Gå til hovedindhold
Digitalisering

Den digitale udvikling i fjernvarmebranchen har taget fart

Fjernvarmebranchens digitalisering har for alvor taget fart i de seneste ti år – og udviklingen ser kun ud til at fortsætte. Det er positivt for både effektiviteten og forbrugerne, siger Softværkets direktør, Jan Elmstrøm Blaabjerg, i forbindelse med sit 10-års jubilæum.

31. okt. 2024
Tekst af Niklas Lindstrøm Jørgensen, nlj@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    Der kan ske meget på ti år.

    Især når det kommer til et felt som digitalisering, hvor farten på udviklingen kun synes at stige mere og mere, for hvert år der går. Og det er på mange måder en udvikling, som har taget fjernvarmebranchen med storm.

    Den udvikling har Jan Elmstrøm Blaabjerg, direktør i Softværket, været førstehåndsvidne til. Selskabet har leveret IT-løsninger udviklet specifikt til branchen gennem fire årtier – men på bare de ti år, han har siddet ved roret, har fjernvarmeselskaberne rykket sig voldsomt meget, fortæller direktøren.

    Han har netop fejret sit 10-års jubilæum, og i den forbindelse har han fundet lidt tid til at reflektere over branchens digitale udvikling – og ikke mindst alt det, der er på vej i de kommende år.

    - Vi oplever, at branchen sammenlignet med for ti år siden har øget investeringerne i digitalisering markant. Man indfører flere og flere digitale værktøjer – og det gør man grundlæggende af to årsager: For at effektivisere driften af selskabet og for at skabe en bedre oplevelse for fjernvarmekunderne, forklarer han og fortsætter:

    - Det mest kendetegnende for branchens digitalisering er mængden af data, der skabes ude i det enkelte fjernvarmeselskab. Allerede i dag er vi dygtige til at udnytte de data, men der findes stadig et enormt potentiale – og spørgsmålet er derfor nu, hvordan vi formår at bruge dem til at skabe værdi.

    Tre IT-tendenser, du skal holde øje med i de kommende år

    1.      Kunstig intelligens

    Den helt store. AI får betydning for hverdagen og bliver en del af mange arbejdsgange. Trivielle, administrative rutiner bliver lettere og kan i nogle tilfælde automatiseres. Kundeservice og kommunikation kan understøttes med chatbots og sprogmodeller. Og driften kan optimeres med machine learning baseret på algoritmer kombineret med driftsdata.

    2.      Cloud-teknologi

    Mange IT-løsninger vil i fremtiden befinde sig i skyen. Det giver medarbejderne en fleksibilitet til at arbejde hvor som helst, og det giver bedre muligheder for, at andre kan stå for IT-sikkerheden.

    3.      Større investeringer i IT

    Der skal i fremtiden investeres mere i IT for at få digitaliseret mange processer, som ikke er det i dag. IT-sikkerhed koster – og derfor vil stigende krav give stigende omkostninger.

    Stigende krav giver stigende omkostninger

    Med større investeringer i digitalisering kommer også øgede omkostninger til IT.

    Til gengæld er antallet af fjernvarmekunder i Danmark steget støt i de sidste ti år, og dermed er omkostningerne til IT per forbruger faktisk mindre i dag, end da Jan Elmstrøm Blaabjerg kom ind i branchen, understreger han.

    Og behovet for at investere i IT kommer kun til at stige i fremtiden, mener direktøren. For sideløbende med den digitale udvikling, er reguleringen af og kravene til fjernvarmebranchen vokset helt enormt.

    - Hele forsyningssektoren er en del af den kritiske infrastruktur i Danmark. Det mærker vi også i Softværket, at der er kommet mere opmærksomhed på. Når det gælder IT-sikkerhed, beredskab og compliance, er det blevet sværere og sværere at leve op til myndighedernes krav. Det er nødvendige krav, ja, men for især de mindre varmeselskaber er det en kæmpe opgave, siger han og tilføjer:

    - Det er simpelthen tæt på umuligt at klare selv, og derfor er det også vigtigt at være opmærksom på, om de IT-værktøjer og -løsninger, man bruger, rent faktisk lever op til kravene.

