Ændring af indrivelseslov
Lovforslaget skal fastsætte klarere regler i loven, der understøtter administration og udvikling af it-systemet. Dansk Fjernvarme roser lovforslaget, men har en række bemærkninger.
Sendt til Skatteministeriet
Høring om ændring af inddrivelseslov forenkling og forældelseshåndtering mm.
Dansk Fjernvarme påskønner lovforslaget, der har til formål at fastsætte klarere og enklere regler i loven, der understøtter den fremtidige administration og udvikling af det nye it-system.
Indledende bemærkninger
Vi værdsætter, at SKAT har inviteret til en møderække med repræsentanter for forsyningsselskaberne i forhold til inddrivelse af gæld for de kommunalt ejede forsyningsselskaber.
Et emne der har været diskuteret på møderne er de kommunale selskabers behov for frit at kunne vælge mellem at bruge privat inddrivelse gennem fogedretterne eller at bruge SKAT – i hvert et tilfælde så længe at Skats inddrivelsessystemer ikke fungerer optimalt. Vi beklager, at denne mulighed ikke er taget i betragtning i lovforslaget, men ser frem til at den kan drøftes igen.
På samme måde ser vi også gerne indledende drøftelse af kompensation til fordringshaverne som følge af den automatiske, ekstraordinære afskrivning af udvalgte restancer.
Bemærkninger til lovforslaget
Vi bemærker, at lovforslaget virker meget komplekst og nogle steder er det svært at se, hvordan at de enkelte bestemmelser skal fortolkes. Derfor opfordrer vi til, at der sker en formidling gennem vejledninger til loven.
Læseren af udkastet til lovforslaget kan sidde tilbage med det indtryk, at den manglende datakvalitet fra fordringshaverne/forsyningerne er skyld i problemstillingerne omkring retskraft/forældelse er opstået. Efter vores opfattelse er det SKAT, der var ansvarlig for indberetningssystemets (EFIs) opbygning m.m. – og dermed ansvarlig for at reducere risikoen for fejlindberetninger m.m. Der ud over undrer det, at SKAT ikke langt tidligere har gjort brugerne opmærksomme på, at der var en manglende datakvalitet, der medførte, at SKAT ikke havde mulighed for at foretage inddrivelse. Det ville være velplaceret, om lovbemærkningerne også afspejlede det ansvar.
Foreningen har derudover et budskab, der er møntet på § 10 b: Vi efterlyser fuld transparens mellem fordringshaver og inddrivelsesmyndighed, således at fordringshaveren/forsyningen altid kan se:
- Hvilke konkrete skridt, der er iværksat i den enkelte sag
- Hvilke former for kontakt, der har været med debitor
- Hvad udbyttet er af denne kontakt
- Hvilke retslige inddrivelsesskridt, der er foretaget
Derudover vil det også være ganske naturligt, at det nye system opbyggede porteføljeoversigter, således at fordringshaver ikke skal slå hver eneste sag op.
Bestemmelsen i § 10 b giver inddrivelsesmyndigheden/SKAT mulighed for at foretage reguleringer, hvis der sker fejl, f.eks. hvis der laves lønindeholdelse med for store beløb på baggrund af urigtige oplysninger om skyldners indtægtsforhold. I tilknytning hertil lægges der ligeledes op til, at SKAT efterfølgende kan modregne over for fordringshaveren, hvis der er afregnet for meget til denne.
Vi forstår det således, at denne modregning kan ske i krav, som SKAT har inkasseret hos andre debitorer, og hvis denne opfattelse er korrekt, er der et stort behov for, at fordringshaveren/
forsyningen på enkeltsagsniveau får mulighed for at se i det nye system, (i) hvad der er sket i den konkrete sag over for skyldner, (ii) hvor stor gælden er, (iii) hvilke betalingsaftaler,
der er indgået og (iiii) hvilke eventuelle fejl, der efterfølgende er reguleret over for skyldner.
Uden en sådan åbenhed, vil det være overordentlig vanskeligt for fordringshaveren/forsyningen at spejle egne debitorkrav i de krav, der ligger til inddrivelse hos SKAT, og afstemme disse beløbsmæssigt.
Dansk Fjernvarme vil gerne støtte forslaget om foreløbig afbrydelse af forældelsen i § 18 a; det vil sige, at forældelsen først løber fra det tidspunkt, hvor fordringen er lagt til inddrivelse
hos SKAT – forudsat at fordringen ikke var forældet på tidspunktet herfor. Dette vil give fordringshaveren/forsyningen tid til at gøre et ordentligt opkrævningsarbejde, ligesom det også vil give SKAT tid til at sikre inddrivelsen.

Birthe Boisen
Varmeforsyningsloven
Tilslutningsbekendtgørelsen
Vedtægter, bestyrelsesarbejde og generalforsamling
Leveringsbestemmelser dvs. aftaleforholdet mellem selskab og kunderne
Aktindsigt og forsikring
Mobil: +45 30 99 60 37
E-mail: bfb@danskfjernvarme.dk
Skriv kommentar