Fjernvarmeselskaber skal tage imod kontanter
Hvis en kunde ønsker at betale fjernvarmeselskabet med kontanter, er selskabet forpligtet til at tage imod betalingen.
Dansk Fjernvarme har flere gange modtaget spørgsmål fra medlemmer, om man som fjernvarmeselskab er forpligtet til at modtage betaling i kontanter fra kunderne? Og svaret er ja.
Hvis et fjernvarmeselskab modtager kortbetaling og/eller MobilePay, så er selskabet også forpligtet til at modtage kontant betaling fra en kunde.
Dog gælder der en undtagelse: Modtager selskabet alene betaling fra kunderne via bankoverførsler, PBS eller lignende, så er det ikke forpligtet til at modtage betaling i kontanter.
Det er betalingsloven der gælder. Efter betalingslovens § 81 – også kaldet kontantreglen – skal betalingsmodtagere tage imod kontanter fra kl. 6-22, hvis de tager imod kort- og mobilbetalinger.
Selskabet kan ikke omgå kontantreglen ved fx at sætte skilte op om, at det ikke tager imod kontanter.
Reglen er også gældende selvom nogle selskaber i forbindelse med corona-situationen helst ikke vil modtage kontanter.
Birthe Boisen
Varmeforsyningsloven
Tilslutningsbekendtgørelsen
Vedtægter, bestyrelsesarbejde og generalforsamling
Leveringsbestemmelser dvs. aftaleforholdet mellem selskab og kunderne
Aktindsigt og forsikring
Mobil:
+45 30 99 60 37
E-mail: bfb@danskfjernvarme.dk
OM KONTANTREGLEN:
Efter betalingslovens § 81 skal betalingsmodtagere i tidsrummet fra kl. 6 til kl. 22 tage imod kontanter, hvis de modtager betaling med fx betalingskort og mobile betjeningsløsninger.
Kontantreglen omfatter ikke fjernsalg, fx onlinekøb, og ubemandede selvbetjeningsmiljøer, fx ubemandede benzintanke.
Skriv kommentar