Gå til hovedindhold
Dansk Fjernvarme

Dansk Fjernvarme får ros fra danske medier

Danske journalister opfatter pressearbejdet og den generelle medieprofil for Dansk Fjernvarme meget højt, fremgår det af en kendt PR-rapport.

24. maj 2023
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk
Presse- og kommunikationschef, Rune Birk Nielsen glæder sig over undersøgelsens resultater

Indhold

    Konsulentvirksomheden Aalund har netop udgivet deres årlige PR-barometer for 2022, hvor de måler på journalisters opfattelse af organisationers pressearbejde og den generelle medieprofil. Og Dansk Fjernvarme scorer generelt højt på samtlige parametre – til gavn for fjernvarmesektorens synlighed og troværdighed i samfundet.

    PR- barometret er journalisternes egne vurderinger af brancheorganisationers evner og synlighed i mediebilledet og i samarbejdet med netop journalisterne på de forskellige medier. Det er et barometer, både medier og organisationer bruger til at vurdere den eksterne synlighed og troværdighed i den offentlige debat.

    Dansk Fjernvarme medvirker for første gang på listen, og ikke nok med, at organisationen figurerer på listen, der rangerer de 25 mest synlige aktører – Dansk Fjernvarme ligger i top 6 i tre ud af fire kategorier. Det er foran store og stærke organisationer i industrien, fagbevægelsen, energisektoren, etc.

    - Det har været et tydeligt ønske for bestyrelsen, men også bredt i medlemskredsen, at Dansk Fjernvarme er en synlig aktør i den offentlige debat. Både for at styrke sektorens image bredt set, men også for at gøre vores indflydelse gældende, så vi kan sikre endnu bedre vilkår for medlemmerne, siger Rune Birk Nielsen, presse- og kommunikationschef i Dansk Fjernvarme, og han fortsætter:

    - Derfor har vi styrket vores presseindsats, tilrettelagt sekretariatets arbejde, så presse og kommunikation indgår som en integreret del af arbejdet og vi har øget kontakten til medlemmer, hvis viden, indsigt og input også er uvurderlig for vores indsats. Jeg er derfor meget tilfreds med, at indsatsen har båret frugt, at vi målt på både mængden af omtale, men også journalisternes syn på os, ligger et rigtig godt sted.

    I lyset af den store samfundsfokus på energipriser, fjernvarme og naturgas sidste år, har de danske medier dækket fjernvarme, brancheforeningen og ikke mindst medlemmerne intensivt. Dansk Fjernvarme medvirkede i over 2000 mediehistorier i 2022, som er tre gange så meget som et normalt år.

    Aalunds PR-barometer

    Det skriver Kforum om resultaterne i Aalunds undersøgelse:

    Energikrisen har tydeligvis også sat sine spor i det årlige PR-barometer. Her klarer en energikæmpe som Dansk Fjernvarme sig væsentligt bedre end gennemsnittet, hvilket er imponerende i betragtning af, hvor meget energikrisen har øget antallet af henvendelser, folkelig opmærksomhed og skabt stor mediekritik.

    Fjernvarme som samtaleemne

    Det er en fælles fortjeneste, at fjernvarmesektorens brancheorganisation kan rangere så højt på PR-barometeret, som måler på fire dimensioner i deres analyse: Aktiv pressekontakt, generel pressekontakt, organisationens image, organisationens topledelse. De danske journalister er ved henvendelse til fjernvarmesektoren blevet mødt af imødekomne, forstående og aktive fjernvarmeselskaber. Det har bidraget til den positive opfattelse af branchen som helhed og den værdi den leverer til samfundet.

    - Både interesseorganisationer og politikere kæmper for at komme ud med deres dagsorden til danskerne. Det er således et udfordrende medielandskab at bryde igennem med ens egen dagsorden. Placeringen på barometeret giver fjernvarmesektoren en vigtig anerkendelse i vores tilgængelighed, faglighed og troværdighed i samfundet og det giver mig anledning til både at sige tak for indsatsen til de mange kolleger og til medlemmerne, der har bidraget til udviklingen, siger Rune Birk Nielsen.

    Det eneste sted på barometeret, hvor Dansk Fjernvarme ikke ligger top 6 er på ”image”. En forklaring på placeringen som 13, kan være at fjernvarme stadig er relativt ny i offentlighedens interesse, og der i den forbindelse ikke forelægger grundig nok viden fra medierne om fjernvarmesektorens rammer og interesseområder. I takt med at vidensniveauet om sektoren stiger, kan det forventes, at image også vil stige.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...