Danmark som europæisk CO2-hub kræver politisk handling
CO2-HubEurope har udgivet ny rapport, der fastslår, at Danmark kan blive en europæisk CO2-hub, men at der forudsætter yderligere politisk handling.

Vi kan ikke bare overlade udviklingen af et bæredygtigt marked alene til markedskræfterne, hvis vi vil indfri ambitionerne om at blive et knudepunkt for CO2-lagring. Det er konklusionen i en ny rapport, som DNV har udarbejdet for CO2HubEurope.
Samtidig annoncerer rapporten tydeligt, at Danmark netop nu har en unik chance for at blive centrum for CO2-håndtering i Europa og derigennem skabe grøn vækst og beskæftigelse, samtidig med at vi når vores klimamål.
Potentialet risikere dog at gå tabt uden politisk handling og en mere velgennemtænkt CCS-politik.
I rapporten ”Denmark as a European CO2 hub” udarbejdet af DNV for CO2HubEurope analyseres effekterne af den nuværende danske CCS-politik og sammenholder denne med en mere helhedsorienteret tilgang til udvikling af CCS i Danmark.
- Rapporten afslører, at den nuværende danske CCS-politik, hvor udviklingen af infrastrukturen, fangst og CO2-lagring ikke udvikles parallelt, giver en meget stor risiko for, at Danmark ikke får skabt et grønt erhvervseventyr og samtidig lagrer mindre CO2. Det betyder simpelthen, at det vi håber og tror på kan blive et dansk ’CCS-eventyr’ bliver tabt på gulvet, fordi vi mangler import af CO2 fra udlandet og danske støttekroner, samt CO2 risikerer at ryge til udlandet, siger Peter Kristensen fra CO2HubEurope.
Og det er ikke småpenge, der er tale om. Det vurderes, at et velfungerende dansk CCS-marked kan skabe en samfundsøkonomisk værdi på helt op til 69 milliarder kroner. Overlader Danmark udviklingen af CCS-markedet til markedskræfterne alene, risikerer Danmark at gå helt eller delvist glip af denne gevinst.
En CO2 backbone rørinfrastruktur med store mængder CO2 fra udlandet giver mulighed for at reducere omkostningerne for danske CO2 udledere og øge konkurrenceevnen for danske CCU-virksomheder. Samtidig vil den være afgørende for Danmarks styrkeposition for at producere grønne brændsler og grønne non-energy produkter som fx bæredygtig plastik.
- Storskala transport og lagring af CO2 vil give de danske udledere de bedste forudsætninger for at etablere CO2-fangst og derved bidrage til opfyldelse af klimamålene, siger Kim Mortensen, Direktør, Dansk Fjernvarme.
Ifølge Peter Kristensen er det ikke alene en national plan for infrastruktur, rammer og regulering, der er brug. Det vil også styrke markedsudviklingen markant, hvis man politisk sørger for statslig medfinansiering og risikoafdækning under opbygning af markedet.
- Det er ambitionen, at CCS på sigt skal fungere uden støtte og på markedsmæssige vilkår. Det kræver, at vi får etableret de rette markedsstrukturer, og at Danmark formår at få bragt omkostningerne ned. For at få omkostningerne reduceret skal Danmark lykkedes med at tiltrække betydelige importmængder af CO2 , siger Martin Rune Pedersen, Direktør, TotalEnergies Danmark.
Rapporten med tilhørende konklusioner og anbefalinger offentliggøres i forbindelse med en konference i Fællessalen på Christiansborg den 18. januar kl. 8:30 – 12:00, hvor Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars Aagaard deltager.
Hele analysen og yderligere anbefalinger kan findes på www.co2hubeurope.dk fra den 18. januar 2024.
Skriv kommentar