    Det er virkelig vigtigt, at man lytter til branchens behov, hvis man gerne vil skabe de bedst mulige rammer for digitaliseringen.

    Jan Elmstrøm Blaabjerg, direktør i Softværket

    Branchen kan sikre rammerne sammen

    Et af de områder, hvor Jan Elmstrøm Blaabjerg forventer en stor IT-udvikling i fjernvarmebranchen i de kommende år, er udnyttelse af data og deling på tværs af selskaber.

    Der kan være stor værdi at hente, fortæller han – og det er netop også udgangspunktet for den dataudviklingsgruppe for varmesektoren – en såkaldt varme-DUG – som blev nedsat af regeringen i starten af året og faciliteres af Energistyrelsen.

    Softværket er med i gruppen for særligt at varetage de små og mellemstore varmeværkers interesser, fortæller Jan Elmstrøm Blaabjerg, som har store forhåbninger til arbejdet:

    - Det er jo virkelig vigtigt, at man lytter til branchens behov, hvis man gerne vil skabe de bedst mulige rammer for digitaliseringen. Vi støtter selvfølgelig fuldstændig op om hele tanken med, at vi skal i gang med at bruge data mere aktivt og på tværs af branchen, siger han og fortsætter:

    - Arbejdet i gruppen kan få stor betydning for, hvordan digitaliseringen af fjernvarmebranchen ser ud i de kommende år, så det bliver interessant at se, hvad modellen for samarbejdet bliver. I hvert fald er det vigtigt, at vi får skabt en model for, hvordan data kan udnyttes på tværs af selskaber.

    Ti års digitalisering: Her er de 3 mest betydningsfulde fremskridt

    ·       Det at skabe værdi ud fra data er blevet hverdagskost. Vi udnytter i dag data til alt fra ledelse og strategisk arbejde til driftsoptimering og kundeservice.

    ·       Ledningsnettet er blevet digitaliseret. Alle ledninger registreres digitalt med en utrolig detaljegrad, og vi kan besvare LER-forespørgsler indenfor 2 timer.

    ·       Det gennemsnitlige varmeværk er gået fra at have mange dokumenter på papir til at håndtere de fleste processer papirløst. Den nye bogføringslov fra i år gør det til et krav, at alle bilag håndteres digitalt.

    De få går forrest i digitaliseringen

    Sammenlignet med mange andre brancher har fjernvarmen en ret unik fordel i, at man ikke konkurrerer på tværs af selskaber. Derfor er der også gode muligheder for at samarbejde om at udvikle og digitalisere branchen i fremtiden.

    Og det er der faktisk en stor lyst til i branchen, fortæller Jan Elmstrøm Blaabjerg. Mange af Softværkets kunder – der også er selskabets ejere – byder nemlig gerne ind med forslag og ønsker til udviklingen af deres IT-løsninger.

    - Der er virkelig nogle ildsjæle ude på varmeværkerne, som er med til at drive digitaliseringen af branchen og sikre, at vi følger med tiden. De går forrest for at få tingene til at ske, og de er ikke bange for de forandringer, det kan medføre i deres hverdag. For eksempel er vi lige nu i gang med en større overgang til cloud-teknologi, som er blevet taget virkelig godt imod, selvom det er en stor omvæltning for mange, fortæller han og konstaterer:

    - Det er måske 20 procent af selskaberne, der driver udviklingen og som dermed er med til at flytte de sidste 80. Men det er de 20 procent, vi har brug for flere af i fjernvarmebranchen. Især hvis vi også skal kunne følge med digitaliseringen i fremtiden.

    Denne artikel har været bragt i magasinet Fjernvarmen oktober 2024.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...