 775-målerne analyseres af IZAR PLUS Portal Meter Data Management software. Ved rørsprængning eller lækage sendes en alarm direkte til Støvring Kraftvarmeværk a.m.b.a. Dette giver mulighed for øjeblikkeligt at reagere og dermed reducere spædevandstabet for at forhindre yderligere skade hos forbrugerne. Efter  projektet var idriftsat, viste det sig, at der var mange lækager hos forbrugerne, som nu er udbedret. Støvring Kraftvarmeværk a.m.b.a. tilbyder nu en ekstra sikkerhedsservice i form af en lækagealarm til forbrugerne.

    Gennem en løbende analyse af data er det lykkedes at øge energieffektiviteten i ledningsnettet. Ved hjælp af analysefunktionen i IZAR PLUS Portal kan værktøjet nu hurtigt opdage uregelmæssigheder, såsom defekte varmevekslere, ugunstige indstillinger på installationen eller dårlig forbrugeradfærd (f.eks. brugen af ​​kun få radiatorer på den maksimale indstilling). Ved at forbrugerne er blevet gjort opmærksomme på en evt. defekt installation og/eller om ineffektive varmevaner, er det lykkedes Støvring Kraftvarmeværk a.m.b.a. at reducere returtemperaturen.

    Takket være de smarte analysefunktioner i IZAR-softwaren kan de analysere returtemperaturen for hver husstand og give skræddersyede råd til forbrugerne for at hjælpe dem med at forbedre deres varmevaner. Løsningen giver ikke kun omfattende omkostningsbesparelser; det giver dem også mulighed for at øge gennemsigtigheden ved at tilbyde yderligere tjenester, såsom adgang til en webportal eller en app, der giver kunderne indsigt i deres daglige data, herunder forbrug og temperaturer.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...