Gå til hovedindhold
Konverteringer
Medlemmer

Silkeborg Forsyning livestreamer fjernvarmemøde

For første gang nogensinde livestreamede Silkeborg Forsyning et fysisk informationsmøde om fjernvarme. Selskabet håber, at livestream rammer flere potentielle kunder.

13. maj 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Det var med sommerfugle i maven, at Silkeborg Forsynings kommunikationsansvarlig Bjørn Kock Lærkedahl både fysisk og online den 2.maj bød borgerne i Resenbro velkommen til informationsmøde om fjernvarme. Livestreamingen skulle ramme flere potentielle fjernvarmekunder, som ellers ikke deltager og kan være sværere at ramme med fjernvarmebudskaber.

    Mens der var omkring 230 mennesker, der lagde vejen forbi den lokale hal for at høre mere om Silkeborg Forsynings fjernvarmetilbud. Sad der mellem 30-50 mennesker og så med hjemmefra stuerne.

    Antallet af seere som så med hjemmefra, er Bjørn Kock Lærkedahl godt tilfreds med.

    - Det kan lyde som lidt, Men i fjernvarmesektoren er det rigtig fint, da vi arbejder med relativt små målgrupper. Vi har et potentiale på 650 husstande, vi gerne vil nå, så det er et fint tal.

    Årsagen til at livestreame informationsmødet er der flere forklaringer på, fortæller Silkeborg Forsynings kommunikationsansvarlige.

    - Vi ved af erfaring, at de fleste som deltager i de fysiske møder, er de lidt ældre kunder, som har tiden til at deltage. Mens for eksempel travle børnefamilier kan have sværere ved at prioritere informationsmøderne.

    - Derudover vil vi gerne nå ud til endnu flere potentielle kunder med vores budskaber. At det efterfølgende også er muligt at finde en optagelse af mødet, understøtter kun det ønske.

    Deltagerne på mødet fik også mulighed for at få mere direkte information om fjernvarmeprojektet fra medarbejdere i Silkeborg Forsyning. Foto: Silkeborg Forsyning.

    Til efteråret kommer Silkeborg Forsyning ud i nogle større områder med et tilbud om fjernvarme til omkring 4000 potentielle fjernvarmekunder.

    Her er det netop oplagt at streame og optage informationsmøderne, da det er en stor opgave rent praktisk at planlægge og afholde informationsmøder, påpeger Bjørn Kock Lærkedahl

    - Vi kan have svært ved at ramme så mange potentielle kunder kun med fysiske møder. Det ville kræve mange ressourcekrævende fysiske møder.

    Og tilføjer:

    - Livestreaming og optagelse er derfor også en effektivisering, der gør vores samlede markedsføring mere tilgængelig og fleksibel, både for os selv og for de potentielle kunder

    Derved kan Silkeborg Forsyning afholde færre fysiske møder, men alligevel ramme flere i målgruppen.

    En test

    Informationsmødet den 2.maj var en test, som blev gennemført uden tekniske problemer. Det har kun givet Silkeborg Forsyning endnu mere mod på at livestreame kommende informationsmøder.

    - Vi kommer til at gøre det igen. Via vores nyhedsbreve vil vi kommunikere ud, at vi livestreamer.

    Det er Bjørn Kock Lærkedahl pointe, at effektiv markedsføring af fjernvarme kræver grundlæggende et rigtig godt, tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem kommunikationsfolk og de varmefaglige i et fjernvarmeselskab. Og det er ikke anderledes, når livestreaming kommer ind i billedet.

    - Jeg har kun oplevet stor opbakning og holdånd hele vejen rundt i vores samarbejde om kampagnerne. Ideen om livestreaming fik vi vel nærmest i fællesskab, og alle kunne se potentialet. Så det var dejligt, at det gik godt. Selvom vi nok lige skulle vænne os til tanken om at være på kamera, ikke mindst mig selv.

    Silkeborg Forsyning fik ekstern hjælp til at afvikle den tekniske proces. Det er et tip kommunikationsansvarlig Bjørn Kock Lærkedahl vil give videre.

    Bjørn Kock Lærkedahl håber at deres eksempel kan inspirere andre selskaber til at livestreame.

    - Livestream kan ikke stå alene, men det er en rigtig god tilføjelse i værktøjskassen til markedsføringsindsatsen, som skal benytte mange kanaler. Men en klar anbefaling herfra.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...