Nu kan hele Hovedgård snart få fjernvarme
Et konverteringsprojekt af 80 boliger i Hovedgård er snart veloverstået med en tilslutningsprocent på hele 89,5. Med to yderligere projekter i støbeskeen, kan der snart leveres fjernvarme til hele Hovedgård. Årsagen til den store tilslutning skal findes i den personlige dialog med potentielle forbrugere.
I Hovedgård Fjernvarme er man i gang med en større udvidelse af fjernvarmenettet. I disse dage er fjernvarmen næsten færdigetableret på Katrinelundsvej og Sogneskellet, hvor hele 89,5 procent af beboerne har takket ja til tilslutning. Det må vist være uofficiel danmarksrekord, mener bestyrelsesformand Kaj Jessen.
I dag har Hovedgård Fjernvarme lige godt 600 forbrugere, men med to konverteringsprojekter udover det igangværende i sigte, forventer man at komme op på 800 i løbet af to-tre år. Det ene af projektforslagene, som berører 33 beboere på Præstevænget, er allerede nu sendt til godkendelse, da man opnåede 50 procent tilslutning for en måned siden.
Det sidste konverteringsprojekt er på 102 forbrugere i området Tornbjerg – og her er tilslutningen ved at nærme sig 40 procent. Ved siden af projekterne tilslutter Hovedgård Fjernvarme også nye udstykninger i byen. Går det sidste konverteringsprojekt igennem, bliver det dermed muligt for alle i Hovedgård at koble sig på fjernvarmen.
Succesen skyldes den personlige dialog
Det kan Kaj Jessen ikke andet end at være tilfreds med, og bestyrelsen er da også trukket i arbejdstøjet for at få de sidste forbrugere med på fjernvarmen, fortæller han.
Formanden mener, at den store succes med at skabe tilslutning til fjernvarmen særligt skyldes Hovedgård Fjernvarmes personlige tilgang til potentielle forbrugere.
Ønsker en forbruger at få regnet på, hvad fjernvarme ville koste for netop dem, kommer et medlem af bestyrelsen personligt hjem til dem for at beregne prisen og tale med dem om deres muligheder. Det kaldes i Hovedgård for ”køkkenbordskommunikation”.
Derudover fortæller Kaj Jessen også, at Hovedgård Fjernvarme har haft stor succes med at skabe en god dialog med potentielle forbrugere ved at afholde mindre og mere personlige informationsmøder.
- Når vi skal holde et informationsmøde, deler vi invitationer ud til omkring 20 huse ad gangen. Vi sørger for at aftale med beboerne, at informationsmødet kan afholdes i et fællesområde i kvarteret eller bare hjemme i en af beboernes carport, siger Kaj Jessen og fortsætter:
- Når folk er på hjemmebane, kender hinanden og ikke er så mange til informationsmødet, tør de i langt højere grad at stille spørgsmål til og gå i dialog om fjernvarmen. Og vi får bedre forudsætninger for at svare på deres spørgsmål, fortæller han.
Prisen er ikke nødvendigvis vigtigst for alle
Hovedgård Fjernvarme har oveni den gode dialog i lokalområdet fået endnu et salgspunkt i de ekstremt høje priser på naturgas, som ikke kan undgå at påvirke forbrugere med gasopvarmning. Da varmeværket er 100 procent flisfyret, bliver næste års fjernvarmepris den samme som i år.
Det betyder ifølge Kaj Jessen, at gaskunder i Hovedgård med de nuværende priser kan spare i omegnen af mellem 8.000 og 12.000 kroner om året på at skifte til fjernvarme. Og selvom det er et betydeligt beløb at spare, mener han ikke, at prisen nødvendigvis har størst betydning for, om en forbruger vælger fjernvarme. Til gengæld betyder de småpraktiske ting i hverdagen mere, end man lige regner med.
- Det er vigtigt at huske på, at forbrugeren bare kigger ind i deres egen hverdag, når de overvejer, om de skal tilkoble sig fjernvarmen. Et godt eksempel er en af vores nye forbrugere, der tog den endelige beslutning om at få fjernvarme, fordi deres nye unit ville gøre plads til to ekstra skohylder i skabet. For os er det vigtigste, at det ikke skal være et hastværk for forbrugeren at skulle vælge fjernvarme. Og det må ikke være indviklet, forklarer Kaj Jessen og tilføjer:
- Det er nemt at have fjernvarme, og det skal være nemt at få fjernvarme.
Skriv kommentar