Betalingsmodeller har stor interesse hos medlemmer
Dansk Fjernvarme har netop afholdt et webinar, hvor forskellige forbrugertilbud var på dagsordenen – meget tyder på, at selskaber har interesse i abonnementsordninger og kampagnetilbud.
Konkurrencen om varmeforbrugerne er blevet skærpet og derfor er mange fjernvarmeselskaber begyndt at se på, hvorvidt de kan skrue et mere forbrugervenligt tilslutningstilbud sammen. Det har Dansk Fjernvarme reageret på ved at afholde et webinar, hvor der var fokus på tilslutningspriser og -modeller.
- Deltagerne på webinaret vurderede, at det har meget stor betydning, at man kan tilbyde potentielle kunder at blive tilsluttet uden for store omkostninger her og nu. 67 procent af deltagerne mente fx, at det er helt afgørende for forbrugerne, at fjernvarmeselskaberne kan tilbyde en model for tilslutning uden en stor kontant betaling ved tilslutning, siger tværfaglig konsulent, Uffe Schifter-Holm.
Langt hovedparten af webinar-deltagerne angav, at de allerede i dag benytter sig af kampagnetilbud, mens blot 14 procent tilkendegav, at de benytter sig af abonnementsordning. Omvendt ville mange af dem netop gerne blive klogere på mulighederne for at introducere en abonnementsordning.
Men ifølge Uffe Schifter-Holm er abonnementsordninger langt fra det eneste af de efterhånden mange forskellige muligheder, som medlemmerne af Dansk Fjernvarme interesserer sig for og – i hvert fald i et vist omfang – også benytter sig af.
- Der er muligheder med tilslutningsbidraget, hvor man kan lave en model med løbende betaling, eller som en decideret rabatkampagne, som der har været en langvarig praksis for, nævner Uffe Schifter-Holm.
Stigende interesse
Den sidstnævnte abonnementsordning har været kendt i fjernvarmsektoren siden omkring 2010, og selv om nogle selskaber har taget det op, så vurderer Uffe Schifter-Holm, at det endnu kun er mellem 15 og 20 af fjernvarmeselskaberne, der benytter sig af det.
Han fortæller dog, at Dansk Fjernvarme mærker en stigende interesse for ordningen. Omtrent det samme antal – altså en snes stykker – har henvendt sig for at mere information om, hvordan man kan sætte en abonnementsordning sammen.
Ordningen med et løbende tilslutningstillæg i stedet for et kontant tilslutningsbidrag, har Dansk Fjernvarme kun set enkelte eksempler på. Derfor var webinaret også første gang, hvor det emne blev vendt på et arrangement.
- I det hele taget arbejder vi i Dansk Fjernvarme videre med at få afklaret spørgsmål og udarbejdet standardmodeller for de forskellige aftaletyper. Men det er vigtigt at understrege, at det er en svær proces, fordi der stort set ikke er noget konkret i lovgivningen og retspraksis at tage udgangspunkt i, siger Uffe Schifter-Holm.
Skriv kommentar