Medejerskab og indflydelse skaber tillid
Danskerne har større tillid til demokratiske virksomheder, hvor de selv kan være med til at bestemme, lyder det fra Tænketanken Demokratisk Erhverv.
Næsten alle voksne danskere er medejere af virksomheder inden for bank, pension, forsikring, realkredit, andels- og lejeboliger, detailhandel og forsyning. Mange ved det bare ikke, og kun få benytter deres ret til at være med til at bestemme. Det viser Tænketanken Demokratisk Erhvervs seneste rapport om medlemsdemokrati.
Over halvdelen af danskerne kender intet eller meget lidt til de demokratiske virksomheder, de er med i, og det er kun cirka halvdelen af dem, der ved, at de er medejer eller medlem af en demokratisk virksomhed, som har brugt deres ret til at være med til at bestemme. Kendskabet og deltagelsen er mindst blandt unge.
– Det manglende kendskab er en udfordring for demokratiske virksomheder inden for alle sektorer. Også inden for forsyning. Det stærkt begrænsede engagement truer virksomhedernes demokratiske legitimitet og betyder, at virksomhederne slet ikke udnytter det potentiale, som medejerskabet rummer, siger Magnus Skovrind Pedersen, direktør i Tænketanken Demokratisk Erhverv.
De engagerede er mere positive
Danskerne, der kender til deres medejerskab og muligheder for at opnå indflydelse, har generelt en positiv opfattelse af demokratiske virksomheder, og de, der benytter mulighederne for indflydelse, er særlig positive. Det kommer til udtryk i deres opfattelse af virksomhedernes ydelser og produktkvalitet og i deres vurdering af virksomhedernes bidrag til samfundet.
– Forbrugerne stiller nye krav til de virksomheder, som de handler i. Her er medejerskab et afgørende parameter, som træder mere og mere frem. Medejerskabet øger tilliden til, at man ikke bliver snydt, og at virksomheden agerer ansvarligt, når man ved, at den er styret og ejet af folk som dem selv, siger Magnus Skovrind Pedersen.
Gør det nemmere at få indflydelse
33 % af danskerne foretrækker at benytte en demokratisk forsyningsvirksomhed frem for en virksomhed, der ikke er demokratisk styret eller ejet. 25 % af danskerne er så glade for deres demokratiske leverandører, at prisen ikke er afgørende. De betaler gerne ekstra for at benytte virksomheder, hvor de er medejere og kan være med til at bestemme.
Danskerne motiveres af direkte indflydelse. Mange vil gerne gøre en forskel inden for konkrete mærkesager eller engagere sig for at opnå personlig vinding, viser analysen. Og den personlige vinding har ikke kun med penge at gøre. Det kan også opleves som værdifuldt at være en del af et fællesskab, at gøre nytte og få nye kompetencer.
– Der er et enormt potentiale i medejereffekten for de demokratiske virksomheder. Det kan virksomhederne indfri ved at synliggøre den demokratiske indflydelse og f.eks. give mulighed for at stemme om mere og udvikle digitale løsninger til at styrke medlemmernes engagement, siger Magnus Skovrind Pedersen.
Skriv kommentar