Gå til hovedindhold

Fælles høringssvar fra Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet

Dansk Fjernvarme har sammen med Dansk Affaldsforening svaret på høring fra Energistyrelsen om udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet.

11. apr. 2023
  • Læs op

Indhold

    Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening takker for muligheden for at kommentere på forslaget, men finder dog samtidig anledning til principielt at beklage den meget korte tidsfrist for høringen (udsendt torsdag inden påske med seneste svarfrist tirsdag efter påske).

    Hovedproblemstilling

    Det nye lovforslag er begrundet i behovet for justeringer på baggrund af den gennemførte høring over lovforslaget om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald.

    Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening bakker op om hensigten om at forbedre den model, der tidligere var i høring.

    Når Energistyrelsen på baggrund af høringssvar kommer med forslag til forbedringer af lovforslaget, undrer det dog branchen:

    • at styrelsen kun foreslår fem mindre justeringer
    • at styrelsen har undladt at foreslå en række andre justeringer, der vil kunne for-bedre den foreslåede model betydeligt
    • at styrelsen og ministeriet fortsat ikke overvejer, om der kunne findes andre og bedre måder at nå de politiske mål om at reducere CO2-udledningen fra affalds-energien.

    BILAG - Spørgsmål ift. KEFM’s vurdering af konkurrencemodellens virkninger

    KEFM gav forligskredsen bag klimaplanen for affaldsområdet en orientering om ministeriets vurdering af de samlede effekter fra modellen på et møde den 9. februar 2023.

    Det var her KEFM’s vurdering, at konkurrencemodellen kunne forventes at have følgende virkninger:

    • Import af affald til forbrænding reduceres med 80 pct. i 2030.
    • Forbrugergevinster for husholdninger og erhverv på 1 mia. kr. i 2025 og 1,05 mia. kr. i 2030.

    KEFM har hverken i høringsmaterialet eller overfor forligskredsen oplyst, hvor store ekstraomkostninger konkurrencemodellen kan forventes at indebære for affaldsfor-brændingsanlæggene.

    Udvikling i import af affald
    KEFM’s budskab til forligskredsen på mødet 9. februar 2023 var, at konkurrencemodellen forventes at reducere mængden af importeret affald med 80 pct. i 2030. 

    I 2021 var mængden af importeret affald, som blev brændt på de 23 affaldsenergianlæg iht. Energistyrelsens BEATE-rapport, 340.000 tons. 

    Det fremgår imidlertid af det materiale, som KEFM viste forligskredsen, at der forventes en importmængde i 2030 på 450.000 tons. Dette svarer altså til en stigning i importeret affald på over 100.000 tons ift. 2021. 

    Forbrugergevinster
    KEFM oplyste forligskredsen, at konkurrencemodellen vil føre til faldende affaldstak-ster og en mindre reduktion i varmepriser, svarende til 1 mia. kr. eller mere om året:

     Tabel 1

     

    2025

    2026

    2027

    2028

    2029

    2030

    Forbrugergevinster (mia. kr.)

    1,00

    1,00

    1,05

    1,05

    1,05

    1,05

    Kilde: Tabel 1 i KEFM’s præsentation for forligskredsen 9/2-2023.

    Budskabet var, at konkurrencemodellen forventes at føre til forbrugergevinster på 1 mia. kr. årligt, hvoraf husholdningerne vil få ca. to tredjedele og erhverv den sidste tredjedel. Det fremgår ikke, hvilke forudsætninger og forventninger disse virkninger om forbrugergevinster på i alt 1 mia. kr. i allerede det første år efter indførelsen af konkurrencemodellen er baseret på.

    KEFM’s forventninger om forbrugergevinster skal ses ift., at branchen pt. har samlede produktionsomkostninger på 2,7 mia. kr., og at en nedsættelse af affaldstaksten med fx 10 pct. kun vil indebære årlige forbrugergevinster på 130 mio. kr., jf. Energistyrelsens BEATE-data.

    Budskabet var, at konkurrencemodellen forventes at føre til forbrugergevinster på 1 mia. kr. årligt, hvoraf husholdningerne vil få ca. to tredjedele og erhverv den sidste tredjedel. Det fremgår ikke, hvilke forudsætninger og forventninger disse virkninger om forbrugergevinster på i alt 1 mia. kr. i allerede det første år efter indførelsen af konkurrencemodellen er baseret på.

    KEFM’s forventninger om forbrugergevinster skal ses ift., at branchen pt. har samlede produktionsomkostninger på 2,7 mia. kr., og at en nedsættelse af affaldstaksten med fx 10 pct. kun vil indebære årlige forbrugergevinster på 130 mio. kr., jf. Energistyrelsens BEATE-data.

    Konkurrenceøkonom Torben Thorø Pedersen fra Bruun og Hjejle vurderer, at konkurrencemodellen kan forventes at øge markedsprisen på forbrændingsegnet affald til importprisens niveau, der historisk har været højere end den danske gennemsnitspris, og at det vil øge forbrugerprisen på forbrænding af affald i Danmark.

    For varmepriserne forventer Torben Thorø Pedersen, at konkurrencemodellen vil indebære en tendens til stigende varmepriser, der skyldes, at kommercielle selskaber forventeligt vil lede efter og forsøge at udnytte al elastik i reglerne til at presse deres varmepris op så tæt på affaldsvarmeprisloftet som muligt.

    Dertil kommer, at de varmeforbrugere, som får varme fra anlæg som måtte gå konkurs, ser ind i betydelige prisstigninger.

