Gå til hovedindhold
Afgifter & Tilskud
Administration & Økonomi
Dansk Fjernvarme

Prissætning mellem nye og eksisterende kunder

Når fjernvarmeselskaber konverterer nye kunder til fjernvarme, er det vigtigt, at selskabet får den korrekte prissætning mellem nye og eksisterende kunder. Dansk Fjernvarme har lavet et kort notat om det.

4. mar. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Dansk Fjernvarme har udarbejdet et kort notat, der beskriver, hvordan fjernvarmeselskabet kan forme prissætningen mellem nye kunder i et konverteringsområde og eksisterende kunder.

    Lade prisen stige for eksisterende kunder ved konverteringsprojekter

    Formålet er at give indblik i, hvordan eksisterende forbrugere kan være med til at betale for et konverteringsprojekt, når konverteringsprojektet ikke er økonomisk rentabelt over f.eks. 20 til 30 år.

    Udgangspunktet for notatet er derfor, hvad fjernvarmeselskabet må gøre i forhold til prissætningen, når et konverteringsprojektet ikke kan bæres af de nye kunder i konverteringsområdet alene.

    I notatet gennemgås det bl.a. hvordan det er lovligt at tilbyde tilslutning og levering af fjernvarme til nye og eksisterende kunder på lige vilkår. Det gælder også for de tilfælde, hvor man lader varmeprisen (det faste bidrag) stige permanent for alle kunder; herunder også eksisterende kunder.

    Notatet indeholder også flere praktiske eksempler på, hvornår en prissætning mellem nye kunder og eksisterende kunder er enten korrekt eller forkert i henhold til praksis inden for varmeforsyningsloven.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...