DFH fejrer 1-års jubilæum med GDPR-tilbud
Dansk Fjernvarmes Handelsselskab runder ét år med sit nye setup – og det sker med fuld fart på, tilslutning fra rigtig mange fjernvarmeselskaber, et jubilæumstilbud og nye ydelser i støbeskeen.
Der er sket meget i Dansk Fjernvarmes Handelsselskab (DFH) over de sidste par år. Sammen med medlemmerne er der udviklet produkter og ydelser, særligt rettet mod Dansk Fjernvarmes medlemmer. Til landsmødet sidste år kunne DFH for første gang præsentere et nyt setup, som i dag hjælper mange medlemmer – helt specifikt har 129 selskaber meldt sig som medlemmer i DFH. Det må ses som en indikation af, at der under udviklingen af DFH’s produkter og ydelser er lyttet til medlemmernes behov.
Ud af de 129 medlemmer, der benytter DFH, har mange tilkøbt mere end én ydelse. Det er der flere årsager til: Ud over et individuelt behov for hjælp til ydelserne kan det nemlig bedst betale sig økonomisk at gøre brug af flere ydelser og derved få glæde af både rabatter og kvalificeret hjælp.
Alle DFH’s ydelser er samlet i en onlineportal, hvorfra alle ydelser behandles. Der er endnu flere ydelser på vej i de kommende år, alle med det formål at hjælpe fjernvarmeselskaber i arbejdet med omstændelige administrative krav fra myndighederne, sådan at selskaberne overholder lovgivningen.
GDPR og it-sikkerhed: Specialdesignet til fjernvarmeselskaberne
EU definerede i 2018 vigtigheden af, at alle virksomheder fik styr på håndteringen af deres persondata. Siden er kravene udvidet med it-sikkerhed – både i forhold til sikring af kundernes persondata og i forhold til Datatilsynets forventning til, at virksomheder internt sikrer medarbejdernes viden og uddannelse i it-sikkerhed.
Senest har Datatilsynet udmeldt, at man ønsker at have større fokus på, at forsyningsselskaberne lever op til reglerne. Dansk Fjernvarme og DFH kan derfor også kun fremhæve det vigtige i at leve op til reglerne på området.
DFH har med input fra udvalgte selskaber og med ekstern involvering specialudviklet en platform til fjernvarmebranchen, som hjælper med at leve op til Datatilsynets krav. Platformen er designet, så fjernvarmeselskaberne kun udsættes for de nødvendige krav.
Samtidig har Datatilsynets sprogbrug været gennemgået med mere pædagogiske øjne, og endelig er en del af arbejdet med udfyldelse af ”Fortegnelsen” og ”Risikoanalyse” allerede udført for DFH-brugerne. Der er i portalen desuden mulighed for at holde styr på alt fra databehandleraftaler til processer og få påmindelser om deadlines på en nem/overskuelig måde.
Som ekstra hjælp i forhold til Datatilsynets krav til selskaberne tilbydes medarbejdere i selskaberne løbende onlinetræning.
Med DFH’s løsning er der derfor ingen undskyldning for ikke at tilmelde sig GDPR-ydelsen og samtidig modtage fødselsdagstilbuddet om fire timers gratis hjælp til at komme godt i gang eller få opdateret det arbejde, der allerede er pågået hos jer.
Bæredygtighedskrav til biomasse – kedelgrænsen sænkes fra 5 MW til 2,5 MW
Mange selskaber, der anvender biomasse, har allerede stiftet bekendtskab med de nye krav til dokumentation for bæredygtig biomasse, som trådte i kraft sidste år. Der er tale om bekendtgørelsen ”BEK nr. 642 af 17/05/2022” og den tilhørende håndbog ”BEK nr. 1352 af 18/06/2021”.
De nuværende regler gælder alle selskaber med biomassekedler fra 5 MW indfyret effekt, men fra 1. juli 2023 sænkes kedelgrænsen til 2,5 MW. Biomasse, der anvendes i disse kedler, skal således dokumenteres, verificeres og indberettes til Energistyrelsen.