    Ekstraomkostninger for selskaberne
    KEFM har ikke orienteret forligskredsen om det samlede omfang af ekstraomkostninger, som konkurrencemodellen kan forventes at påføre selskaberne – ud over ekstraomkostninger på 60 mio. kr. årligt til skattebetalinger.

    KEFM har således ikke oplyst forligskredsen om de ekstraomkostninger, der kan forventes til betaling af markedskonforme garantiprovisioner.

    Torben Thorø Pedersen vurderer, at en sandsynlig risikopræmie ved markedskonforme garantiprovisioner må forventes at være på mindst 3,8-5 pct. og potentielt 6,3 pct., og at markedskonforme garantiprovisioner i den model, der fremgår af lovforslaget, derfor kan forventes at påføre selskaberne ekstraomkostninger på 380-630 mio. kr. årligt.

    Behov for åbenhed og transparens om effektvurdering
    Dansk Fjernvarme har anmodet KEFM om kopi af den effektvurdering, der ligger til grund for såvel orienteringen af forligskredsen som for Energistyrelsens klimafrem-skrivninger.

    KEFM har på et møde den 28. marts 2023 mundtligt oplyst, at ministeriet i øjeblikket er i gang med at udarbejde et dokumentationsnotet om baggrunden for vurderingerne. Først når dette notat er færdigt, vil ministeriet fremlægge skriftlig dokumentation for de beregningsforudsætninger og forventninger, der ligger til grund for ministeriets vurderinger. KEFM kunne ikke oplyse, hvornår notatet forventes færdig.

    Konkrete bemærkninger til de foreslåede justeringer
    Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening har følgende kommentarer til de foreslåede justeringer af konkurrencemodellen.

    Til afsnit 3.4 om udbud af forbrændingsegnet affald

    Der foreslås her en model, hvor tilsynsmyndigheden, Forsyningstilsynet, først selv fastsætter reglerne, dernæst har til opgave at kontrollere overholdelsen af reglerne og til sidst kan påbyde vidtrækkende sanktioner ved overtrædelse af reglerne.

    Det er Dansk Fjernvarmes og Dansk Affaldsforenings opfattelse, at rollerne som regeludsteder og kontrolmyndighed bør adskilles, og at den foreslåede model ikke lever op til almindelige krav til god regulering.

    Til forslag til specielle bemærkninger til § 1, nr. 1

    Klageinstansen i forhold til overholdelse af udbudsreglerne bør være Klagenævnet for Udbud, der i forvejen har udbudsfaglige kompetencer og er vant til at behandle klager ift. overholdelsen af udbudsregler.

    Andre forslag, der kan forbedre den foreslåede model
    Branchen har i det fælles høringssvar til det oprindelige lovforslag den 14. marts 2023 peget på flere konkrete forslag til forbedringer i konkurrencemodellen, som det undrer branchen, at Energistyrelsen ikke har taget med i de forslag, der fremgår af nærværende høring.

    Branchen vil derfor på ny opfordre Energistyrelsen til at overveje følgende forslag til forbedringer af modellen:

    • Lovforslaget bør sikre afklaring om alle rammevilkår inkl. eventuelle fremtidige stramninger, så alle konkurrencevilkår og risici er kendte og gennemsigtige fra start. Ikke mindst, da dette er helt afgørende for at muliggøre investeringer i CO2-fangst.
    • Tidsfrister for selskabsgørelse og udbud bør udvides betydeligt, så man ikke ender med dyre eller helt umulige udbudsrunder, fordi alle udbud skal afholdes på samme tid i starten af 2025.
    • Kommunalt ejede anlæg bør for at fremme konkurrencen kunne eje og drive om-lastepladser.
    • Det skal sikres, at den bindende købsaftale for anlægget i Svendborg kan gennemføres.
    • Definitionen af strandede omkostninger bør udvides til at omfatte alle de faktiske strandede omkostninger.
    • Det skal afklares, hvem der skal dække de strandede omkostninger.
    • Monitoreringen bør også fremadrettet foregå vha. BEATE-modellen.

    De politiske mål kan bedre nås på andre måder
    Når de nye forslag er begrundet i behov for justeringer på baggrund af den gennemførte høring over lovforslaget, ville det have været ønskeligt, at der havde været tid til en grundig proces, hvor alle gode og konstruktive forslag i den gennemførte høring kom på bordet og blev nøje overvejet.

    Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening undrer sig over, hvorfor en proces med så vidtrækkende konsekvenser, som der er tale om for affaldsenergien, skal gennemføres med et sådant hastværk og uden grundighed ift. at overveje og inddrage konstruktive input fra branchen.

    Herudover undrer det branchen, at Energistyrelsen på baggrund af høringen ikke har forholdt sig til:

    • at det fremgår af en række høringssvar, at lovforslaget ikke kan forventes at få den klimaeffekt, som er formålet iht. Klimaplanen
    • at en konkurrenceøkonoms vurdering tegner et markant anderledes billede end det, som KEFM har givet forligskredsen mht. lovforslagets virkninger ift. forbrugerpriser, import og betydningen af ekstraomkostninger til markedskonforme garantiprovisioner, jf. bilaget nedenfor og myndighedernes generelle pligt til at medvirke til at videregive retvisende oplysninger.
    • at styrelsen ikke på denne baggrund genovervejer, om lovforslaget i praksis er den bedst egnede model til at sikre de politiske mål om reduktioner i CO2-udledningerne fra affaldsenergien, jf. myndighedernes generelle pligt til ikke at medvirke til, at én politisk besluttet løsning fremstilles som den eneste fagligt velbegrundede.

    Andre klikkede på...