Gå til hovedindhold
Energipriser
Administration & Økonomi

Medlemmer bruger i stigende grad motivationstarif

En ny undersøgelse af medlemmernes tarifmodeller giver et overblik over tarifsammensætning og kan give inspiration til, hvordan fjernvarmeselskaber kan bruge tariffer fremadrettet.

1. dec. 2022
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Niklas Lindstrøm Jørgensen, nlj@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Dansk Fjernvarme har gennemgået 150 af sine medlemmers takstblade for at se, hvordan tarifferne er sammensat hos de enkelte selskaber. Det er nu mundet ud i en undersøgelse, som er tilgængelig for alle medlemmer.

    Undersøgelsen har ifølge seniorkonsulent i Dansk Fjernvarme, Anders Jespersen, været at få et overordnet overblik over den tarifsammensætning, som medlemmerne benytter samt – via undersøgelsen – at give inspiration til andre medlemmer i forhold til tarifsammensætning.

    - Notatet forholder sig ikke til, hvad der er den bedste tarifmodel, som selskaberne bør anvende, fordi det kan være meget individuelt fra selskab til selskab. Men det er muligt at drage nogle mindre konklusioner ud af notatet, siger Anders Jespersen.

    Han peger på, at det fx er glædeligt, at en forholdsvis stor andel af selskaberne - tæt på 60 procent - anvender en eller anden form for motivationstarif, samt at flertallet af de, der anvender motivationstarif- 80 procent - hjemtager data på enten døgn eller timebasis.

    - Det er med til at skabe grobund for en effektivisering af udnyttelsen af varmen ude hos kunderne, hvilket igen giver en gevinst for fjernvarmeselskabet, slår Anders Jespersen fast.

    Han nævner videre, at selskaberne i højere grad forsøger at sammensætte investerings- og stikledningsbidraget på en mere fleksible måde, så man kan sammensætte et godt tilbud til nye kunder i f.eks. konverteringsområder.

    - Vi kan se, at flertallet anvender en fast engangsbetaling, men den bliver i højere grad sammensat sammen med andre elementer, så som at indeholde omkostninger til stikledning eller flyttes delvis over i en løbende betaling over f.eks. 10 år, siger han.

    Overordnet set overholder alle selskaberne i undersøgelsen lovgivningen, når de sammensætter tarifferne, men tilbage står selvfølgelig spørgsmålet, hvad der er den mest hensigtsmæssige måde, når man som fjernvarmeselskab skal sammensætte sin tarifmodel.

    - Derfor vil vi nu i Dansk Fjernvarme igangsætte et arbejde med se på, hvilke fremtidige krav til fjernvarmeselskaberne, der vil komme fra kunderne og samfundet i forhold til tarifferne, og hvordan tarifmodellerne fremadrettet skal sammensættes for at tage højde for de krav, siger Anders Jespersen.

    Find undersøgelsen på siden her: Varmetariffer

    Andre klikkede på...