Gå til hovedindhold
Kundeforhold

Fjernvarmeselskaber skal tage imod kontanter

Hvis en kunde ønsker at betale fjernvarmeselskabet med kontanter, er selskabet forpligtet til at tage imod betalingen.

11. jun. 2020
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    Dansk Fjernvarme har flere gange modtaget spørgsmål fra medlemmer, om man som fjernvarmeselskab er forpligtet til at modtage betaling i kontanter fra kunderne? Og svaret er ja.

    Hvis et fjernvarmeselskab modtager kortbetaling og/eller MobilePay, så er selskabet også forpligtet til at modtage kontant betaling fra en kunde.

    Dog gælder der en undtagelse: Modtager selskabet alene betaling fra kunderne via bankoverførsler, PBS eller lignende, så er det ikke forpligtet til at modtage betaling i kontanter.

    Det er betalingsloven der gælder. Efter betalingslovens § 81 – også kaldet kontantreglen – skal betalingsmodtagere tage imod kontanter fra kl. 6-22, hvis de tager imod kort- og mobilbetalinger.

    Selskabet kan ikke omgå kontantreglen ved fx at sætte skilte op om, at det ikke tager imod kontanter.

    Reglen er også gældende selvom nogle selskaber i forbindelse med corona-situationen helst ikke vil modtage kontanter.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...