Gå til hovedindhold
Salg & Markedsføring
Konverteringer

Den rette markedsføring kan skabe lynhurtig tilslutning

Assens Fjernvarme har i samarbejde med Fjernvarmens Informationsfond (FIF) på rekordtid skabt tilslutning til et nyt stort konverteringsprojekt. Den massive opbakning til fjernvarmen tilskrives blandt andet den markedsføringskampagne, som FIF har ført i lokalområdet – særligt gennem sociale medier.

24. feb. 2022
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Efter blot to måneders kampagneføring har Assens Fjernvarme opnået tilstrækkelig tilslutning til fjernvarmen i Aarup og de omkringliggende landsbyer – og dermed kan man i området allerede nu se frem til, at fjernvarmen snart bliver rullet ud. 

    Lige nu ligger tilslutningsgraden på over 75 procent, hvilket svarer til cirka 1.350 standardhuse – men Assens Fjernvarmes direktør Marc Roar Hintze er ikke i tvivl om, at endnu flere vil komme med på fjernvarmen.

    At den høje tilslutningsgrad blev opnået på så kort tid, er ifølge direktøren blandt andet et resultat af et tæt samarbejde med Fjernvarmens Informationsfond (FIF), som har været ansvarlige for en stor del af kommunikationen og markedsføringen i konverteringsprojektet.

    - Vores samarbejde med FIF har været utrolig godt. Det er så tydeligt, at de har arbejdet med markedsføring af konverteringsprojekter før og ved, hvad de taler om. Det er jo fordelen ved at bruge så branchespecifik en organisation, forklarer han og fortsætter:

    - De var klar lige fra første time, og det har bare kørt ud over stepperne fra første møde. Det at vi har nået over 75 procent tilslutning på bare to måneder viser jo, at det er nogen, som virkelig kan deres metier.

    Sociale medier er nøglen

    FIF har blandt andet hjulpet Assens Fjernvarme med at markedsføre og kommunikere ud om konverteringsprojektet gennem brochurer, hjemmesidetekster og avisannoncer.

    Men ifølge direktør Majbritt Fegar og Maria Voss, der er specialist i sociale medier, var det særligt gennem sociale medier, at de nåede ud til de potentielle forbrugere.

    - Det, der virkelig har rykket i at skabe tilslutning, har været vores brug af Facebook. Maria fik lagt en god strategi for, hvordan vi kunne kommunikere til de enkelte lokale byer. Der er nærmest gået konkurrence blandt byerne i at få skabt mest tilslutning, fortæller Majbritt Fegar.

    - Assens Fjernvarme havde et positivt ry i forvejen, og det har betydet, at vi fik virkelig god reach på Facebook, fordi de lokale har været gode til at snakke indbyrdes. De eneste negative røster i kommentarsporet har været fra nogle, som ikke engang boede i Assens – og dem var borgerne selv med til at affeje kritikken fra. Det siger virkelig noget om den opbakning, der har været, tilføjer Maria Voss.

    Den goodwill, Assens Fjernvarme i forvejen havde opbygget i Aarup og landsbyerne har været værdifuld, når ideen om fjernvarmen skulle sælges.

    Majbritt Fegar fortæller, at fjernvarmeselskabet har været gode til at etablere samarbejder med lokale ambassadører, lokalråd og lokale foreninger, som blev vigtige fortalere for konverteringsprojektet i deres lokalområder.

    - Der skal altid være nogle first-movers, som er de første til at dele budskabet om fjernvarmen. Og de lokale samarbejdspartnere har netop gjort det til en god sag at dele, forklarer hun.

    Vigtigt at deltage i samtalen

    Om man vil det eller ej, er det svært at komme udenom, at sociale medier er enormt vigtige i fjernvarmeværkers kommunikation med deres forbrugere. Det er nemlig her, forbrugerne befinder sig. Ifølge Marc Roar Hintze kan det derfor netop være en god ide at samarbejde med nogen, som kender dem ud og ind.

    - FIF har virkelig en stor ekspertise i nogle af de mere moderne kommunikationsformer, som vi fjernvarmeværker måske ikke er berømte for at bruge. Heriblandt sociale medier. Man skal virkelig have forstand på, hvordan man agerer og kommunikerer på dem, understreger han.

    Ifølge Majbritt Fegar bør man ikke være så nervøs for at give sig i kast med at bruge de sociale medier – også selvom man ikke har den store erfaring. Mange fjernvarmeselskaber kan være nervøse for at få negativ omtale, men hun mener i stedet, at man bør se på gode eksempler som Assens Fjernvarme for at finde inspiration til, hvordan man udnytter de sociale mediers potentiale.

    - Samtalen på de sociale medier er der uanset hvad – så det er enormt vigtigt at være til stede i rummet. Facebook og sociale medier er også en del af den gode branding-strategi, fordi det er manges første møde med fjernvarmeselskabet, understreger hun.

    Få flettet den kedelige info ind

    Selvom sociale medier først og fremmest er et godt redskab til at skabe fællesskaber og tilslutning til en fælles sag, er de ifølge Maria Voss også en vigtig kommunikationskanal, når det kommer til de lidt mere trivielle dele af et konverteringsprojekt. Tricket er bare at være god til at flette de tørre informationer lidt ind i opslagene.

    - Hver gang vi har lavet et opslag med opdateringer om tilslutningsprocenten, har vi sørget for også at indskyde nogle vigtige informationer om projektet. Man sørger på den måde for at koble noget vigtigt på noget, der måske er lidt mere spændende at læse om, siger hun og tilføjer:

    - I det hele taget har folk virkelig fået gode oplevelser på alle kontaktpunkterne.

    Styrk din markedsføring uden at bruge mange ressourcer

    For mange fjernvarmeværker kan det være svært at vide, hvordan man kommer i gang med at markedsføre fjernvarmen til potentielle nye forbrugere.

    Majbritt Fegar og Maria Voss kommer derfor med tre gode råd til fjernvarmeværker, som gerne vil styrke markedsføringen af deres konverteringsprojekter, så projektet kommer hurtigere i mål.

    - Brug de sociale medier, for det er der, hvor folk er. Besvar kommentarer og beskeder – det dur ikke, at man ikke svarer. Kort sagt: Vær social på de sociale medier.

    - Vær gennemsigtig i brugen af sociale medier. Assens Fjernvarme har været meget åbne, og får derved en mere tillidsfuld opbakning. Samtidig bliver det nemmere at skabe indhold, hvis man bare viser verden, som den ser ud.

    - En kampagne på de sociale medier kan ikke stå alene. Der skal materiale i postkasserne og borgerne skal have mulighed for fysisk at møde fjernvarmeselskabet for at få svar på deres mere specifikke spørgsmål. Og ikke mindst: Sørg for at have et godt tilbud til jeres potentielle kunder. Alle vil gerne spare penge – og det er en god måde at skabe opmærksomhed om projektet på.

     

    FAKTA

    Om Fjernvarmens Informationsfond

    Fjernvarmens Informationsfond er et kommunikationsbureau, der hjælper både fjernvarmeselskaber og andre virksomheder i fjernvarmebranchen med at skabe resultater gennem kommunikation.

    - Når det kommer til konverteringsprojekter, har vi fordelen af, at vi arbejder med dem igen og igen. Vi har erfaringen, som vi bygger på vores tidligere samarbejder, og vi kan tage fjernvarmeselskabet i hånden og føre dem hele vejen igennem projektet, siger direktør Majbritt Fegar.

     

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...