Forsyningstilsynets overvågnings- og analyseopgaver
ㅤ
Til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
HØRING OVER UDKAST TIL NY BEKENDTGØRELSE VEDR. FORSYNINGSTILSYNETS OVERVÅGNINGS- OG ANALYSEOPGAVER. Journalnummer 2019-1890
Dansk Fjernvarme kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar på udkast til bekendtgørelse om Forsyningstilsynets overvågnings- og analyseopgaver.
Dansk Fjernvarme er overordnet set helt enig i hensigten med at tildele Forsyningstilsynet beføjelser til overvågning og analyse om, at Forsyningstilsynet fremover skal tilvejebringe grundlag for udvikling af reguleringen af forsyningssektorerne, herunder effekten af reguleringen.
For netop at skabe større klarhed over, at det er dette formål, der skal være med overvågnings- og analyseopgaverne, bør det klart fremgå af bekendtgørelsens kapitel 1 (som omhandler formålet). Teksten fra udkastets § 3, stk. 2 bør således efter vores opfattelse fremgå som det overordnede formål for Forsyningstilsynets overvågnings- og analyseopgaver i bekendtgørelsens § 1.
Vi ser desuden gerne, at Forsyningstilsynets rolle med at udvikle reguleringen af forsyningssektorerne sker på en stabil og fremtidssikret måde, som skræddersyes i forhold til de mål, der skal nås på det enkelte forsyningsområde.
Det er her vores klare opfattelse, at reguleringen fremover skal understøtte flere mål, som kan variere mellem forsyningsområderne, og som samtidig skal sikre effektive selskaber og opfyldelse af miljø- og klimamål.
Det er samtidig vores opfattelse, at der i de kommende år er behov for et paradigmeskifte i den måde, som forsyningssektorerne reguleres på, og at Forsyningstilsynet bør have en afgørende rolle i at udvikle nye og skræddersyede reguleringsmetoder, som kan understøtte målene med reguleringen.
De principper og grundtanker, som man i mange år har anvendte i regulering af forsyningssektorerne (i form indtægtsrammer, benchmarking og økonomiske incitamenter til at kunne udtage overskud), har efter vores opfattelse udspillet deres rolle, og der er derfor behov for at udvikle moderne og fremtidssikrede reguleringsmetoder til forsyningssektorerne.
Vi foreslår, at nye skræddersyede reguleringsmetoder kan udvikles efter følgende principper: Første fastlægges de overordnede og langsigtede mål for udviklingen af den pågældende forsyningssektor. Dernæst identificeres, hvilke virkemidler der kan understøtte, at målene nås. Der skal herefter indgås aftaler mellem Forsyningstilsynet, brancheorganisationer og selskaberne i den pågældende forsyningssektor, som sikrer, at de identificerede virkemidler bliver anvendt. Endeligt udvikles ordninger til løbende monitorering af, aftalerne overholdes og at målene nås.
Efter vores opfattelse bør udkastet til bekendtgørelse i langt højere grad konkretisere, at det er denne opgave om at udvikle skræddersyede, fremtidssikrede reguleringer, som er hovedindholdet og formålet med Forsyningstilsynets overvågnings- og analyseopgaver.
Herudover er det vores opfattelse, at Forsyningstilsynets opgaver om at udvikle reguleringen bør ske i åbne processer med inddragelse af relevante interessenter på forsyningsområderne. Der bør derfor efter vores opfattelse indsættes en bestemmelse i bekendtgørelsen, som pålægger Forsyningstilsynet at inddrage relevante interesserne i arbejdet med at tilvejebringe grundlag for udvikling af reguleringen af forsyningssektorerne.
Ud over disse overordnede kommentarer ift. overvågnings- og analyseopgaverne, har vi desuden en enkelt konkret kommentar i forhold til opgaven om at analyse effekten af reguleringen af forsyningssektorerne (jf. udkastets § 3, stk. 2). De nuværende reguleringers hovedfokus har været på at sikre effektivitet mhp. forbrugerbeskyttelse. De overordnede virkemidler i reguleringen har været økonomiske incitamenter, herunder især muligheden for at udtage overskud. Vi ser meget gerne, at Forsyningstilsynet får til opgave at lave en grundig analyse af, hvorvidt denne kombination om effektiviseringskrav og muligheden for at udtage overskud samlet set har givet forbrugerne de lavere priser, som har været hensigten med reguleringen. En sådan konkretisering af Forsyningstilsynets opgave herom kan indsættes i § 3, stk. 3.

Michael Fibiger
Økonomisk regulering
Affaldsenergi
Garantiprovisioner
Mobil: +45 24 90 93 82
E-mail: fib@danskfjernvarme.dk
Skriv kommentar