Gå til hovedindhold
Afgifter & Tilskud
Administration & Økonomi
Medlemmer

Energistyrelsen: Provision må kun dække risiko

I en ny vejledende udtalelse slår Energistyrelsen fast, at garantiprovisioner kun må dække kommunens konkrete risiko, og at kommunen ikke må opnå fortjeneste ved at stille garanti.

11. jan. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk
foto af mønter fra en pung
  • Læs op

Indhold

    Kommunerne skal opkræve provision ved garantistillelse for lån til fjernvarmeprojekter. Provisionen må efter reglerne i varmeforsyningsloven alene dække kommunens faktiske og konkrete risiko, og kommunen må ikke tjene på garantistillelsen. Det er hovedbudskabet i ny vejledende udtalelse fra Energistyrelsen, som kan ses på følgende link [Vejledende udtalelse].

    Samtidig anviser Dansk Fjernvarme i et nyt papir, hvordan kommunens risiko ved at stille garanti for lån til fjernvarmeprojekter kan opgøres.

    Opgørelse af kommunens risiko

    Energistyrelsen giver ikke nogen vejledning i, hvordan en kommune kan opgøre den faktiske risiko ved at stille en konkret garanti for lån til et fjernvarmeprojekt.

    Dansk Fjernvarme har derfor i et nyt papir, som du kan se på følgende link [Opgørelse af kommunens risiko], peget på, hvordan det  kan opgøres. Kort fortalt omhandler kommunens vurdering af risikoen ved at stille garanti i realiteten, om selskabet kan forventes at tilbagebetale lånet, da en garanti jo kun bliver kaldt, når det ikke er tilfældet.

    Det afgørende i denne vurdering vil efter Dansk Fjernvarmes opfattelse være,

    • om projektet kan føre til betydelig kundeafgang, hvor udtrædende kunderne ikke betaler deres andel af selskabets gæld og/eller
    • om der er betydelige risici ved projektet, selskabet eller andet.

    - I de tilfælde, hvor det ikke er tilfældet, vil kommunens risiko ved at stille garanti være lav, og det bør afspejles i en lav provisionssats. Modsat vil kommunens risiko ved at stille garanti være højere, når der netop er sådanne betydelige risici, og det bør i de tilfælde så også afspejles i en højere provisionssats, forklarer chefkonsulent Michael Fibiger fra Dansk Fjernvarme.

    Provision skal fastsættes efter de danske regler

    Efter Dansk Fjernvarmes opfattelse bør kommunerne fastsætte garantiprovisionerne efter reglerne i varmeforsyningsloven og altså ikke efter EU’s statsstøtteregler.

    - Det er ikke og har heller ikke været meningen med EU’s statsstøtteregler, at de skulle kunne bremse udrulningen af fjernvarme eller gøre det dyrere end nødvendigt at være fjernvarmeforbruger. Formålet er tværtimod at forhindre   støtte til virksomheder på konkurrencemarkeder, hvor det får skadelige virkninger for det indre marked i EU, forklarer Michael Fibiger.

    Gennem de senere år har EU i videre og videre omfang tilladt støtte, som forventes at have større gavnlige end skadelige virkninger, og som alene har beskedne eller lokale virkninger, og som derfor ikke forventes at have betydelige skadevirkninger for konkurrencen og samhandlen i EU. Med den nye grønne pagt er denne udvikling forstærket yderligere, og energieffektiv fjernvarme er nu også blevet et af de områder, som er omfattet af gruppefritagelsen fra statsstøttereglerne.

    - Det er vores opfattelse, at EU ikke har noget ønske om at bremse den lokale grønne omstilling og udrulning af fjernvarme i Danmark. Vi skal derfor væk fra den overforsigtige danske måde at anvende statsstøttereglerne på, som i mange år har sendt unødvendige millionregninger til fjernvarmeforbrugerne, slutter Michael Fibiger.

    Dansk Fjernvarme vil her i starten af 2024, meget gerne i samarbejde med KL og KommuneKredit, se på, hvad der yderligere kan gøres for at gøre nemmere for kommunerne at fastsætte garantiprovisioner i overensstemmelse med reglerne.

    Andre klikkede på...