Gå til hovedindhold
Cybersikkerhed & Beredskab
Medlemmer
Dansk Fjernvarme

Beredskab: Kundetyper kan rykke et selskab op i niveau

Det er kun de færreste fjernvarmeselskaber, der vil være i det højeste niveau for krav til beredskab. Men kunderne kan betyde, at fjernvarmeselskaber rykker op i niveau.

2. feb. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    De forestående beredskabskrav for fjernvarmeselskaber vil inddele selskaberne i forskellige niveauer, der stiller forskellige krav om beredskabsniveau til fjernvarmeselskaberne. De fleste fjernvarmeselskaber vil blive lagt ind i de lavere niveauer, men der undtagelser fra reglen, og dem skal selskaberne være opmærksomme på.

    Dansk Fjernvarme anslår således, at omkring 160 medlemmer slet ikke bliver omfattet af de nye regler, mens omkring 180 medlemmer bliver indplaceret i Niveau 1, der fx undtager dem fra NIS2-kravene. Det skyldes, at beredskabskravende bliver gældende ud fra selskaberne varmelevering.

    Men for nogle medlemmer gælder det, at de alligevel vil rykke op i et højere niveau, fordi en eller flere af deres kunder fx vurderes at have samfundsvital status – og så bliver det også gældende for varmeleverandøren, fordi de skal sikre at kunne levere varme til kunden.

    Varmekunder med samfundsvital status kan eksempelvis være sygehuse, politi, brandvæsen og andre der skal reagere her og nu og kunne levere livgivende hjælp til borgere. Det gælder således også institutioner med borgere, der ikke kan flyttes fra den pågældende institution, så der skal være sikker varmeforsyn til institutionen.

    Samtidig er det også muligt for særlige erhvervsvirksomheder med samfundskritiske arbejdsopgaver, at de kan stille krav til varmeleverandøren i forhold til beredskabet på fjernvarmeselskabet.

    - Uanset hvad så skal fjernvarmeselskaberne være opmærksomme på sine kunder, og om det fordrer et højere niveau af beredskab for fjernvarmeselskabet. Det er ikke nok alene at se på, om man er på det ene eller det andet niveau ud fra varmeleveringen, lyder det fra Kim Behnke, der er projekt- og udviklingskonsulent i Dansk Fjernvarme.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...