Gå til hovedindhold
Ledelse & Bestyrelse
Kursus

Lederuddannelse tager afsæt i deltagernes hverdag

Dansk Fjernvarme og DANVAS grundlæggende lederuddannelse giver deltagerne ledelsesværktøjer, som kan bruges i hverdagen. Uddannelsen får stor ros fra en deltager for sin praksisnære tilgang til læring.

03. jan. 2024
Tekst af Niklas Lindstrøm Jørgensen, nlj@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    Der findes ingen facitliste til, hvordan man bliver en dygtig leder.

    God ledelse afhænger nemlig både af den konkrete organisation, dem der skal ledes – og ikke mindst af personen, der skal lede dem.

    Og netop det syn på personaleledelse er udgangspunkt for undervisningstilgangen i Dansk Fjernvarme og DANVAS grundlæggende lederuddannelse, der udelukkende udbydes til medlemmerne.

    Uddannelsen er et intensivt forløb til dig, der er leder i et fjernvarmeselskab og enten har personale- eller projektansvar. Gennem fem moduler á to undervisningsdage sætter uddannelsen fokus på faglig og personlig lederudvikling og giver værktøjer til at bedrive kompetent ledelse i hverdagen.

    Kan virkelig bruges i praksis

    Formålet er ikke bare at lære om at lede – med i stedet at lære at lede. Den enkeltes virkelighed og hverdag inddrages derfor i uddannelsesforløbet, så man bliver klædt på til ledelsesrollen.

    Og det er noget, man for alvor kan bruge i sit virke som leder, fortæller Søren Christiansen. Han er teamleder for salg og marked hos FORS og var igennem uddannelsesforløbet i efteråret 2022.

    - Lederuddannelsen er en af del af uddannelsespakken for os som ledere i FORS. For der er en forventning om at man uddanner sig, og tilegner sig nye kompetencer der skaber værdi i organisationen. Og samtidig var det også en prioritering for mig, fordi jeg som forholdsvis ny leder gerne ville vide, hvad jeg er for en leder, siger han og fortsætter:

    - Hvad er mit udviklingspotentiale, hvilke udfordringer har jeg, og kan jeg få nogle kompetencer, der kan underbygge min hverdag?

    Og det er netop nogle af de spørgsmål, uddannelsen sigter efter at hjælpe deltagerne med at besvare. På den måde er formålet at gøre deltageren klar til at træde i karakter og blive et forbillede for sine medarbejdere.

    Uddannelsen var fed, fordi den har, hvad jeg vil kalde en 360-graders tilgang til læring.

    Søren Christiansen, Teamleder, FORS.

    En god undervisningstilgang

    For at give de bedste forudsætninger for at leve op til det store ansvar, der følger med personaleledelse, får deltagerne inden uddannelsesstart desuden en personlighedstest og et afklarende interview om deres konkrete situation.

    Alt sammen for at sikre, at uddannelsen er relevant, vedkommende og praksisnær for alle deltagere. Og selve undervisningsformen får da også ros med på vejen fra Søren Christiansen.

    - Uddannelsen var fed, fordi den har, hvad jeg vil kalde en 360-graders tilgang til læring. Du lærer først om teorien gennem læsning, derefter får du den konkretiseret igennem undervisningen, og til sidst får du lov til at prøve det af gennem øvelser, siger han og fortsætter:

    - Helt konkret havde vi en dag med rollespil – og det fungerede virkelig godt, fordi vi kom ud i nogle situationer, hvor man blev bevidst om, hvordan det man havde lært, kunne bruges i hverdagen. På den måde var jeg glad for at have en ’legeplads’, hvor jeg kunne prøve tingene af.

    Søren Christiansen anbefaler desuden, at man griber muligheden for at gå til eksamen i uddannelsen, når man har afsluttet den. Udover at man kan optjene 10 ECTS-point, som kan indgå i en akademiuddannelse i ledelse, giver eksamen nemlig også mulighed for at arbejde yderligere med stoffet.

    - Det har da også givet mig blod på tanden i forhold til at hoppe videre til de næste uddannelser. Men først er det vigtigt for mig at få prøvet det, jeg har lært, af i praksis. Man skal også give sig selv tid som leder til at prøve det af og få nogle erfaringer med det, siger teamlederen.

    Jeg vil helt sikkert anbefale at vælge lederkurset, fordi det er rettet mod forsyninger. Jeg fik en oplevelse af, at vi faktisk er en samlet branche.

    Søren Christiansen, Teamleder, FORS.

    Anbefaler uddannelsen, fordi den er branchespecifik

    Som ny i fjernvarmebranchen var det særligt en god oplevelse for Søren Christiansen, at den grundlæggende lederuddannelse er rettet specifikt mod ledere i varme- og vandforsyninger.

    Det gav nemlig rigtig gode input fra andre i branchen og gode muligheder for indbyrdes sparring, fortæller han.

    - I det hele taget var det bare en god oplevelse at være på modulerne, fordi der blev drøftet nogle konkrete problemstillinger. Det var fedt, at man var på et fast hold og kunne høre, hvordan teorierne og metoder blev brugt derude løbende, siger han og fortsætter:

    - Det branchespecifikke gjorde lige uddannelsen lidt mere spot on – også fordi man fik et godt netværk med sig.

    Og det er netop også årsagen til, at Søren Christiansen gerne vil anbefale uddannelsen til andre ledere.

    - Jeg vil helt sikkert anbefale at vælge lederkurset, fordi det er rettet mod forsyninger. Jeg fik en oplevelse af, at vi faktisk er en samlet branche. Vi har alle sammen den samme interesse i at levere et godt produkt, men vi har på samme tid også meget forskellige ledelsesudfordringer hver især, forklarer han og tilføjer afslutningsvis:

    - Man fik en fornemmelse af, at man var en del af noget større. Det var rigtig rart som ny i branchen.

    Andre klikkede på...