Overskudsvarme: Prisloft er nu vedtaget
Fra den 1. juli gælder den nye bekendtgørelse om prisloft på overskudsvarme – bl.a. med en klar definition af prisloftet. Dansk Fjernvarme mener vedvarende, at prisloftet helt skal fjernes.

Der har længe hersket usikkerhed omkring en ny bekendtgørelse om prisloft på overskudsvarme, men nu er bekendtgørelsen endeligt vedtaget. Det betyder, at den nye bekendtgørelse fra den 1. juli 2023 tager over fra den hidtidige bekendtgørelse.
Der kan ikke længere herske nogen tvivl om prisloftets definition. Som den eneste ændring i bekendtgørelsen, siden den kom i høring i efteråret, har Energistyrelsen præciseret, at både varmeforsyningsvirksomhedens og overskudsvarmevirksomhedens samlede omkostninger til udnyttelse af overskudsvarme skal holdes under prisloftet.
Konkret betyder vedtagelsen, at det gældende prisloft gælder uændret frem til årsskiftet 2023-2024. Forsyningstilsynet skal så senest den 1. november 2023 melde ud om prisloftet for 2024.
Det gælder dog, at for en leveringsaftale, der er indgået før den 1. januar 2022, får bekendtgørelsen først virkning fra den 1. januar 2024, medmindre den genforhandles i perioden fra den 1. juli 2023 til den 31. december 2023.
Ydermere er der i den nye bekendtgørelse en række undtagelsesmuligheder. Det drejer sig om § 5-7 i bekendtgørelsen, der bl.a. handler om, at det er muligt at aftale individuelle prislofter. Fælles er, at de træder i kraft fra 1. januar 2024.
Af bekendtgørelsens § 5 fremgår det således:
”Forsyningstilsynet kan i særlige tilfælde og efter ansøgning fra den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, fastsætte et individuelt prisloft.”
- 6 omtaler muligheden for et forhøjet prisloft i op til tre år for nye anlæg – regnet fra anlæggets idriftsættelse. Prisloftets nedsættes derefter tilsvarende i et tilsvarende antal år. Ligeledes - §7 – er der mulighed for at indføre et fastlåst prisloft i en nærmere aftalt periode.
Dansk Fjernvarme: Prisloft skal helt væk
I forbindelse med høringsfasen for den nyeste bekendtgørelse – her kan du læse høringssvaret - om prisloft på overskudsvarme argumenterede Dansk Fjernvarme endnu en gang for, at man fjerner prisloftet.
Prisloftet betyder desværre, at man ofte alligevel ikke kan bruge datacentrenes overskudsvarme i fjernvarmenettet, når myndighedernes prisloft er lavere end den pris, det koster at forædle varmen fra et datacenter.
- Det er pokkers ærgerligt, at vi skal slås med det prisloft på overskudsvarme. Politikerne bør finde sammen igen og få ophævet det kontraproduktive loft i en fart, så vi kan få gang i projekter med overskudsvarme, siger Jesper Koch, analysechef i Grøn Energi.
Af høringssvaret fra oktober 2022 fremgår det, at et prisloft på overskudsvarme i sig selv er et udtryk for dobbelt-regulering, da substitutionsprisen udgør den bedst mulige model for et prisloft.
Et prisloft på overskudsvarme risikerer både at mindske udbredelsen af nye overskudsvarmeprojekter og modvirke de lavest mulige varmepriser for forbrugeren, herunder den mest klimavenlige leverance.
Her kan det betyde, at varmeforsyningsvirksomhederne vil være nødsaget til at producere dyrere varme på f.eks. biomasse, fossile brændsler eller ude-luft varmepumper, i stedet for at udnytte overskudsvarmen fra et andet sted og levere den bedste og billigste varme til forbrugerne.
I de situationer, hvor prisen på overskudsvarme er højere end et prisloft, men stadig lavere end billigste alternativ må fjernvarmeselskabet desværre ty til at producere dyrere varme på f.eks. fossile brændsler, i stedet for at udnytte overskudsvarmen.
Skriv kommentar