Gå til hovedindhold
Medlemmer

Næstved: Den gode dialog er i fokus

Kommunikation, kommunikation og kommunikation. Det er ifølge direktør i Næstved Fjernvarme Jens Andersen de tre vigtigste nøgleord i deres nuværende konverteringsprojekt, som skal konvertere 1.700 nye forbrugere til fjernvarme. Netop derfor har dialogen med kunderne været i fokus.

1. nov. 2021
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Anders Balle Jørgensen, abj@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Ligesom i mange andre fjernvarmeselskaber, arbejder man i Næstved Fjernvarme målrettet på at konvertere flere forbrugere til fjernvarme. Deres nuværende konverteringsprojekt løber frem til 2024 og berører mange af de lokale borgere i Næstved. Derfor har forsyningen sat fokus på den gode kundedialog.

    En af de måder, Næstved Fjernvarme har skabt dialog med nye og kommende kunder på, er gennem arrangementer som ”åbent fyrrum”, hvor lokale beboere inviteres ind hos nye fjernvarmekunder for at se, hvordan en fjernvarmeinstallation ser ud i deres område.

    Tanken er, at sådanne arrangementer skal hjælpe til at besvare potentielle forbrugeres tvivlsspørgsmål og skubbe til dem, der endnu ikke har tilsluttet sig projektet.

    - Nogle af mine bedste sælgere er de kunder, som gerne vil fortælle om deres installationer og oplevelser. Vi tror derfor på, at der bestemt kommer nogle aftaler ud af arrangementerne.

    - Vi arbejder meget med storytelling i forbindelse med konverteringsprojektet og vil gerne fortælle de gode kundehistorier – og det, at der fra kunde til kunde kan skabes en dialog om, hvad vi er for en virksomhed, er netop en god historie, fortæller Jens Andersen.

    Udover ”åbent fyrrum”-arrangementerne, har Næstved Fjernvarme blandt andet også afholdt tre borgermøder i forbindelse med projektet - med tilslutning fra omkring 200 borgere til hvert møde. Alt sammen som et led i at skabe den gode dialog i lokalområdet.

    En entreprenør med sans for god kundekontakt er altafgørende

    Noget af det, Næstved Fjernvarme fra starten af projektet har været opmærksomme på er, at man som forsyning skal have en god entreprenør, der er vant til at kommunikere med kunder. Ifølge Jens Andersen har det kun vist sig at være endnu vigtigere i deres nuværende projekt.

    Kommunikation har nemlig været et fokuspunkt, fordi forsyningen udfører et stort stykke arbejde, som berører mange mennesker.

    - Det gælder for alt i verden om at undgå den dårlige stemning. Hvis man ikke har informeret alle kunder klart og tydeligt om, hvornår der arbejdes ude hos dem, kan det skabe en del udfordringer.

    - Vi har erfaret, at folk er langt mere tilbøjelige til at være large, hvis de har gode oplevelser med at være informeret. Det har særligt vist sig at være en fordel, fordi man ikke kan undgå fejl i et projekt så stort som vores, fortæller Jens Andersen.

    Vigtigt at pleje forholdet til samarbejdspartnere

    Men det er ikke kun forholdet til forsyningens nuværende og potentielle kunder, der er vigtigt at pleje under et stort konverteringsprojekt.

    Næstved Fjernvarme har indført en ny tradition med at holde rejsegilder ved deres fjernvarmeprojekter – og sådan et blev afholdt, da første halvdel af den igangværende etape i projektet stod færdig.

    - Vi har ført håndværkertraditionen med rejsegilder videre over i fjernvarmebranchen for at vise dem, der arbejder på projektet, at der bliver sat pris på deres håndværk og arbejde. Det har vi fået gode tilkendegivelser på, og det er netop vigtigt for os at vise overfor vores medarbejdere og samarbejdspartnere, at vi er en åben og anerkendende virksomhed, forklarer Jens Andersen.

     

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...