Gå til hovedindhold
PtX & CCUS
Sektorintegration
Varmekilder

Fjernvarmen kan levere en stor del af de negative udledninger, som Klimarådet efterspørger i ny analyse

Klimarådet har for nylig offentliggjort en analyse af, hvordan Danmark kan nå sit klimamål i 2050. I lyset af Klimarådets rapport tager Dansk Fjernvarme temperaturen på CCS-udviklingen og potentialerne for negative udledninger i fjernvarmesektoren.

3. sep. 2024
Tekst af Jannick H. Buhl, jhb@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    Den seneste analyse fra Klimarådet er bredt set blevet taget rigtig godt imod fra både virksomheder, brancheorganisationer, NGO’er, tænketanke og politikere. Rapporten kommer med en række klare anbefalinger til, hvordan samfundet kan indrettes, hvis Danmark skal nå sine klimamål. Samtidig peger rapporten på nogle underliggende udfordringer, som der skal tages højde for, når politikerne træffer beslutninger. Beslutninger, der påvirker virksomheders investeringer, forbrugeres adfærd og den samlede udvikling af vores samfund.

    Det gælder eksempelvis knapheden på biogent kulstof, der både skal bruges til materialer, energi og kulstoflagring til brug for negative udledninger.

    I Dansk Fjernvarme deler vi begejstringen for Klimarådets konklusioner og anbefalinger. Ikke mindst at der skal mere fart på udfasningen af gas til opvarmning og på udviklingen af CCUS. Derudover skal vi have udnyttet mere industriel overskudsvarme i fjernvarmesystemet og fortsat elektrificeringen af dele af fjernvarmeproduktionen – dog altid med øje for forsyningssikkerheden.

    Fjernvarmesektoren er klar til at deltage i CCS-udbud og levere negative emissioner

    Fjernvarmesektoren vil ifølge Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets seneste Klimafremskrivning 2024 være stort set CO2-neutral i 2030. Men fjernvarmesektoren kan også gå endnu længere og blive CO2-negativ, når den biogene CO2 fra energiudnyttelse af biogent affald og bæredygtig biomasse fanges og lagres i undergrunden gennem CCS. Dermed kan fjernvarmesektoren levere en stor del af de negative udledninger, som bliver nødvendige ifølge Klimarådet.

    For at det skal lykkes – og lykkes i tide – er der fortsat en række politiske tiltag, der kan sætte skub i udviklingen.

    I løbet af efteråret skal statens hidtil største udbud af støttemidler til CCS officielt skydes i gang, når Energistyrelsen forventes at offentliggøre de endelige udbudsbetingelser i oktober. Samlet set skal der uddeles op mod 28 mia. kr., som forventes at levere ca. 2,3 mio. ton CO2-reduktioner om året fra 2030. Frem mod den endelige tilbudsafgivelse omkring november 2025 skal en række selskaber på tværs af CCS-værdikæden finde sammen i et forsøg på at skabe netop de projekter og værdikæder, der kan skaffe dem en bid af kagen.

    Blandt punktkilderne i fjernvarmesektoren er appetitten (og potentialet) på etablering af CO2-fangst stor, ligesom der også er en tydelig interesse for at deltage i udbuddet fra aktører i industrien og biogasbranchen. I Dansk Fjernvarme, der repræsenterer omkring to tredjedele af Danmarks CO2-fangstpotentiale på eksisterende punktkilder, forventer vi således, at der bliver god konkurrence om statens midler.

    Derfor mener vi, at regeringen i sit kommende oplæg til rammer for grænseoverskridende og regional CO2-infrastruktur, der forventes inden udgangen af 2024, bør lægge op til, at staten skal tage ansvar for udvikling af de centrale dele af et dansk CO2-rørledningsnet.

    Regeringen bør tage ansvar for udvikling af en central CO2-rørinfrastruktur og øge udbuddet af CO2-lagring

    Selvom der godt kan forventes god konkurrence om statens støttemidler, så rækker puljen ikke til at få udviklet hele det langsigtede danske CO2-fangstpotentiale. Der vil fortsat være en række punktkilder, som det kan give mening at etablere CO2-fangst på, særligt hvis der ikke kan findes så mange CO2-reduktioner som håbet i eksempelvis landbruget. Hvis vi på den lidt længere bane skal have udnyttet en større del af potentialet og forbedret samfundsøkonomien i projekterne, bør der etableres en central CO2-rørledningsinfrastruktur, der vil gøre transporten af CO2 fra fangst til lagring – eller anvendelse gennem CCU – billigere og sikre en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig udbygning af infrastrukturen. Derfor mener vi, at regeringen i sit kommende oplæg til rammer for grænseoverskridende og regional CO2-infrastruktur, der forventes inden udgangen af 2024, bør lægge op til, at staten skal tage ansvar for udvikling af de centrale dele af et dansk CO2-rørledningsnet.

    Udover udviklingen af central rørinfrastruktur bør staten hurtigst muligt igangsætte (gen)udbud af de resterende identificerede CO2-lagringslokaliteter i Danmark, således at udbuddet af CO2-lagring kan øges. På nuværende tidspunkt er der fortsat stor usikkerhed om tidsplanerne for de kommende CO2-lagre på land samt hvor meget, der reelt vil kunne lagres. Det betyder, at konkurrencen på CO2-lagringsmarkedet er meget begrænset, hvilket presser priserne på CO2-reduktioner gennem CCS op.

    Danmark har potentialet til at blive en førende aktør på CO2-fangst og -lagring, hvis vi handler hurtigt og beslutsomt. Regeringen har en unik mulighed for at sætte rammerne for et ambitiøst og bæredygtigt marked for CO2-lagring, som vil gavne både erhvervslivet, klimaet og samfundet. Så lad os komme i gang med at realisere det grønne potentiale i CCS. Vi er klar til at levere, hvis I er klar til at træffe de nødvendige politiske beslutninger.

    (Indlægget blev oprindeligt bragt i GridTech den 3. september 2024)

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...