Sindal Varmeforsyning får påtale fra Forsyningstilsynet
Det nordjyske varmeværk får en påtale for at afgive et bud uden reel hensigt om at blive aktiveret. Det er et brud på EU’s REMIT-ordning, er vurderingen fra Forsyningstilsynet.
Om aftenen den 1. juni oplevede Sindal Varmeforsyning tekniske problemer på værket, der betød, at man ikke – som ellers planlagt – kunne levere strøm til nettet. Men i stedet for at annullere de relevante rådigheds- og leveringsforpligtelser overfor Dansk Commodities, valgte man i stedet for at hæve buddet.
Buddet lød på 70.000 kroner/MWh, fremgår det af afgørelsen fra Forsyningstilsynet, og det endte – mod forventningen hos Sindal Varmeforsyning – med at blive aktiveret den 2. juni i tidsrummet fra klokken 7.30 til 7.45, og selvom værket fortsat ikke kunne levere strøm til nettet, kom buddet i en kort periode på 15 minutter til at sætte prisen på elmarkedet.
Forsyningstilsynet skriver videre, at Sindal Varmeforsyning i den efterfølgende dialog med Energinet skriftligt bekræftede, at ”buddet blev givet som et midlertidigt bud uden hensigt om at blive aktiveret”. Da buddet utilsigtet endte med at fastsætte en kunstigt høj pris, var det i strid med Aritkel 5 i REMIT-forordningen og blev indberettet til tilsynet den 18. juni.
Ingen hensigt om økonomisk gevinst
Konkret er det Forsyningstilsynets vurdering, at varmeforsyningen har overtrådt forbuddet mod markedsmanipulation, fordi man ”sikrede en kunstig pris ved at afgive et bud på 70.000 kr/MWh med forventning om, at buddet ikke ville blive aktiveret”.
At det ender med en påtale snarere end en hårdere sanktion skyldes, at der tydeligvis ikke har været en hensigt om at opnå en økonomisk gevinst, lyder vurderingen fra Dansk Fjernvarme.
- Det er vigtigt at understrege, at markedsmanipulation er alvorligt, og at Forsyningstilsynet gør ret i at reagere på det både generelt og i den konkrete sag. Når det er sagt, så er det tydeligt, at der ikke har været ”onde” hensigter bag Sindals bud, og at virksomheden har medvirket til at opklare sagen, forklarer Michael Søgaard Schrøder - chefkonsulent hos Dansk Fjernvarme - og bliver sekunderet af Niels Peter Berg, chefkonsulent i Dansk Fjernvarme:
- Forudsætningerne bag reglerne om markedsmanipulation i REMIT-forordningen er, at alle markedsaktører handler ærligt, gennemsigtigt og på et sagligt grundlag. Det betyder, at bud på el- og systemydelsesmarkeder skal være reelt begrundede i faktiske produktions-, forbrugs- eller handelsmæssige forhold — fx tekniske begrænsninger, forventede driftsforhold eller prisforventninger.
Vi skal lære af denne sag
Michael Søgaard Schrøder forklarer videre, at bud, der giver eller kan give urigtige eller vildledende signaler om udbuddet af, efterspørgslen efter eller prisen på engrosenergiprodukter, anses som manipulative og er forbudt efter artikel 5 i REMIT.
- Selvom sagen er uheldig for alle parter, kan vi forhåbentlig lære af den, ligesom afgørelsen bidrager til at skabe klarhed og fokus på reglerne, siger han og fortsætter:
- I Dansk Fjernvarme arbejder vi for at skabe klare rammer for de fjernvarmeværker, der agerer i elmarkederne og jeg håber, at rigtigt mange læser afgørelsen. Vi vil også fortsætte med at sætte fokus på mere vejledning om REMIT fra myndighederne, så vi kan få endnu mere klarhed om rammerne for elmarkederne. Det har vi en fælles interesse i, siger Michael Søgaard Schrøder.
Mere om regulerkraftmarkedet
Dansk Fjernvarme har tidligere i år fortalt om ændringer af regulerkraftmarkedet.
Her har Dansk Fjernvarme også informeret om de regler der følger af REMIT.
Det kan du læse mere om her:
Niels Peter Berg
Juridiske spørgsmål
Økonomisk regulering
Garantiprovisioner
Mobil: +45 23 29 51 09
E-mail: npb@danskfjernvarme.dk
Michael Søgaard Schrøder
El-tariffer
Elforsyningssikkerhed
Compliance
Finansiel elprissikring
Systemydelser
Energimarked (Day-ahead, intraday, balancemarked)
Mobil: +45 30 90 27 66
E-mail: mss@danskfjernvarme.dk
Skriv kommentar