Skive: Lokal tilgang skaber fjernvarmeambassadører
For Skive Fjernvarme har det ikke været nødvendigt at opsøge fjernvarmeambassadører aktivt i forbin-delse med konverteringsprojekter. Værkets synlighed i lokalområdet har nemlig ansporet lokale fjern-varmeinteresserede til selv at tage initiativ og få stablet små målrettede informationsmøder på benene.

Selvom Skive Fjernvarme ikke aktivt har søgt ambassadører for fjernvarmen, har samarbejdet med lokale borgere vist sig at være en vigtig del af dens udbredelse. Med en lokal tilgang til konverteringer har Skive Fjernvarme nemlig været opmærksomme på værdien i fjernvarmeambassadører.
De har derfor udnyttet den værdi ved at samarbejde med initiativrige borgere om at stable små lokale informationsmøder på benene. Den lokale tilgang har sørget for at udbrede interessen for fjernvarmen i Skive, fortæller direktør Tage Meltofte:
- At afholde mindre informationsmøder med omkring ti lokale borgere ad gangen har været en god løsning for os. Vi har efterhånden afholdt en 20 stykker, hvor de potentielle forbrugere får en præsentation af fjernvarmens muligheder og kan stille spørgsmål og få afklaret usikkerheder, forklarer han.
Initiativet til møderne ligger i forbrugernes hænder – det er nemlig dem, som kontakter Skive Fjernvarme for at få mere at vide om deres muligheder. Ifølge Tage Meltofte rækker møderne dog også længere ud end de potentielle forbrugere, der deltager.
- Kendskabet til fjernvarmen breder sig nemt som ringe i vandet. Naboerne snakker ofte på kryds og tværs om de informationer, de har fået på mødet. På den måde kan man i princippet skabe seks eller otte ambassadører, hver gang man har et møde med ti borgere, fortæller Tage Meltofte.
Han understreger, at det særligt er størrelsen på informationsmøderne, der er vigtig. Små informationsmøder gør nemlig, at alle nemmere kan komme til orde og få besvaret deres tvivlsspørgsmål.
Kendskabet til fjernvarmen breder sig nemt som ringe i vandet. Naboerne snakker ofte på kryds og tværs om de informationer, de har fået på mødet. På den måde kan man i princippet skabe seks eller otte ambassadører, hver gang man har et møde med ti borgere.
Vi har blandt andet sat et stort skilt op ude i de kvarterer, vi konverterer i, så folk kender til os. Vi er aktive derud med vores biler og vores folk. Det, at vi er synlige som fjernvarmeværk, breder sig hurtigt og skaber interessen.
En god oplevelse som initiativtager
For Flemming Rosenskjold har det været en god oplevelse at samarbejde med Skive Fjernvarme om at få fjernvarmen til hans vej. Hans naboer har især været glade for, at nogen tog initiativ og kontakte fjernvarmeselskabet. Han mener samtidig ikke, at han som initiativtager behøver at stå på mål for fjernvarmen.
- Det gode ved et fjernvarmeselskab er, at vi alle er forbrugere og derfor er i samme båd. Vi får lov til at give vores mening til kende på en generalforsamling og har lokal indflydelse. Derudover har det været op til den enkelte på min vej, om de ville have fjernvarme, så jeg føler ikke, at det er mig, som står på mål for det, siger han.
Han fortæller også, at han stadig kan se, at mange i hans lokalområde fortsætter med at holde informationsmøder med fjernvarmeselskabet. Derudover fremhæver han fjernvarmens bæredygtighed og mulighederne for opvarmning med alternative energikilder som en vigtig bonus ved konverteringen.
Den lokale tilgang må ikke forsvinde i store konverteringsprojekter
Med et forestående konverteringsprojekt på op til potentielt 2.000 husstande i Skive og omegn vælger Skive Fjernvarme nu at skifte gear og bruge en bredere og mindre lokalt målrettet tilgang. Snart vil der nemlig blive sendt breve ud til alle potentielle forbrugere, der så kan tilmelde sig fjernvarme på forsyningens hjemmeside. Det betyder dog ikke, at den lokale strategi udfases helt, understreger Tage Meltofte.
- Vi forventer, at det i den kommende tid vil gå langt hurtigere med tilmeldinger til fjernvarmen – og det bliver uden tvivl svært at holde små infomøder med 2.000 husstande. Men det betyder ikke, at vi holder op med at gøre det lokale arbejde, forklarer direktøren og fortsætter:
- Vi skal derfor finde en metode til fremadrettet at afholde lokale møder med flere deltagere, som stadig er vedkommende. Det er enormt vigtigt, at der stadig er plads til, at folk kan stille spørgsmål om fjernvarmen.
FAKTA - Fjernvarmeambassadører
Lokale fjernvarmeambassadører er gode til at sprede budskabet om fjernvarmen, hvis man klæder dem godt på til opgaven. Det er lykkedes for en del fjernvarmeselskaber, og Dansk Fjernvarme sætter fokus på det med en række artikler til inspiration for sine medlemmer.