Høringssvar vedrørende lovforslag om aftale om grøn skattereform 2020 og opfølgning på sprøjte-middelstrategi 2022-2026 mv.
Dansk Fjernvarme har afgivet høringssvar til Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.fl. som har til formål at gøre Danmark grønnere ved at bidrage til et bedre klima og miljø.
For at gøre det dyrere for erhverv at anvende fossile brændsler som en del af deres virksomhed foreslås en forhøjelse af energiafgift på brændsel anvendt til procesformål for momsregistrerede virksomheder.
I det nuværende afgiftssystem kan virksomheder, der anvender fossile brændsler til proces få godtgjort ned til 4,5 kr. pr. GJ.
Forslaget lægger op til en afgiftsstigning på 6 kr. pr. GJ. Dette betyder, at det fremtidige afgiftsniveau vil være 8,5 kr. pr. GJ per 1. januar 2023 og 10,5 pr. GJ per 1. januar 2025 (2021-prisniveau).
Dansk Fjernvarme er generelt positiv overfor lovforslaget og formålet om at gøre Danmark grønnere ved at bidrage til et bedre klima og miljø og reducere CO₂-udledningen i fremtiden. Derudover noteres det, at lovforslaget anses som et første skridt i retning af en højere og mere ensartet afgift på CO₂e-udledninger. Dette er ligeledes en dagsorden, som Dansk Fjernvarme støtter op om.
Fjernvarmeselskaberne står for ca. 60 pct. af rumopvarmningen i erhverv. Der er potentiale til, at fjernvarmeselskaberne kan levere grøn varme til omkring 95 pct. af rumopvarmningen i danske erhvervsvirksomheder. Der er også muligheder for, at fjernvarmen kan bidrage til den grønne omstilling af procesvarmen i industrien. I dag er det kun ca. 1 pct.
af procesvarmen, som leveres af fjernvarmeselskaber. Der skønnes et potentiale til, at fjernvarmeselskaberne vil kunne levere 16 pct. af den samlede procesvarme.
I dag kommer 72 pct. af fjernvarmen fra grøn energi og er godt på vej til udelukkende at være baseret på grønne energikilder. Sideløbende haster det med at få udfaset naturgas - både i fjernvarmen og som individuel opvarmningsform. Helt i tråd med den politiske dagsorden gør fjernvarmebranchen derfor alt for at konvertere naturgaskunder, der er hårdt ramt af prisstigninger.
Fjernvarmeselskaberne har fokus på at skabe bedst mulig økonomi i konverteringsprojekterne, da økonomien er altafgørende for, om projekterne gennemføres. Det har stor betydning, hvor mange kunder der kobles på i de enkelte områder, og hvor stor volumen kunderne har. Derfor kan proceskunder med stor volumen blive afgørende i forhold til om mindre konverteringer gennemføres eller ej.
Den igangværende – og presserende – konvertering af individuelle naturgaskunder risikerer at blive udfordret, i tilfælde, hvor fjernvarmen endnu ikke er fuldt omlagt til vedvarende energi. I de tilfælde indebærer lovforslaget alt andet lige, at fjernvarme på konverteringstidspunktet gøres dyrere for fjernvarmens kunder, der anvender varmeforsyningen til procesformål. Stiger afgiftsniveauet for disse virksomheder til et niveau, hvor det ikke længere vil kunne betale sig at blive koblet på det kollektive fjernvarmenet fremfor at investere i en individuel opvarmningsløsning, kan det forhindre konverteringer i områder, hvor volumen fra industrikunder har kritisk betydning for projektets økonomi.
Dansk Fjernvarme skal på den baggrund henlede Skatteministeriets opmærksomhed på timingen af afgiftsændringerne i forhold til den højaktuelle konverteringsdagsorden, som lovforslaget kan have indvirkning på.