Tillid er central for at få danskerne til at skifte varmekilde
Tillid er det største take away for tre selskaber, som står med konverteringsprojekter, hvor forbrugerne halter med at skrotte gasfyrene til fordel for fjernvarmen. Tillid er vigtigt og væsentligt i en tid, hvor politisk forvirring og skandalesager spøger i kulissen.
- Der er to slags tillid. Den vi skaber med det første indtryk, som er en lille bitte del af det store billede, og så er det den anden slags tillid, vi skaber igennem det lange seje træk, siger Bjørk Paamand Olsen. Foto. Jesper Voldgaard.
Indhold
- Generelt oplever vi stor opbakning til vores udrulning af fjernvarme, og alle udviser stor forståelse for, at vi graver på villaveje for at komme ud med fjernvarmen, starter Bjørk Paamand Olsen, områdechef, Grøn varmeforsyning, Vestforbrænding.
Hendes udmelding kommer som svar til spørgsmålet, om danskerne stadig støtter og ønsker fjernvarme i Danmark, der bliver stillet på Landsmødets TECH-scene under en debat mellem Bjørk Paamand Olsen, Jens Ole Pihl-Andersen, chef, Plan & Projekt Fjernvarme, Fors og Anne Branderup, chefkonsulent, Sønderborg Fjernvarme.
Der er ellers ikke meget debat på scenen men i stedet en konsensus om, at der er udfordringer med konverteringerne af de danske gasfyr, og hvis konvertereringerne skal fortsætte, så skal fjernvarmeselskaberne tænke helt anderledes i måden at gå til de tvivlene forbrugere på.
- Det har rigtig meget med tillid at gøre. Nu står jeg med 9 projektforslag i Holbæk Kommune. Her har vi længe kæmpet med at få politikerne med. Det fik vi så i 2022 under energikrisen, men her tre år efter har vi ikke borgerne med længere. Og det tilliden og opbakningen til projekterne, vi skal have fundet, siger Jens Ole Pihl-Andersen, chef, Plan & Projekt Fjernvarme, Fors.
Jens Ole Pihl-Andersen, chef, Plan & Projekt Fjernvarme, Fors. Foto: Jesper Voldgaard.
Det supplerer Bjørk Paamand Olsen, områdechef i Vestforbrænding i med:
- Der er to slags tillid. Den vi skaber med det første indtryk, som er en lille bitte del af det store billede, og så er det den anden slags tillid, vi skaber igennem det lange seje træk. Og vi er jo ret gode til det lange seje træk i vores branche. Vi er gode til at tænke langsigtet. Men det er også her, hvor man skal huske, at når vi laver prisjusteringe, vilkårsændringer, eller ændringer i gravplaner, så begynder vi at rode med tilliden, der er opbygget til selskabet. For jeg er helt enig i, at tilliden er helt central. Men nogle gange er det faktisk næsten vigtigere at holde fast i retningen, end det er at justere ind, hvis vi på nogen måde kan. Fordi det kan være rigtig dyrt på tillidskontoen, hvis vi går ind og gør noget uforudsigeligt for kunderne.
Netop i Sønderborg Varme har læringen været at holde hånden under forbrugerne, selvom et projekt i området ikke kunne betale sig. For det har styrket dialogen og tilliden både for de afviste borgere men også for andre områder.
- Vi har et område, hvor fjernvarme viste sig ikke at være samfundsøkonomisk på trods af stor interesse. Det måtte vi melde ud til store ærgrelse. så måtte melde ud til dem, at fjernvaren er ikke for dem i 11 af områderne. Det var den mest klare besked, vi kunne give. Men vi slipper dem alligevel ikke, fordi nu har vi fået et godt sammenhold og godt fat i dem. Derfor arbejder vi videre med at se, om de kan lave en lokal indkøbsforening i forhold til individuelle varmepumper, siger Anne Branderup, chefkonsulent i Sønderborg Fjernvarme.
Pressen har stor betydning
En anden konsensus var hvor stor betydning pressen og generel mediedækning har for borgernes tillid og villighed til konvertering til fjernvarme. Det kan alle tre deltagende fjernvarmerepræsentanter mærke.
Derfor nævner Bjørk Paamand Olsen blandt andet, at de sørger for at holde en god dialog med den lokale presse.
- Det er alt andet lige der, hvor vi kan få vores budskaber ud og tale direkte til borgerne i området. For vi kan mærke at dårlige fjernvarmehistorier i landsdækkende har en direkte påvirkning på borgernes tvivl om konvertering.
Skriv kommentar