I foråret indberettede lige under 100 fjernvarmeselskaber for første gang dokumentation for bæredygtighed af deres biomasseforbrug, gældende for 2. halvår 2021. Ud af dem havde mere end halvdelen valgt at indberettede via DFH’s portal. Et godt samarbejde mellem DFH og Preferred by Nature omkring kvalitetssikring og fælles lovpligtig verifikation resulterede i, at kun få selskaber fik anmærkninger i Energistyrelsens tilbagemeldinger.
Kedelgrænsen på 2,5 MW gælder biomasse, der stammer fra skov, træindustri og den nye kategori ”ikkeskov”, der primært dækker læhegn i åbent land. Ved biomasse fra landbrug, træaffald, kommunalt fast affald og affald fra anden produktion er kedelgrænsen 20 MW for, hvornår bæredygtighed for den anvendte biomasse skal dokumenteres.
Fjernvarmedeklaration: Opdatér efter behov
Fjernvarmeselskaber skal fra d. 1. januar 2023 oplyse forbrugerne om deres CO2-rangering sammenlignet med andre energikilder (BEK nr. 734 af 23/05/2022, som kan findes på retsinformation.dk/eli/lta/2022/734).
Energistyrelsen har udgivet en rangeringsmodel, som skal anvendes (ens.dk).
Rangeringen skal fremgå af selskabets hjemmeside og inkluderes i alle fakturaer, som indeholder varmeforbrug opgjort på grundlag af det faktiske forbrug eller aflæsninger af varmefordelingsmålere. Med andre ord omhandler det for de fleste fjernvarmeselskaber årsopgørelser og flytteopgørelser.
DFH tilbyder at udarbejde fjernvarmedeklaration for det seneste år og tidligere år. Således er det muligt til enhver tid at være opdateret i forhold til selskabets udvikling mod klimamålene.
Deklarationen indeholder CO2-rangering, drivhusgasemissioner og andre luftemissioner, brændselssammensætning, andel vedvarende energi og et beregningsværktøj til forbrugerne, så de kan beregne deres egen CO2-udledning.
Læs mere om kravene på DFH’s hjemmeside, www.dfhservice.dk.
Nye ydelser på vej
DFH er ejet af fjernvarmeselskaber som andelshavere, og det er dem, der bestemmer, hvilke ydelser der skal udvikles og tilbydes.
På generalforsamlingen i juni 2022 blev der fremlagt og godkendt planer for en række nye ydelser, som nu er under udvikling.
Den første nye ydelse bliver en årskalender for myndighedsindberetninger, som gælder for fjernvarme- og kraftvarmeselskaber. Der bliver overblik, påmindelser og mulighed for at oprette egne opgaver med tidsfrister i fjernvarmeselskabet.
Den næste ydelse på vej er en inkassoløsning i portalen med attraktive priser, så fjernvarmeselskaberne kan få hjælp til sagsbehandlingen ved inkassosager.
En større opgave, der venter alle fjernvarmeselskaber, bliver en ny beredskabslovgivning. Loven er p.t. forsinket og får først virkning fra 2024. Ydelsen bliver administrativt overblik og udarbejdelse af rapporter til myndighederne om beredskabsarbejde samt auditering fra ekstern part. DFH’s ydelse indeholder således dokumentation, kvalitetssikring, verifikation, auditering og indberetning.
DFH er som altid at finde på Dansk Fjernvarmes stand på landsmødet. DFH ser frem til at møde nye og gamle medlemmer til en god dialog.
Ønsker I hjælp til ovenstående ydelser eller måske at læse mere, kan dette gøres på DFH’s hjemmeside www.dfhservice.dk. Her opdateres jævnligt med både nyhedsinformation og lanceringer af nye ydelser.
I er også altid velkomne til at kontakte os direkte på telefon 76 30 80 06 eller på mail: kontakt@dfhservice.dk.
Skriv kommentar