Høringssvar vedr. udkast til ændring af investeringsscreeningsloven
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar om ændring af investeringsscreeningsloven, der omfatter investeringer i offentlig kritisk infrastruktur.
Af de 350 fjernvarmeselskaber, der er medlem ved Dansk Fjernvarme, er omkring de 50 selskaber kommunalt ejede, hvilket gør, at de vil være omfattet af investeringsscreenings-loven, jf. ændringerne.
Dansk Fjernvarme er naturligvis enig i, at offentlig fjernvarmeselskaber, skal følge myndighedernes retningslinjer i forhold til investeringer, der er underlagt forskellige sanktioner. Netop energisektoren er i en samfunds kritisk infrastruktur, hvorfor der skal være særlig opmærksomhed på, sektorens sårbarheder i forhold til parter, der kan have ondt i sinde over for det danske samfund.
I forlængelse af energikrisen er netop de danske fjernvarmeselskaber i gang med en historisk forceret omstilling af ca. 250.000 individuelt naturgasfyrede husstande til fjernvarme. Dette skal være med til at reducere både Danmarks og EU’s afhængighed af russisk naturgas.
Denne omstilling medføre investeringer for ca. 30 mia. kr. alene til udbredelsen af fjernvarme i naturgasområder over de næste 6 – 8 år. Derfor er der igangsat et stort arbejde for at sikre, at denne omstilling kommer til at foregå så smidig som muligt uden stopklodser ved f.eks. administration af reglerne for investeringer.
I den forbindelse kan vi i Dansk Fjernvarme være bekymret for, at der, i henhold til lovforslaget, kan gå op til 45 dage ved en fase 1 screening og yderlige 125 dage ved en fase 2 screening. Dette kan i værste fald betyde op til et halvt års ventetid for ovenstående projekter. Projekter der i forvejen er underlagt en til tider langvarig kommunal sagsbehandling før projekterne kan godkendes af kommunen og sendes i udbud.
Derfor vil Dansk Fjernvarme opfordre til, at myndighederne i forbindelse med implementeringen af investeringsscreeningsloven laver tydelige vejledninger, hvorved offentlige fjernvarmeselskaber nemt kan orientere sig om, hvad de skal være opmærksomme på i forbindelse med udbudsrunder og hvilke oplysninger, der er nødvendige til en fase 1 screening, så sagsbehandlingstiden i forbindelse med screeningsprocessen kan reduceres betydeligt.
Dansk Fjernvarme skal understrege, at vi ikke har kendskab til at leverandører og underleverandører af komponenter til fjernvarmeprodukter er i risiko for at være underlagt sanktioner. Netop derfor er behovet for tydelige vejledninger nødvendige, så den grønne omstilling ikke forsinkes af en tung administration af reglerne, når begge parter har en åbenlys interesse i at investeringsscreeningsprocessen kan foregå så smidig og hurtig som muligt.
I den forbindelse stiller Dansk Fjernvarme naturligvis gerne sin viden omkring fjernvarmeselskabernes investeringer til rådighed for myndighederne.
Øvrige kommentarer
Der er fremsat forslag om, at:
”Erhvervsministeren kan fastsætte regler med henblik på administrationen af EU’s økonomiske sanktioner over for tredjelande, som er udstedt i medfør af traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde i forhold til offentlige kontrakter, herunder håndhævelse af sanktionerne” (Lov om Klagenævnet for Udbud § 25 c).
Det er vores opfattelse, at der er tale om en vidtgående og relativ uklar beføjelse, som gives til Erhvervsministeren.
Det fremstår hensigtsmæssigt, at der gives Erhvervsministeren en adgang til at udpege Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at varetage de opgaver, som er nærmere beskrevet i den foreslåede bekendtgørelse. Dog fremstår bemyndigelsen ikke som afgrænset dertil, hvilket kan virke problematisk. Det ville være ønskværdigt, såfremt bemyndigelsen blev præciseret og afgrænset dertil.
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget.
Skriv kommentar