Gå til hovedindhold
Digitalisering

Inspirationskatalog om digitalisering godt modtaget

Reaktionerne på det nye inspirationskatalog er positive, og nu fortsætter arbejdet med at udbrede de gode cases om digitalisering, der findes blandt Dansk Fjernvarmes medlemmer.

27. dec. 2022
Ældre end 24 mdr.
Tekst af Mikkel Lysgaard, mil@danskfjernvarme.dk
PULS 2020 - 24. juni, Kolding

Indhold

    Dansk Fjernvarme har det seneste år haft særligt fokus på den digitalisering, fjernvarmeselskaberne i stigende grad gør brug af. Gennem workshops og undersøgelser af medlemmernes digitalisering og brug af data kan Dansk Fjernvarme i dag konstatere, at over to tredjedele af branchen er i fuld gang med omstillingen mod en højere grad af datadreven drift.

    På årets landsmøde blev erfaringerne fra 16 eksempler på digitalisering og datadreven drift i danske fjernvarmeselskaber offentliggjort i publikationen ”Inspirationskatalog – Digitalisering og datadreven drift i danske fjernvarmeselskaber”, som også kan downloades fra Dansk Fjernvarmes hjemmeside.

    Inspirationskataloget er udarbejdet i et samarbejde mellem Grøn Energi og Dansk Fjernvarme, og det er særligt rettet mod fjernvarmeselskaber, der endnu ikke har haft mod på selv at gå i gang med digitaliseringen af deres fjernvarmeforsyning.

    Kataloget viser en række eksempler på, hvor og hvordan man i hele værdikæden fra indkøb over produktion til distribution og salg kan optimere processer i eksempelvis administration, drift og planlægning ved øget brug af data.

    – I Dansk Fjernvarme tror vi på, at vi inden for en kort årrække vil se, at over 70 procent af vores medlemmer hjemtager og udnytter højopløselige data. Det betyder, at fjernvarmeselskaberne effektivt kan bidrage væsentligt til den grønne omstilling – ikke mindst ved konvertering af naturgaskunder til fjernvarme, fortæller seniorkonsulent på digitaliseringsområdet Steen Kramer Jensen fra Dansk Fjernvarme.

    De økonomiske gevinster
    Der er gode argumenter for at jagte de digitale gevinster, fortæller Steen Kramer Jensen:

    – Potentialet alene for temperaturoptimering i fjernvarmenettene for hele Danmark estimeres til 700-800 millioner kroner årligt. Hertil kommer værdier ved optimeringer af bygningers energiforbrug og samspil med fjernvarmesystemet samt administrative effektiviseringer.

    Et konservativt skøn er derfor, at en øget brug af data alene for fjernvarmesektoren har et potentiale på en milliard kroner årligt.

    Stor interesse for inspirationskataloget
    Efter udgivelsen af inspirationskataloget har både leverandører og fjernvarmeselskaber henvendt sig til Steen Kramer Jensen for at gøre opmærksom på andre spændende cases, der kunne medtages i den endelige udgave af kataloget, som forventes ved årsskiftet 22/23. Det er således planen at supplere den første udgave med yderligere fire cases, hvor nye fjernvarmeselskaber og deres leverandører bidrager med deres erfaringer.

    Steen Kramer Jensen ser det som et godt eksempel på inspirationskatalogets positive modtagelse, at Dansk Fjernvarme få dage efter lanceringen på landsmødet modtog en henvendelse fra en udenlandsk leverandør, der gerne ville ind på det danske marked. Virksomheden havde derfor oversat kataloget til engelsk og spurgte, om de måtte distribuere det på deres hjemmeside til brug for deres samarbejdspartnere. En forespørgsel, Dansk Fjernvarme i første omgang har afvist.

    – Men interessen også fra udlandet har gjort, at vi nu sammen med DBDH undersøger muligheden for at lave en officiel engelsk udgave, fortæller Steen Kramer Jensen.

    Digitalisering og datadreven drift i danske fjernvarmeselskaber

    Udgangspunkt i konkrete fjernvarmecases

    Kataloget indeholder 16 cases beskrevet af selskaberne og deres leverandører og afspejler således mangfoldigheden blandt vores medlemmer i både indhold og form. Kataloget viser, at datadreven drift blandt andet kan:

    • Accelerere den grønne omstilling og sektorkobling ved effektiv integration af VE og PtX
    • Udnytte eksisterende produktions og distributionskapacitet ved gaskonverteringer
    • Sænke varmetabet og nødvendig pumpeeffekt i distributionsnet
    • Integrere bygningers varmekapacitet for at sænke behovet for spidslast i morgentimerne
    • Lave tilstandsbaseret vedligehold
    • Frigøre administrative ressourcer til øget kundeservice
    • Medvirke til innovation og udvikling af nye digitale servicer

    Temadag på vej
    Med baggrund i inspirationskataloget planlægger Dansk Fjernvarme en temadag først i det nye år. Her er det tanken at gå i dybden med nogle af casene inden for området ”Produktions og driftsoptimering ved brug af data”.

    Her vil leverandører af software til optimering af produktionsplanlægning, temperaturoptimering og energieffektiv bygningsdrift komme og give eksempler på, hvordan digitalisering kan og har effektiviseret fjernvarmedriften til gavn for kunder og varmepriser. Erfaringer fra fjernvarmeselskaber bliver også en del af programmet.

    Deling af forbrugsdata på tværs af forsyningssektorer
    Gennem de seneste år er ønsket om adgang til forbrugsdata steget markant fra både kunder med store bygninger med høje energiforbrug – det kan være stat, kommuner, boligforeninger og erhverv – og virksomheder, der tilbyder energioptimering for denne type af bygninger.

    Inspirationskataloget viser, at fjernvarmen er klar til at stille data til rådighed for energioptimering, innovation og udvikling af nye effektive løsninger til gavn for ikke bare fjernvarmekunderne, men generelt på tværs af forsyningssektoren.

    Hvem kan bruge kataloget, hvordan og hvornår?
    Kataloget er tænkt til inspiration til både ledelse og drift i fjernvarmeselskaberne. Steen Kramer Jensen håber på den baggrund, at kataloget både kan inspirere dem, der generelt afsøger muligheder og idéer til, hvilke typer digitale projekter de kan kaste sig over – og give mere konkrete anvisninger til dem, der gerne vil dykke lidt mere ned i projekternes praktiske udformning.

    – En vigtig pointe er at søge viden blandt dine kolleger. Tøv ikke med at tage fat i en rådgiver i forbindelse med teknologivalg, omfang, udbud og lignende. Start med at tage udgangspunkt i de udfordringer, du har, eksempelvis afkøling, dokumentation eller rapportering, og søg viden og rådgivning om, hvordan data og digitalisering kan være med til at løse det for dig på en effektiv måde. Det omvendte spørgsmål, som er ”hvad data og digitalisering kan gøre for dig og dit selskab”, bliver hurtigt for uoverskueligt, lyder rådet fra Steen Kramer Jensen.

     

    Se også