Gå til hovedindhold
Salg & Markedsføring
Medlemmer
Dansk Fjernvarme

Konflikter kan afværges med god kommunikation

Fjernvarmeselskaber kan med de rette værktøjer afbøde potentielle konflikter om alt fra regninger til gener fra gravning. Og værktøjerne kan du nu lære på kursus hos Dansk Fjernvarme.

21. maj 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Vi kender det fra skænderier med ægtefællen, børnene eller vennerne. Det tager hurtigt fart, og det første offer er fakta og de rationelle argumenter. Det samme gør sig gældende, når fjernvarmeselskaber bliver kontaktet af sure eller forurettede kunder – så kan fakta og rationale hurtigt ryge på gulvet.

    Men heldigvis kan fjernvarmeselskaberne selv gøre noget for at undgå de potentielle skænderier – hvad enten de finder sted ansigt til ansigt eller over telefonen. Det er grundbudskabet på det kursus– ” Dialog og konflikthåndtering med kunderne” – der bliver afviklet over to dage den 10. og 11. juni i Fjernvarmens Hus i Kolding.

    Det er Behave Green, der afvikler kurset, og de har specialiseret sig i ”krydsfeltet mellem adfærd og grøn omstilling”. Og netop adfærden hos eksempelvis fjernvarmeselskaberne er helt central i forhold til deres kunder.

    Det er ifølge dem grundlæggende for dialogen mellem fjernvarmeselskab og kunder, at fjernvarmeselskaberne husker på, at mennesker ikke altid handler rationelt – og slet ikke hvis vi er ophidsede.

    – Vi har en tendens til at tænke, at når vi først på rationel vis har forklaret, hvordan tingene hænger sammen, så forstår folk det, og så har det gennemslagskraft. Men det er faktisk sjældent tilfældet, forklarer partner og medstifter i Behave Green, Kristoffer Ravnbøl, og fortsætter:

    – Kunderne skal føle, at der bliver lyttet til dem, og at deres problem bliver taget alvorligt. Så den første reaktion hos fjernvarmeselskabet skal ikke være at løse og klare problemet.

    Det er altså ikke altid indholdet eller selve substansen i sagen, der er det vigtige for kunden. Det er måden, man siger – eller skriver – det på, der er afgørende.

    Førstehåndsindtrykket er afgørende

    Det er dog også vigtigt at have fokus på det, der er sket forud for den konkrete dialog. Kristoffer Ravnbøl fortæller således, at det ofte er førstehåndsindtrykket, der grundfæster sig hos en kunde. Hvis det er negativt, vil den efterfølgende dialog være farvet af det.

    Netop derfor er det vigtigt, at fjernvarmeselskaberne altid forsøger at give kunden en positiv oplevelse lige fra starten, forklarer Kristoffer Ravnbøl.

    – Den dårlige oplevelse stempler den efterfølgende proces mellem et fjernvarmeselskab og en kunde, og det smitter af lang tid frem. Vores hukommelse er hullet som en si, så vi husker med de følelser, vi havde i det øjeblik, hvor vi havde en dårlig oplevelse. Og det kommer igen senere, når vi skal genskabe det i forbindelse med en ny dialog, slår han fast.

    I det hele taget lyder rådet fra Behave Green, at fjernvarmeselskaberne skal gå langt for at have en mundtlig dialog med kunderne. Allerhelst skal det ske ansigt til ansigt, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så over telefonen.

    Med den mundtlige dialog kan man nemmere kan aflæse hinanden – i hvert fald hvis man står over for hinanden. Det vil sige, at afsenderen kan afstemme sin dialog efter modtagerens ageren, og har bedre forudsætninger for at tilrette sin kommunikation efter konfliktsituationen, så man ikke risikerer at skalere konflikten op. Det gælder dog både skriftligt og mundtligt, understreger Kristoffer Ravnbøl.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...