VERDO
Deling af fjernvarmedata skaber mærkbare resultater med kunstig intelligens.

VERDO er et af over 45 fjernvarmeselskaber, der sender data til softwarevirksomheden Entos platform, som hjælper virksomheder med at energioptimere i deres erhvervsejendomme.
Effektive fjernvarmeinstallationer ude hos kunderne giver nemlig en mere effektiv drift af ledningsnettet – det er ikke raketvidenskab.
Derfor er der også stor værdi at hente for både fjernvarmeselskab og forbrugere, hvis man kan udnytte fjernvarmedata aktivt til at skabe energiforbedringer og finde fejl på installationer ude hos kunden.
Baggrund og formål
Særligt hos erhvervskunder med et højt varmeforbrug kan der være store besparelser at hente, når man energioptimerer. Det er mange af dem da også opmærksomme på og arbejder selv aktivt med deres forbrugsdata for at effektivisere.
I den forbindelse kan fjernvarmeselskaber hurtigt og omkostningsfrit optimere deres kundeservice ved at videresende kundernes forbrugsdata til relevante tredjeparter – såsom softwarevirksomheden Ento, der analyserer energiforbruget i mere end 30.000 danske erhvervsejendomme.
Med Entos kunstige intelligens kan fjernvarmeselskaber imødekomme kundernes stigende krav til deling af forbrugsdata og gennem kundernes effektivisering forbedre driften og sikre grønne resultater.
Et af de mange fjernvarmeselskaber, der sender data til Entos platform, er VERDO, da en stor bygningsejer i deres område havde bedt VERDO om at gøre deres forbrugsdata tilgængelige.
Sammenlignet med andre tredjepartsplatforme er Ento langt lettere at udtrække data til, fortæller Torben Gjesing Olesen, el-ingeniør hos VERDO.
- Vi har fra starten af fået en god beskrivelse af, hvad vi skal gøre for, at bygningsejeren kan udnytte vores data. Det har gjort det let at få integrationen på plads, samtidig med at vi nemt kan udtrække data fra Kamstrups READy-platform, siger han.
Helt generelt er Entos løsning baseret på fire trin, der sikrer en smidig implementering og hurtige resultater:
- Dataintegration: Kunder underskriver et digitalt samtykke, som sendes underskrevet videre til fjernvarmeselskabet, så GDPR overholdes. Ento sender målerlister og guider selskaberne til at opsætte på 15-20 minutter – og ellers sætter mange fjernvarmeselskaber selv integrationerne op i READy.
- Analyse af data: Ento indlæser og analyserer fjernvarmedata sammen med eksterne variable, såsom vejr- og kalenderforhold, for at give konkrete indsigter i den enkelte bygnings energiperformance.
- Implementering: Ud fra automatiske analyser foreslås konkrete energioptimeringer, som gør det nemt for bygningsejeren at løse udfordringer og bedre anvende fjernvarmen, så for eksempel returtemperaturen sænkes til gavn for både kunden og fjernvarmeselskabet.
- Dokumentation af resultater: Når bygningsejeren har implementeret energiforbedringer, kan resultaterne dokumenteres. Energibesparelserne udregnes automatisk og er korrigeret for blandt andet unormale udendørstemperaturer eller andre forhold, der påvirker energiforbruget i bygningen sammenlignet med et ”normalt år”.
Fakta
Leverandør: Ento
Verdo Varme forsyner Randers og omegn med fjernvarme
Ansatte: 36
Varmesalg: 455.000 MWh
Målere: 16.362
Kontaktoplysninger
Ento:
Malte Carøe Frederiksen
malte@ento.ai
Thea Madsen
thea@ento.ai
VERDO:
Torben Gjesing Olesen
tgo@verdo.com
Skriv kommentar