Nyt lovforslag om overskudsvarme er i høring
Lovforslaget indeholder ændringer i Varmeforsyningsloven samt ændringer for afgifter på fossile brændsler.
Energistyrelsen har den 8. september sendt et lovforslag i høring, som har til formål at justere lovgivningen omkring overskudsvarme. Der er tale om ændringer i varmeforsyningsloven samt ændringer i lovgivningen om afgifter på fossile brændsler (Afgiftslove for naturgas, kul og mineralolier).
Forslaget til ny lovgivning indeholder flere elementer, som kan have betydning for nuværende og kommende aftaler mellem en leverandør af overskudsvarme og et fjernvarmeselskab. Der er frist for høringssvar senest den 6. oktober 2021.
Prisregulering af overskudsvarme og bagatelgrænse
Ifølge forslaget skal der indføres en model for prisregulering af overskudsvarme, hvor en overskudsvarmeleverandør og en fjernvarmevirksomhed frit kan aftale en pris for overskudsvarmen, så længe de samlede omkostninger til udnyttelse af overskudsvarmen holdes under et VE-prisloft.
Dermed undtages overskudsvarmeleverandøren helt fra administrative byrder i forbindelse med overskudsvarmeleverancen.
Det bliver foreslået, at VE-prisloftet bliver fastsat årligt af Forsyningstilsynet som et landsdækkende prisloft baseret på de gennemsnitlige omkostninger til de billigste, alternative eksisterende varmeproduktionsanlæg, der bruger vedvarende energi. Det vil være muligt for parterne at fastlåse prisloftet i en periode.
Prisloftet indeholder derudover muligheder for opnåelse af et individuelt prisloft samt en bagatelgrænse for små overskudsvarmeleverancer (Varmekapacitet under 0,25 MW), der undtages fra prisregulering.
- Dansk Fjernvarmes bekymring knytter sig primært til fastlæggelsen af prisloftet, som, hvis det er for lavt, holder potentielle leverandører ude, og hvis det er for højt, vanskeliggør en deling af fordele, som en prisforhandling mellem parterne normalt indeholder, og eventuelt kan føre til krav om priser højere end substitutionsprisen, siger chefkonsulent i Dansk Fjernvarme, John Tang.
- Der er dog indbygget fleksibilitet omkring det individuelle prisloft, som Dansk Fjernvarme bifalder, ligesom Dansk Fjernvarme også gerne ser en højere bagatelgrænse end den foreslåede.
Energieffektiviseringsordning og afgiftsfritagelse
Effektiviseringsordningen indebærer, at en virksomhed, der leverer overskudsvarme, kan fritages fra overskudsvarmeafgiften, hvis overskudsvarmen er certificeret gennem en ordning, der sikrer energieffektiviseringer.
Deltagende virksomheder forpligtes bl.a. til at udføre energigennemgange og gennemføre energieffektiviseringstiltag af processer og anlæg relateret til overskudsvarme.
Lovforslaget indeholder også ændringer i skattelovgivningen, der implementerer afgiftsfritagelsen. Overskudsvarmeafgiften fastlægges til 25 kr/GJ (2015 niveau) for overskudsvarme som stammer fra fossile kilder, dvs. naturgas, kul og mineralolie mv. Det betyder at vederlagsreglen samt fritagelser i sommerhalvåret ophæves.
Det bliver muligt, at skattebetalingen overføres til fjernvarmeselskabet. Det er dog betinget af, at varmen foræres til fjernvarmeselskabet. Lovforslaget indeholder ikke nogen overgangsordning for eksisterende overskudsvarmeaftaler og tidligere vedtagne overgangsordning bortfalder.
- Kravene til energigennemgang, energieffektiviseringstiltag samt certificering kan forekomme overvældende for mindre overskudsvarmeleverandører, der ikke i forvejen har energi- og/eller miljøledelsessystemer implementeret i virksomheden. Derfor ser Dansk Fjernvarme som nævnt helst, at bagatelgrænsen sættes højere end de foreslåede 0,25 MW, siger John Tang.
- Dansk Fjernvarme vurderer også, at energigennemgange og energieffektiviseringer bør gennemføres inden udnyttelse af overskudsvarmen, idet tiltag af denne karakter gennemført efter en aftale ofte reducerer potentialet for overskudsvarme og dermed ændrer betingelserne for den aftale, der indgås mellem parterne.
Skriv kommentar