Gå til hovedindhold

EU’s nye kvotehandelssystem kan ramme fjernvarmesektoren

Det nye kvotehandelssystem kan indirekte føre til prisstigninger for fjernvarmen via viderefakturering til aftagerne af olie og naturgas.

14. dec. 2023
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    I dag torsdag den 14. december 2023 3. behandles en ny hovedlov om CO2 kvoter i Folketinget og loven forventes at træde i kraft 1. januar 2024. Formålet med lovforslaget er at implementere en revision af det gældende kvotehandelsdirektiv, som skal bidrage til reduktion af drivhusgasudledninger fra brændsler til vejtransport, opvarmning og køling.

    Brændsler til vejtransport, opvarmning og køling bliver omfattet af CO2-kvoter

    I 2021 fremsatte Kommissionen i EU en række lovgivningsinitiativer under fællesbetegnelsen ”Fit for 55”, som er en række initiativer, der skal sikre, at EU lever op til dens 55 pct. målsætning. På kvotehandelsområdet har dette ført til vedtagelsen af bl.a. to ændringsdirektiver til det gældende kvotehandelsdirektiv.

    Det medfører en række omfattende ændringer i den gældende danske lov om CO2-kvoter, herunder bl.a. indførelsen af et nyt kvotesystem EU ETS2 på brændsler i vejtransporten og til opvarmning og køling af bygninger.

    Derfor er lovforslaget fremsat som en ny hovedlov. Den nye danske hovedlov om CO2 kvoter betyder, at brændstofleverandører fra 2027 skal købe kvoter for deres naturgas og olie, som bruges til opvarmning og køling af bygninger.

    Det nye kvotehandelssystem kan indirekte føre til prisstigninger for fjernvarmen

    Dansk Fjernvarme fortolker den nye hovedlov sådan, at kvoteforpligtelsen kommer til at ligge på de virksomheder, der leverer gas og olie direkte til fjernvarmeselskaberne, og at omkostningerne til indkøb af kvoter derfor også i stort omfang vil kunne blive viderefaktureret til aftagerne af olie og naturgas. 

    Den måde EU ETS1 på nuværende tidspunkt opgør kvoteforpligtelse betyder, at et selskab kan være kvoteomfattet på et af sine anlæg, mens andre af selskabets anlæg ikke er kvoteomfattet. Det afhænger af, hvorvidt ens anlæg ligger over eller under grænsen på 20 MW indfyret effekt.

    Det betyder derfor også, at selskaber, som i dag er kvoteomfattet på nogle af sine anlæg i EU ETS1, nu også parallelt kan blive ramt af EU ETS2 på de anlæg, som ikke er omfattet af ETS1. Derudover vil selskaber, der ikke før har været kvoteomfattet i EU ETS1, kunne blive ramt af EU ETS2 - med prisstigninger til følge.

    Det er dog vigtigt at understrege, at anlæg, der allerede er omfattet af ETS1, ikke også omfattes af ETS2.

    Præcis hvor store prisstigninger dette kan resultere i for fjernvarmen, er dog stadig uvist, da kvoteprisen i de kommende år er en ukendt faktor. I perioden 2027-2028 er dog indlagt en form for prisloft over den gennemsnitlige kvotepris i ETS2, hvor der ved to på hinanden følgende måneder er en kvotepris på 45 EUR/ton svarende til 337,5 DKK kr./ton vil blive udstedt yderligere 20.000 kvoter til at lægge en dæmper på kvoteprisstigningerne.

    En sådan frigivelsesmekanisme af kvoter vil have sin virkning frem til den 31. december 2029. Samtidig regner Europa Kommissionen med en pris på 403 kr. per ton CO2 i 2030 svarende til ca. 22 kr./GJ.

    I 2031 skal der tages stilling til, om de to kvotesystemer EU ETS1 og 2 skal lægges sammen, hvilket kan resultere i en langt højere pris end den forventede EU ETS2 pris, såfremt de to systemer lægges sammen. Fremskrivninger af kvoteprisen i ETS1 viser nemlig en forventet stigning i kvoteprisen i ETS1 på mere end 50 pct. frem mod 2035. I 2022 var EU ETS1 prisen i gennemsnit 654 kr. per ton CO2.

    ETS2 forventes at ramme opgraderet biogas i naturgasnettet

    Den opgraderede biogas betragtes i det danske afgiftssystem som en fossil gas, da der i dag ikke er nogen mulighed for afgiftsfritagelse for den andel af gassen, som består af opgraderet biogas.

    I det nuværende EU ETS1 kvotesystem kan virksomheder blive fritaget fra kvoteforpligtelse ved køb af biogasoprindelsesgarantier. Dette er dog ifølge Forsyningstilsynet ikke muligt for fjernvarmeselskaber, da Forsyningstilsynet ikke betragter oprindelsesgarantier som en nødvendige omkostning.

    Ifølge Energistyrelsens fremskrivninger vil mængden af opgraderede biogas omkring 2029/2030 kunne dække hele det danske forbrug af gas fra gasnettet. Som reglerne ser ud nu, vil fjernvarmen derfor i fremtiden komme til at betale CO2-afgifter og kvoter af gas fra ledningsnettet, som udelukkende består af  CO2-neutral opgraderet biogas.

    Det er Dansk Fjernvarmes forståelse, at det samme fremover forventeligt vil gøre sig gældende for anlæg under 20 MW indfyret effekt som følge af indførelsen af EU ETS2 – dermed kan den ny kvotelov øge omfanget af denne problemstilling vedr. opgraderet biogas.

    Dansk Fjernvarme har løbende dialog med Skatteministeriet om denne problemstilling, da det er særdeles vigtigt, at de nævnte rammevilkår for anvendelse af den opgraderede biogas ændres.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...