Gå til hovedindhold
Digitalisering

Brønderslev har sparet millioner på digitalisering

Omkostningerne er bragt ned, og forbrugerne sparer penge. Det er resultatet af en aktiv indsats med digitalisering af fjernvarmen hos Brønderslev Forsyning.

22. sep. 2021
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Anders Balle Jørgensen, abj@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Brønderslev Forsyning har siden 2019 aktivt og målrettet arbejdet med at udnytte og udvikle digitalisering i varmeproduktionen via en Masterplan. Men siden 2013 har forsyningen arbejdet systematisk med at nyttiggøre data til en smartere styring af fjernvarmeforsyningen.

    Det har medvirket til, at Brønderslev Forsyning har sænket den gennemsnitlige returtemperatur med seks grader og på den måde fået nedbragt de løbende omkostninger med cirka to mio. kroner. Dertil kommer, at også forbrugerne i gennemsnit sparer omkring 500 kroner om året.

    - Vi skal ikke digitalisere blot for digitaliseringens skyld. Selvom det er fristende at kunne prale med brugen af smarte målere, cloud-løsninger og machine learning osv., er det vigtigt, at igangsatte initiativer ikke bliver forfængeligheds digitalisering, men reelt understøtter målene for drift og udvikling, forklarer Thorkil Neergaard fra Brønderslev Forsyning om deres tilgang til øget digitalisering.

    Markant ændring
    Han fortæller, at Brønderslev Forsyning særligt har haft fokus på tre forhold i det hidtidige arbejde med at udnytte digitaliseringen konstruktivt. Siden 2015 har de aktivt anvendt den viden, de indhenter fra Smart Meters, ligesom de også har haft en – som han kaldet det – ”konsekvent dialog” med de forbrugere, der er dårlige afkølere.

    Der er også arbejdet med en målrettet ledningsrenovering, der bl.a. har udgangspunkt i datadrevet, IT-baseret ledningsanalyse og renoveringsplanlægning. Det sidste forhold handler om, at de har brugt onlineovervågning og -styring af flow, tryk og temperaturer i ledningsnettet for opnå en general sænkning af deres temperatursæt for frem- og returløb.

    - De tre forhold viser tydeligt, hvor vigtig digitalisering er. Generelt kan man sige, at vi stadig skal løse de samme basale forsyningsopgaver, men det er måden, som vi tilrettelægger og styrer vores opgaver, der bliver markant ændret i fremtiden, siger Thorkil Neergaard.

    Grøn omstilling
    Den røde tråd med digitalisering hos Brønderslev Forsyning er ifølge direktøren, at man skal skabe og tilbyde en bedre kvalitet af forsyningens ydelser overfor kunder og samarbejdspartnere. Men samtidig – understreger han – er digitaliseringen også en del af noget større: Den grønne omstilling.

    I Brønderslev Forsyning arbejder de derfor med et begreb – Smart Fjernvarme – der er karakteriseret ved bl.a. høj energieffektivitet, sektorintegration, lavtemperatur og bæredygtig produktion.

    Thorkil Neergaard advarer dog mod, at fjernvarmeselskaberne farer vild i de mange muligheder, der åbner sig med digitaliseringen. Det handler om at have øje for, hvad der er godt og brugbart for det enkelte selskab.

    - I forsyningerne skal vi være helt skarpe på, hvad vi vil, frem for, hvad vi kan. Vi skal være bevidste om, hvilken værdi de forskellige digitaliseringstiltag reelt tilfører, siger han.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...