Fjernvarmen skal vælges til hele tiden
Det er mere vigtigt end nogensinde at fortælle om fordelene ved fjernvarme. Kunderne skal vælge fjernvarmen til hele tiden, siger direktør i Fjernvarmens Informationsfond Majbritt Fegar. Den markedsføringsopgave har ændret sig markant i informationsfondens nu 40-årige historie.
Der kan ske lidt af hvert på 40 år. Især når det kommer til felter som markedsføring og kommunikation, hvor man hele tiden er nødt til at følge med udviklingen for at ramme kunderne, der hvor de er.
På tværs af de seneste fem årtier har Fjernvarmens Informationsfond – der netop i år kan fejre sit 40-årsjubilæum – været med til at sikre, at hele fjernvarmebranchen har fulgt med i den udvikling.
Og arbejdet med at markedsføre fjernvarme ser da også markant anderledes ud i dag, end da selskabet blev stiftet i 1984 af en række leverandører til branchen i samarbejde med Dansk Fjernvarme, fortæller direktør Majbritt Fegar.
– Dengang arbejdede man nok mest efter udtrykket ”den, der lever stille, lever godt”. Man havde måske en reklame på varmeværkets bil og kommunikerede ud i lokalavisen, når der var generalforsamling. Selvfølgelig lavede man kampagner for at udbrede fjernvarmen – oliekrisen i 1970’erne gav et godt puf til fjernvarmen i 1980’erne – men det var i det små, fortæller hun og fortsætter:
– I det hele taget var arbejdet meget analogt. Man kommunikerede kun bredt ud om de allervigtigste nyheder, mens det meste af dialogen foregik ansigt til ansigt i lokalområdet. Man havde ligefrem sælgere ansat i FIF, som varmeværkerne kunne hyre til at komme ud og hjælpe med at stemme dørklokker.
Kunderne har andre forventninger i dag
I dag er markedsføringsarbejdet helt anderledes. Fjernvarmen har fået mere konkurrence fra andre opvarmningsformer – og kunderne har særligt med de sociale medier fået nogle andre forventninger til deres fjernvarmeselskab, når det kommer til kommunikationen.
– Det er en helt anden type kunder, vi har at gøre med i dag. De er vant til mange informationer, og de er meget bevidste om de valg, de træffer. Samtidig er vi med de sociale medier og internettet gået fra enkelt- til massekommunikation – og alt det stiller nogle helt andre krav til fjernvarmeselskaberne end før i tiden, forklarer Majbritt Fegar.
– Det er ikke farligt at kommunikere – det er nødvendigt. Vi skal sikre, at kunderne bliver ved med at vælge fjernvarmeselskaberne til. Og det gør vi ved at hjælpe dem med at være til stede på de digitale platforme og kanaler, hvor deres kunder befinder sig. Det går mere og mere i retning af, at kommunikationen foregår der.
I dag er der mange om buddet – og det betyder, at man som fjernvarmeselskab godt kan blive valgt fra, hvis man ikke får fortalt om fordelene ved fjernvarme.
– Selv de eksisterende kunder kan man ikke være sikker på længere. Der er sket et generationsskifte på boligmarkedet, hvor nye ejere kommer til, som måske ikke kender til fjernvarmens fordele. Og ser boligejerne ikke værdien i den kollektive løsning, vælger de gerne en anden. Det betyder også, at fjernvarmen ikke bare skal vælges til én gang. Den skal vælges til hele tiden, siger direktøren.
Nødvendigt at kommunikere på tværs af kanaler
I fremtiden bliver Fjernvarmens Informationsfonds rolle fortsat at hjælpe branchen med at forstå nødvendigheden af at kommunikere og gøre opmærksom på sig selv.
Og ikke mindst gøre op med den berøringsangst, som nogle måske har for kommunikations- og markedsføringsarbejdet.
– Det er ikke farligt at kommunikere – det er nødvendigt. Vi skal sikre, at kunderne bliver ved med at vælge fjernvarmeselskaberne til. Og det gør vi ved at hjælpe dem med at være til stede på de digitale platforme og kanaler, hvor deres kunder befinder sig. Det går mere og mere i retning af, at kommunikationen foregår der, forklarer Majbritt Fegar.
Hvis man som fjernvarmeselskab gerne vil øge sin indsats på markedsføring og kommunikation til kunderne, er det ifølge hende særligt et spørgsmål om at have modet til at kaste sig ud på de sociale medier og bruge sig selv i fortællingen om fjernvarmen.
Man skal turde fortælle de gode historier – også når det kræver en lidt mere personlig tilgang. Derfor anbefaler hun, at man får markedsført og kommunikeret på tværs af kanaler, så fortællingen hænger sammen hele vejen rundt om kunden.
– Det gælder om at være klar i spyttet og gennemsigtig i al kommunikation og spørge sig selv om, hvilken viden kunden har behov for. Og det er sådan set, uanset om det er en eksisterende, kommende eller potentiel kunde. Folk forventer det.
Denne artikel har været bragt i magasinet Fjernvarmen, der udkom i december 2024.
De bedste fjernvarmeslogans gennem tiden
Fjernvarmebranchen har haft mange slogans gennem tiden, som virkelig illustrerer udviklingen i markedsføringen til branchen. Majbritt Fegar har valgt tre ud, som særligt har været kendetegnende for tiden.
1. (1984)
Fjernvarme er en tryg fornemmelse
– Det var et af de første slogans, som sammen med de ikoniske fjernvarmepile samlede branchen. Og selv i dag er det jo netop stadig noget af det vigtigste, vi sælger med fjernvarme: tryghed.
2. (2008)
Når god energi er inde i varmen
– Et ret fint ordspil fra Dansk Fjernvarmes kampagne i 2008, der med et lille glimt i øjet også illustrerer den konkrete værdi, som fjernvarmen giver.
3. (2022)
Nemt, grønt, billigt
– Et lidt nyere slogan, som kommunikerer fordelene ved fjernvarme kort og godt – og samtidig et slogan, der gør det tydeligt, hvor stor betydning Markedsføringsloven har for markedsføring af fjernvarme. Vi må nemlig ikke bruge det længere, fordi vi med ordet ”grønt” kan blive anklaget for greenwashing.
Tre markante nedslag i markedsføring af fjernvarmen
1. Fjernvarmepilene
– Pilene var det første fælles visuelle udtryk, der kunne samle fjernvarmebranchen – og betydningen af dem kan let ses, når man kører forbi landets fjernvarmeselskaber. Mange af dem flager stadig med pilene i dag eller har dem inkorporeret i deres logo. Fjernvarmens Informationsfond ejer rettighederne til fjernvarmepilene.
2. Sociale medier
– Overgangen fra lokal en til en-kommunikation og til, at vi i dag arbejder med massekommunikation, der kan sendes ud med det samme, har haft enorm betydning for den måde, vi markedsfører fjernvarmen på i dag. Men den direkte dialog med kunderne er ikke forsvundet – den foregår bare på de sociale medier i stedet.
3. Markedsføringsloven
– Vi er gået fra, at man kan sige, hvad man har lyst til – til, at det er enormt reguleret, hvad man må sige i sin markedsføring af fjernvarmen. Og kravene ser kun ud til at stige i fremtiden, alt imens vi som branche konkurrerer på et marked, hvor konkurrenterne stadig opererer i det vilde vesten.
Kilde: Majbritt Fegar, Fjernvarmens Informationsfond.
Skriv kommentar