God kommunikation kan afværge konflikter
Det handler om at have de rette værktøjer, hvis fjernvarmeselskaber skal kunne afbøde potentielle konflikter om alt fra regninger til gravning. De værktøjer kan du lære på et kursus hos Dansk Fjernvarme.

Vi kender det fra skænderier med ægtefællen, børnene eller vennerne. Det tager hurtigt fart, og det første offer er fakta og de rationelle argumenter. Det samme gør sig gældende, når fjernvarmeselskaber bliver kontaktet af sure eller forurettede kunder.
For uanset hvem der så har ”ret”, så er fakta og rationale noget af det, der typisk fordufter i dialogen.
Men heldigvis kan fjernvarmeselskaberne selv gøre noget for at undgå de potentielle skænderier – hvad enten de finder sted ansigt til ansigt eller over telefonen. Det er grundbudskabet på det kursus– ”Dialog og konflikthåndtering med kunderne” – der bliver afholdt i Fjernvarmens Hus i Kolding den 14. og 15. maj.
Behave Green har specialiseret sig i bl.a. konflikthåndtering med særlig fokus på konflikter, der både involverer adfærd og grøn omstilling. Hvilket jo særligt gør sig gældende for eksempelvis fjernvarmeselskaber, hvor der er en række potentielle konfliktzoner.
Det kan være om alt fra den ubetalte regning over gravearbejde, der er til gene for enten en varmekunde eller en anden borger, til spørgsmålet om, hvornår der kommer fjernvarmetilslutning i et områder, der ifølge den kommunale varmeplanlægning er udlagt til fjernvarme.
På kurset får du viden og bedre kompetencer inden for både mundtlig og skriftlig kommunikation samt konflikthåndtering. Du bliver udstyret med en række konkrete værktøjer, der kan bruges i dit daglige arbejde i både det telefoniske og fysiske møde med kunderne. Udover kunderne kan du bruge din viden og kompetencer i samarbejdet med andre interessenter og samarbejdspartnere.
Behave Green oplyser, at kurset veksler mellem teorigennemgang, opgaver, praktiske øvelser og erfaringsudveksling.
Der er en overkommelig hjemmeopgave forud for kurset. Derudover vil der være mulighed for at få en opfølgende evaluering og kort sparring med Behave Green efter kursets afslutning.
Dialog og konflikthåndtering med kunderne
Kursus over to dage den 14. og 15. maj 2025 i Fjernvarmens Hus i Kolding.
Læs mere om programmet og tilmelding – klik her.
Det får du med fra kurset:
- Få viden, indsigt og værktøjer i kommunikation, dialog og konflikthåndtering.
- Få kendskab til de psykologiske mekanismer bag menneskers adfærd og konflikter, herunder konflikttype og -stil.
- Lær, hvordan man kommunikerer konstruktivt, både telefonisk og ved det personlige møde, og få konkrete værktøjer til at skabe konstruktiv og positiv dialog med kunderne.
- Lær at foregribe, håndtere og nedtrappe konflikter i mødet med kunder og andre relevante interessenter.
- Få indblik i, hvordan metoder som at lytte, bruge kropssprog, observere og forstå den “andens kontekst” kan bruges aktivt til at skabe bedre relationer, målrette kommunikation og dermed minimere konflikt.
- Få konkrete værktøjer til mundtlig og skriftlig kommunikation, dialog og konfliktnedtrapning.
Skriv kommentar