Fjernvarme må markedsføres som grøn
Forbrugerombudsmanden fastslår i en udtalelse til Dansk Fjernvarme, at fjernvarmeselskaber med grøn rangering godt må markedsføre varmen som ”grøn varme”.
Hvis fjernvarmedeklarationen er rangeret som ”grøn” i CO2-rangeringen, er det nu helt i orden, at fjernvarmeselskaber markedsfører deres fjernvarme som ”grøn varme”, hvis bare forbrugerne er oplyst om, hvad ”grøn” betyder i den konkrete sammenhæng. Det er konklusionen i et svar fra Forbrugerombudsmanden til Dansk Fjernvarme.
Dermed gør Forbrugerombudsmanden op med den hidtidige ”praksis”, hvor det – med udgangspunkt i Markedsføringsloven og Kvikguiden – kun er tilladt at markedsføre sig som grøn, hvis det kan dokumenteres. Det vil, skriver Forbrugerombudsmanden, ikke være gældende, hvis CO2-rangeringen for selskabet er ”grøn” – CO2-rangeringen er altså dokumentationen for udsagnet.
Forbrugerombudsmanden pointerer dog, at det stadig er vigtigt at notere, at lempelsen overfor fjernvarmeselskaber med grøn rangering ikke eliminerer Markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens Kvikguide omkring greenwashing.
- I Dansk Fjernvarme er vi meget tilfreds med afgørelsen. Det er med til at understrege værdien af Fjernvarmedeklarationen, fordi netop den grønne profil bliver stadigt mere vigtig for såvel eksisterende som potentielle kunder, siger udviklings- og projektkonsulent i Dansk Fjernvarme, Susanne Fløjgaard, og slår fast:
- Det er en vigtig melding fra Forbrugerombudsmanden, som styrker selskabernes mulighed for markedsføring af fjernvarme.
Henvendelse til Forbrugerombudsmanden
CO2-rangeringen er et supplerende lovkrav til fjernvarmedeklarationen, og resultatet skal meddeles på års- og flytteopgørelser samt på selskabets hjemmeside. Netop derfor har det for Dansk Fjernvarme været vigtigt at få grønt lys til at bruge den flotte grønne placering til at kunne markedsføre fjernvarmen som grøn fjernvarme, når der er opnået grønt lys ved CO2-rangeringen.
Dansk Fjernvarme rettede derfor henvendelse til Forbrugerombudsmanden for at få vished for, at det er tilladt at anvende den grønne placering til kundeinformation og rekruttering af nye fjernvarmekunder og generel markedsføring.
- Forbrugerombudsmanden vurderer, at særligt Fjernvarmedeklarationen og CO2-rangeringen med trafiklys er tilstrækkelig dokumentation af fjernvarmen som værende grøn, siger Susanne Fløjgaard.
Det bliver understreget fra Forbrugerombudsmanden, at man – hvis man vælger at markedsføre fjernvarmen som ”grøn varme” – skal sikre sig at forbrugerne er informeret om, hvad der menes med ’grøn’ og have en forklaring f.eks på hjemmesiden, der forklarer grundlaget for det grønne trafiklys og/eller på et opsat skilt at skrive, det er baseret på udledningen af CO2.
Fra Dansk Fjernvarme planlægges der i marts yderligere en vejledning i, hvordan fjernvarmeselskaberne kan markedsføre fjernvarme, og hvilke begreber der må anvendes.
Gode råd om grøn markedsføring
Fjernvarmens Informationsfond har samlet en række gode råd til, hvordan fjernvarmeselskaber kan lave grøn markedsføring uden at greenwashe hverken virksomheden eller produktet.
Skriv kommentar