Gå til hovedindhold
PtX & CCUS

Fjernvarmen kan bidrage markant til fremtidens grønne transport

Der er rigtig mange gode initiativer i regeringens nye udspil til produktion af fremtidens grønne transport. Varmesektoren skal tænkes aktivt ind med CO2-fangst og overskudsvarme, mener Dansk Fjernvarme.

16. dec. 2021
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Inden længe vil grøn vindstrøm og indfanget CO2 kunne omdannes til fremtidens grønne brændstoffer til tung transport, fly og skibsfragten. Den såkaldte Power to X-teknologi bliver et helt centralt element i omstilling af den tunge del af transportsektoren. Med regeringens udspil er der sat klar retning på ambitionerne med mellem 4-6 GW produktion. En produktion, hvor fjernvarmesektoren skal tænkes med i, mener Dansk Fjernvarme. 

    - Vi er rigtig glade for, at regeringen anerkender behovet for, at den CO2, som  fjernvarmen kan suge ud af røgen fra skorstenen, skal tænkes ind i produktionen af grønne brændstoffer. Nogle transportformer kræver nemlig kulstofholdigt brændstof, som kræver både grøn brint og biogen CO2. Der er ingen tvivl om, at de her nye teknologier vil kunne tage kvantespring inden for omstillingen til grøn transport, siger direktør Kim Mortensen. 

    Overskudsvarme skal udnyttes 

    Som en naturlig effekt af produktionen af grøn brint, vil elektrolyseanlæggene have en markant biproduktion af overskudsvarme, som med stor gevinst kan bruges i fjernvarmen. Tænketanken Grøn Energi har i en analyse vurderet af mellem 10-25 pct. af overskudsvarmen i anlæggene vil kunne bruges direkte til fjernvarme. 

    - Det styrker jo helt klart økonomien, at overskudsvarmen fra den grønne brint produktion kan bruges i fjernvarmen som grøn varme. Derfor er det vigtigt, at placeringen af de nye elektrolyseanlæg tænkes sammen med placeringen af fjernvarmen, så vi undgår mest mulig varmetab, siger Kim Mortensen. 

    Regeringen lægger også op til, at el-tarifferne ændres, så direkte linjer mellem sol- og vindstrømproduktion og de grønne brintanlæg bliver mere fordelagtig. Dansk Fjernvarme mener, at de ændringer bør gælde bredt for store elforbrugere. 

    - Vi er simpelthen nødt til at have ens tarifregler, når det gælder elektrificeringen generelt. Derfor bør kommende tarifomlægninger også gælde de store varmepumper hos varmeværkerne. Ellers skaber man et helt skævt incitament for fremtidens elvarme, som man politisk har et brændende ønske om, siger Kim Mortensen. 

    Dansk Fjernvarme vurderer, at medlemmerne kan bidrage med at fange godt 5 mio. ton. CO2 frem mod 2030. 

     

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...